Chci, aby čeští autoři byli součástí světového repertoáru, říká nový hudební ředitel Královské opery

9 minut
Jakub Hrůša hostem Událostí, komentářů
Zdroj: ČT24

Od září 2025 se hudebního vedení Královské opery v Covent Garden ujme teprve druhý Čech. Téměř pětašedesát let po Rafaelu Kubelíkovi dostal a přijal tuto nabídku Jakub Hrůša. „Znamená to velkou výzvu a velkou zodpovědnost, Královská opera v Londýně je jednou z nejlepších oper světa,“ uvědomuje si jednačtyřicetiletý dirigent. V rozhovoru pro Události, komentáře uvedl, že česká hudba v repertoáru tohoto významného operního domu chybět nebude, jako hudební ředitel se ale nechce nechat ovlivnit tím, odkud pochází.

„Kvalita, kvalita – a kvalita,“ shrnuje Jakub Hrůša, čím podle něho Královská opera vyniká nad ostatní podobné instituce. V Covent Garden se setkávají ti nejlepší z oboru. K nim nejen pozicí hudebního ředitele patří i Hrůša.

„V operních domech jde často v ideálním smyslu o něco ohromně krásného, ale v reálu je to někdy těžké dosahovat, protože kolos opery je soukolí, které musí být skvěle řízeno. A v Covent Garden funguje systém, který umožňuje kvalitu dennodenně,“ vysvětluje.

Nároky a důvěra

„Tam nevládne nesmyslný a bláznivý režisérismus, ale aktuální, a ne muzeální koncept práce s jevištěm. Každý, kdo má otevřené srdce a mysl, může pochopit, co se tam prezentuje,“ dodává dirigent. Už při svých předchozích pracovních zkušenostech oceňoval harmonickou atmosféru Královské opery. Na prestižní scéně dirigoval v roce 2018 Bizetovu Carmen a letos Wagnerova Lohengrina.

Hrůša ze zpětné vazby na svá provedení předpokládá, že vedení Královské opery oslovil kombinací velkých nároků na práci a zároveň lidského přístupu.

„Jsem znám tím, že jsem velice náročný na své spolupracovníky. Ale zároveň jim věřím. Když se podnítí jiskra ať ve zpěvákovi, nebo v hráči, když se v nich podnítí touha hrát a zpívat co nejlépe, pak je není třeba k ničemu nutit. To vyznávám a myslím, že Anglie, která je známá svým vztahem k fair play a takovým hodnotám, si toho velice váží,“ podotýká.

Janáček i Wagner

Českou hudbu nechce do programu Královské opery prosazovat na úkor šíře repertoáru, čeští skladatelé ale podle jeho slov v Covent Garden určitě chybět nebudou – a ani nechybí. Momentálně se zde uvádí Dvořákova Rusalka, ještě letos by měl Hrůša nastudovat Janáčka.

„Jde mi o to, aby čeští autoři byli naprosto samozřejmě integrální součástí světového repertoáru. Díky mistrům, jako je Janáček nebo Dvořák, to je možné naprosto přirozeně. Prostě čeští mistři patří mezi ty nejlepší, co se kdy opeře věnovali, takže to se zobrazí i v našich sezonách,“ přislíbil Hrůša.

Z ostatních operních jmen ho v první sezoně čekají díla Pucciniho, Prokofjeva a Benjamina Brittena. Další prací by měl být Prsten Niebelungův od Richarda Wagnera.

Uměleckého vedení se Hrůša ujme v Královské opeře v září 2025. Do té doby ale už bude sdílet zodpovědnost za fungování tohoto operního domu. Na pozici hudebního ředitele vystřídá Antonia Pappana, který v Královské opeře působil přes dvě dekády.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Jsme tikka masala, hlásí Bloodywood, první indický metal v americké hitparádě

Bloodywood je první a dosud jediná indická metalová kapela, která se dostala do americké hitparády Billboard. Zaujala fanoušky osobitým pojetím žánru, které těží z východních témat i nástrojů, ale zároveň formace pracuje s tradičním západním zvukem. Skupina tento týden koncertovala v Praze.
před 1 hhodinou

První Ceny literární kritiky obdržely Emma Kausc a Iryna Zahladko

Laureátkami prvního ročníku Ceny literární kritiky za rok 2024 v kategorii próza se stala Emma Kausc a v kategorii poezie Iryna Zahladko. Kausc zaujala příběhem Narušení děje, Zahladko sbírkou Jak se líčit v nemoci. Ocenění, které založili zástupci českých literárních časopisů, se udělovalo ve středu v pražském Centru DOX.
před 6 hhodinami

Nová Sněhurka kousla do otráveného jablka ještě před premiérou

Remake Sněhurky od Disneyho dorazí na hollywoodskou premiéru po skromnějším červeném koberci, než se předpokládalo. Studio se rozhodlo omezit při slavnostním uvedení přítomnost médií. Důvodem je zřejmě příliš rozdělujících témat spojených s filmem. Pohádkový příběh se zapletl do kulturních válek i konfliktu na Blízkém východě.
před 23 hhodinami

Jeden svět začne v Sýrii, probere i Slovensko či mužskou existenci

Mezinárodní filmový festival o lidských právech se letos uskuteční v téměř šedesáti místech po celé republice, hlavní část přehlídky začíná v Praze 12. března. Program zahájí Vzpomínky plné přízraků, meditativní esej o kdysi prosperujícím syrském městě, které válka proměnila v ruiny.
včera v 11:22

Film Mnichov 1972 nastoluje otázky, jak v přímém přenosu informovat o teroru

Sportovní výkony na letní olympiádě v Mnichově zastínila tragická událost. Palestinští teroristé zabili jedenáct izraelských sportovců. Německý film Mnichov 1972 dramatický den rekonstruuje z pohledu televizního štábu, díky němuž mohl svět sledovat dění takřka v přímém přenosu. Drama nominované na Oscara i v českých kinech nastoluje otázku o zodpovědnosti médií.
včera v 06:00

Národní muzeum hostí novou výstavu o Čingischánovi

Více než 260 exponátů přibližuje nejen osobnost dobyvatele a zakladatele Velké Mongolské říše, ale také jeho předchůdce a následovníky, umění i každodenní život dávných Mongolů. Slavnostního zahájení výstavy v Národním muzeu se zúčastnil český prezident Petr Pavel a jeho mongolský protějšek Uchnágín Chürelsüch. Expozice, která potrvá do 22. června, zahrnuje předměty světového kulturního dědictví, které jsou k vidění jen výjimečně. Pocházejí ze sbírek Národního muzea Čingischán v Ulánbátaru a z Archeologického ústavu Mongolské akademie věd.
11. 3. 2025

Filip Topol jel nadoraz ve všem, ukazuje výbor Zubama po skle

Kniha Zubama po skle může být pro mnohé z fanoušků Psích vojáků jistě velkým překvapením – nepřibližuje totiž hudební tvorbu této kapely, ale literární a výtvarnou tvorbu jejího vedoucího, skladatele, klavíristy, zpěváka a herce Filipa Topola.
11. 3. 2025

Louis Armstrong v Československu budil senzaci, zazpíval mu jeho imitátor

Americký jazzový trumpetista Louis Armstrong byl první západní hvězdou takového formátu, která koncertovala v Československu po převzetí moci komunisty v roce 1948. Návštěva legendárního jazzmana vzbudila pochopitelnou senzaci. Do Prahy přiletěl před šedesáti lety, 10. března 1965, a zdržel se na devět koncertů. Jeden si také soukromě vyslechl v divadle Semafor.
10. 3. 2025
Načítání...