Berlinale zná vítěze. Zlatého medvěda si odnáší satira Smolný pich, na níž se podílelo i Česko

Nejlepším filmem letošního ročníku berlínského festivalu je podle poroty Smolný pich aneb Pitomý porno. Snímek rumunského režiséra Radu Judeho podpořil i tuzemský Státní fond kinematografie a českým koproducentem je společnost endorfilm Jiřího Konečného. Jediným československým vítězem prestižního berlínského festivalu zůstává drama Skřivánci na niti.

Porota na vítězi ocenila, že film „provokuje ducha naší doby a vyzývá ho na souboj“, je „propracovaný i divoký, chytrý i dětinský, geometrický i nepřesný v tom nejlepším slova smyslu“. Judeho snímek podle poroty „útočí na diváka, vyvolává rozkol a nenechává nikoho v bezpečné vzdálenosti“.

Příběh učitelky, která je vystavena ostré konfrontaci s rodiči poté, co na internet unikne její soukromé video s choulostivým erotickým obsahem, je kousavá satira o sexu, lžích a videu, ale i nesmlouvavý pohled na pokrytectví současné společnosti nejen v Rumunsku. Režisér Radu Jude téma zpracoval neotřelou formou kombinující tři stylisticky zcela odlišné části. Snímek je koprodukcí Rumunska, Lucemburska, České republiky a Chorvatska.

Porota festivalu v Berlíně již v roce 2015 udělila Judemu Stříbrného medvěda za nejlepší režii za snímek Aferim!, na němž se rovněž koprodukčně podílelo Česko. Jeho další film „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ získal hlavní cenu, Křišťálový glóbus, na festivalu v Karlových Varech v roce 2018.

Podle producenta film „píchá do vosích hnízd“

„Radu Jude je pro mě režisér, který vždy jde proti proudu a, dalo by se říct, píchá do vosích hnízd. A toho si nesmírně vážím. I tento film je zrovna tak relevantní a trefný, protože bez skrupulí demaskuje pokrytectví a dvojí tvář současné společnosti. A je přitom i velmi vtipný,“ uvedl koproducent vítězného filmu Jiří Konečný.

Kromě Judeho filmu porota ocenila ještě například režiséra maďarského válečného dramatu Natural Light Dénese Nagyho nebo japonský snímek Wheel of Fortune and Fantasy. Hlavní hereckou cenu si odnesla Maren Eggertová za sci-fi komedii I'm Your Man.

Menzelova obnovená premiéra získala Zlatého medvěda

Čeští minoritní koproducenti slavili na Berlinale úspěch i v roce 2018, kdy festival ovládlo psychologické drama Touch Me Not, na němž pracovala tuzemská firma PINK. O rok dříve se ze Stříbrného medvěda za nové perspektivy filmového umění pro snímek Přes kosti mrtvých od české koprodukční společnosti nutprodukce radovala režisérka Agnieszka Hollandová.

V roce 2012 byla v hlavní soutěži uvedena Královská aféra dánského režiséra Nikolaje Arcela, která vznikla v koprodukci se společností Sirena Film a z festivalu si odnesla hned dva Stříbrné medvědy. Do hlavní soutěže se dostal i režisér Jiří Menzel s filmem Obsluhoval jsem anglického krále v roce 2007 a koprodukční snímek Edith Piaf, natočený s přispěním Okko Production.

Jediným československým vítězem prestižního berlínského festivalu však zůstává drama Skřivánci na niti, trezorový snímek Jiřího Menzela, který se na Berlinale v roce 1990 dočkal po téměř 20 letech od svého vzniku obnovené premiéry a získal Zlatého medvěda.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...