Boeing si prochází špatným obdobím, firmě výrazně poklesl odbyt, objem nových zakázek a také se propadla hodnota akcií. Je to důsledek odstavení letounů 737 MAX po dvou nehodách. Tento typ letadel nesmí do vzduchu už tři měsíce. Viceprezident Svazu českého leteckého průmyslu a ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák považuje situaci kolem Boeingu za spíš krátkodobou záležitost, konkurenční Airbus podle něj nedokáže tak rychle zareagovat na poptávku.
Zvýhodní problémy Boeingu konkurenční Airbus? Jejich souboj nikdy nezmizí, míní šéf GE Aviation Czech
Současné krizi předcházely dvě tragické nehody letadel typu 737 MAX, první v říjnu loňského roku, druhá letos v březnu. Následoval zákaz letů nad celou Evropou a vzápětí prakticky všude. Společnost Boeing začala pracovat na nápravě problematického softwaru, stále však dotčená letadla zůstávají na zemi.
Podle Šlapáka však nezíská Airbus jako konkurent Boeingu navrch. „Situaci kolem Boeingu považuji za krátkodobou až střednědobou. V tak krátkém horizontu není Airbus nebo jiný konkurent schopen zareagovat na tak dramatické navýšení požadavků z trhu,“ přiblížil.
Připomněl, že příští týden v Paříži začíná letecká přehlídka, kde bude Airbus, Boeing i ostatní výrobci letadel. „Jsem zvědavý, jaká čísla na konci přehlídky oznámí Airbus a jaká Boeing,“ uvedl viceprezident Svazu českého leteckého průmyslu. Je ale přesvědčen, že souboj obou společností nezmizí.
Pokud jde o dodavatele jednotlivých dílů, je podle Šlapáka důležité, jakým způsobem jsou naplňovány závazky mezi nimi a Boeingem. „Dochází k pozastavení dodávek, nebo ne? Co to bude znamenat z pohledu cashflow? Situace, která vznikla, je nestandardní, ale velké firmy vědí, jak takové věci řešit,“ poznamenal. „Jsem přesvědčen, že je Boeing v úzkém kontaktu se všemi dodavateli a hledají řešení, jak držet výrobu v provozu. Pokud zastaví výrobu, tak čas, který ztratí zastavením linek, už zpátky nedostanou,“ nastínil.
Kvůli bezpečnosti je trh extrémně regulovaný
Vady se podle něj čas od času nacházejí. „Když se podívám na stroj velikosti jako 737 MAX, tak odhaduji, že počet jeho součástek přesahuje číslo 300 tisíc. Může se stát, že výrobce udělá nějakou chybu nebo dodavatelé mohou udělat chybu. Nebo chyba nikde není, ale v provozu se ukáže, že nějaký design nebyl v pořádku,“ upozornil Šlapák.
Letecký průmysl přitom označuje za extrémně regulovaný z bezpečnostních důvodů. „Jak evropští, tak američtí a ostatní regulátoři mají zavedené detailní a pečlivé principy, jak se schvaluje jakýkoli letecký produkt. Začíná to od testování jednotlivých komponentů, ze kterých se motor, ale i letadlo skládá. Potom testujete takzvané podsestavy, děláte pozemní zkoušky a potom teprve jdete do vzduchu. Když regulátorovi prokážete, že jste udělal veškeré zkoušky, tak dostanete certifikát,“ popsal.