Zvýhodní problémy Boeingu konkurenční Airbus? Jejich souboj nikdy nezmizí, míní šéf GE Aviation Czech

11 minut
Byznys ČT24 o odstavení letadel Boeing
Zdroj: ČT24

Boeing si prochází špatným obdobím, firmě výrazně poklesl odbyt, objem nových zakázek a také se propadla hodnota akcií. Je to důsledek odstavení letounů 737 MAX po dvou nehodách. Tento typ letadel nesmí do vzduchu už tři měsíce. Viceprezident Svazu českého leteckého průmyslu a ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák považuje situaci kolem Boeingu za spíš krátkodobou záležitost, konkurenční Airbus podle něj nedokáže tak rychle zareagovat na poptávku.

Současné krizi předcházely dvě tragické nehody letadel typu 737 MAX, první v říjnu loňského roku, druhá letos v březnu. Následoval zákaz letů nad celou Evropou a vzápětí prakticky všude. Společnost Boeing začala pracovat na nápravě problematického softwaru, stále však dotčená letadla zůstávají na zemi.

Podle Šlapáka však nezíská Airbus jako konkurent Boeingu navrch. „Situaci kolem Boeingu považuji za krátkodobou až střednědobou. V tak krátkém horizontu není Airbus nebo jiný konkurent schopen zareagovat na tak dramatické navýšení požadavků z trhu,“ přiblížil.

Připomněl, že příští týden v Paříži začíná letecká přehlídka, kde bude Airbus, Boeing i ostatní výrobci letadel. „Jsem zvědavý, jaká čísla na konci přehlídky oznámí Airbus a jaká Boeing,“ uvedl viceprezident Svazu českého leteckého průmyslu. Je ale přesvědčen, že souboj obou společností nezmizí.

Pokud jde o dodavatele jednotlivých dílů, je podle Šlapáka důležité, jakým způsobem jsou naplňovány závazky mezi nimi a Boeingem. „Dochází k pozastavení dodávek, nebo ne? Co to bude znamenat z pohledu cashflow? Situace, která vznikla, je nestandardní, ale velké firmy vědí, jak takové věci řešit,“ poznamenal. „Jsem přesvědčen, že je Boeing v úzkém kontaktu se všemi dodavateli a hledají řešení, jak držet výrobu v provozu. Pokud zastaví výrobu, tak čas, který ztratí zastavením linek, už zpátky nedostanou,“ nastínil.

Kvůli bezpečnosti je trh extrémně regulovaný

Vady se podle něj čas od času nacházejí. „Když se podívám na stroj velikosti jako 737 MAX, tak odhaduji, že počet jeho součástek přesahuje číslo 300 tisíc. Může se stát, že výrobce udělá nějakou chybu nebo dodavatelé mohou udělat chybu. Nebo chyba nikde není, ale v provozu se ukáže, že nějaký design nebyl v pořádku,“ upozornil Šlapák.

Letecký průmysl přitom označuje za extrémně regulovaný z bezpečnostních důvodů. „Jak evropští, tak američtí a ostatní regulátoři mají zavedené detailní a pečlivé principy, jak se schvaluje jakýkoli letecký produkt. Začíná to od testování jednotlivých komponentů, ze kterých se motor, ale i letadlo skládá. Potom testujete takzvané podsestavy, děláte pozemní zkoušky a potom teprve jdete do vzduchu. Když regulátorovi prokážete, že jste udělal veškeré zkoušky, tak dostanete certifikát,“ popsal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 11 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 18 hhodinami

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025

Inspekce: Prodej alkoholu nezletilým je na vánočních trzích nejčastějším prohřeškem

Desítky kontrol na vánočních trzích naplánovala před koncem roku Česká obchodní inspekce. Zaměřuje se při nich hlavně na prodej alkoholu nezletilým, který je podle inspektorů nejčastějším problémem, ale i na poctivost stánkařů.
18. 12. 2025

Nebude to hned, ale chceme k tomu směřovat, řekl Mach o vyrovnaném rozpočtu

Vláda hnutí ANO, SPD a Motoristů chce směřovat k vyrovnanému rozpočtu, zdůraznil ve čtvrtečním Interview ČT24 budoucí náměstek na ministerstvu financí Petr Mach (SPD). Cíle lze podle něj navíc dosáhnout bez zvyšování daní.
18. 12. 2025

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
18. 12. 2025Aktualizováno18. 12. 2025

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025
Načítání...