Zemětřesení v blízkosti dovolenkové destinace může u turistů vyvolat znepokojení. Odletět, nebo neodletět? V rozhodování často hraje roli, zda lidé dostávají zpět peníze. To podle cestovních kanceláří závisí na tom, jestli ministerstvo zahraničí označí oblast za nebezpečnou. V případě ostrova Kos, který v pátek zasáhly otřesy, ale nic takového resort neudělal.
Zrušení zájezdu kvůli zemětřesení? Vrácení peněz není jisté
Cestovní kanceláře se v otázce vrácení peněz za dovolenou odkazují na ministerstvo zahraničí. „Musel by nastat případ, že ta destinace by byla označena ministerstvem zahraničních věcí jako nevhodná k cestování,“ podotknul mluvčí cestovní kanceláře Exim Tours Stanislav Zíma.
V případě ostrova Kos tak cestovní kanceláře zatím zájezdy do oblastí postižených zemětřesením neruší. Klienti by totiž mohli chtít vrátit peníze. „Když cestovní kancelář sama zruší zájezd do lokality, tak v takovém případě jim náleží vrácení peněz,“ míní mluvčí asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Naopak pokud klienti zájezd stornují sami, kompenzace nedostanou. Vše jde na jejich účet.
„Vzhledem k tomu, že nejsou poškozeny hotely, není poškozená infrastruktura a život na Kosu se vrací k normálu, k žádným mimořádným opatřením jsme nepřistupovali,“ doplňuje mluvčí cestovní kanceláře Fisher Jan Bezděk.
Zničený nebo poškozený hotel, ve kterém se nedá bydlet, by už důvod k odškodnění a stornu zájezdu byl.
Jak na zranění při zemětřesení hledí pojišťovny?
Jak je to v případě pojištění? „Dojde-li v důsledku živelní události v zahraničí ke zranění, pak má klient samozřejmě nárok na to, aby byly léčebné výlohy v souvislosti s touto událostí pojišťovnou uhrazeny,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.
„Pokud mají naši klienti připojištěna zavazadla, osobní věci či sportovní potřeby, hradíme je v případě poškození zemětřesením také,“ dodal mluvčí pojišťovací společnosti Axa Jiří Cívka.
Naopak u leteckých společností nemají turisté v případě mimořádné události nárok na odškodnění za zrušené nebo zpožděné lety.