Problémy americké společnosti Boeing se prohlubují. K nucené celosvětové odstávce jejího typu 737 MAX se přidala i nedůvěra zákazníků. Za celý duben nezískala firma jedinou objednávku ani na žádné jiné letouny, včetně typů 777 a 787 Dreamliner, které žádné problémy nezaznamenaly. Informoval o tom server CNN Business s odvoláním na firemní zprávu.
Zájem o boeingy klesl v dubnu na nulu. Firma se potýká se značnou nedůvěrou
Provoz letadel 737 MAX je po celém světě od letošního března zastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje během pěti měsíců. V Indonésii a v Etiopii při nich zemřelo 338 lidí.
Počátkem května navíc společnost uvedla, že o softwarovém problému těchto letounů věděla zhruba rok, neinformovala o tom ale ani letecké společnosti, ani regulační orgány. Částečné a nekonzistentní objasnění situace poskytla firma až po pádu indonéského stroje tohoto typu.
Boeing ve čtvrtek oznámil dokončení vývoje vylepšeného softwaru, uvedla agentura ČTK. Doufá, že softwarové úpravy a související výcvik pilotů pomohou zabránit tomu, aby chybná data spustila stabilizační systém MCAS, který byl aktivován při obou nehodách. Firma dodala, že nyní poskytuje požadované údaje americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA). Následně hodlá s úřadem pracovat na harmonogramu certifikačního testovacího letu.
FAA ale již dříve dal najevo, že vše pečlivě prověří.
„Nenecháme Boeingy 737 MAX létat, dokud to nebude naprosto bezpečné. A využijeme každý nástroj a všechna získaná data, abychom si to ověřili,“ uvedl úřadující šéf úřadu Dan Elwell. FAA byl přitom poslední regulační organizací – až po čínské či evropské agentuře – která nařídila uzemnění tohoto typu letadla.
FAA na příští čtvrtek plánuje setkání s regulátory letecké přepravy z celého světa, aby je seznámil s hodnocením softwarových úprav Boeingu a nového výcviku pilotů, napsala agentura Reuters.
Rušení zakázek postihlo Boeing i Airbus
Za první čtyři měsíce letošního roku dodal Boeing méně letadel než o rok dříve: letos to bylo 172 strojů, loni 228. Navíc některé aerolinky již zrušily své objednávky. Meziročně jde tak o minus 119 letadel v zakázkových knihách firmy.
O mnoho lépe si nevede ani tradiční rival americké firmy. Evropský Airbus uvedl, že má za první čtyři měsíce o 58 méně objednaných letadel než ve stejném období loni. I jeho zasáhla vlna rušení (125 letadel). Dodávky však zvýšil: na letošních 232 z loňských 172.