Žádný karafiát, ale 50 tisíc rublů od státu

Moskva – V Rusku dnes startuje program šrotovného, který má po vzoru Spojených států a Evropy povzbudit prodeje domácích automobilek. Datum vybral osobně premiér Vladimir Putin, a tak lze k Mezinárodnímu dni žen dostat nejen kytici, ale i 50 tisíc rublů od státu. Jako bonus za odevzdání starého auta při koupi nového vozu, pokud byl smontován v Rusku. V Německu šrotovné zvýšilo odbyt aut skoro o čtvrtinu na rekordních 3,8 milionu, ale vzápětí se prodeje propadly. V Rusku experti odhadují, že deset miliard rublů, které jsou ve státním rozpočtu na program vyhrazeny, jen zabrání dalšímu propadu.

Pod údery krize se ruský trh, který předloni doháněl Německo v roli největšího evropského odbytiště, smrskl na polovinu. Podle sdružení AEB loni prodeje klesly o 49 procent na 1,466 milionu osobních vozů a dodávek. Hodnota trhu se podle poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers propadla o 61 procent.

„Je to konečně krok správným směrem,“ řekl vedoucí Škody Auto v Rusku Petr Janeba. Jen AvtoVAZ podle Putina už dostal 42 miliard rublů na splátky dluhů a rekvalifikaci pracovníků a letos může počítat s nejméně 28 miliardami, plus dalších deset miliard je odloženo na modernizaci firmy. Šrotovací prémie mají napomoci k prodeji 200 tisíc aut, což by mohlo podle odhadů zvýšit celkový odbyt až o 12 až 13 procent.

5 minut
Rozhovor s Ladislavem Minčičem
Zdroj: ČT24

Původně experiment, nyní akce v celé zemi

Původně se počítalo s experimentem jen v několika regionech, kde už jsou zařízení na zpracování vraků, ale nakonec akce poběží v celé zemi do konce října. Podmínkou pro získání prémie je odevzdat auto starší deseti let, které majitel vlastnil nejméně rok. Mnozí však váhají. Hlavní ekonom Mezinárodní investiční banky Moskva Ladislav Minčič potvrdil, že se skutečně šrotovné bude týkat jen vozů smontovaných v Rusku. Zároveň ale dodal, že na seznamu je asi 66 modelů.

Srovnávat německé a ruské šrotovné prý nemá smysl v situaci, kdy se v Německu fabia ještě vešla na začátek cenového žebříčku okolo 7 tisíc eur, zatímco v Rusku nejlevnější auta začínají na 4 tisících eurech. Laciný model nyní mladoboleslavské automobilce chybí. Úzkým hrdlem ruského programu se kromě tradičních byrokratických zádrhelů může ukázat nedostatek sběrných středisek. Ministr průmyslu Viktor Christěnko ale odhaduje, že zájemců o výhodný obchod bude nakonec desetkrát až dvacetkrát více, než na co budou peníze stačit.

Načítání...