Od nedělní půlnoci na českých dálnicích funguje nové satelitní mýto, jehož provozovatelem je konsorcium CzechToll/SkyToll. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii od firmy Kapsch. V neděli se zatím podle Národního dopravního informačního centra kolony netvoří, ty nejhorší se čekají v pondělí ráno. Za prvních 13 hodin provozu systém vybral čtyři miliony korun.
Začalo fungovat nové mýto. Na dálnicích je klid, kolony se čekají v pondělí
Nejhorší kolony se čekaly zejména u hranic s Polskem a Slovenskem, zatím je ale na přechodech situace klidná. Lanžhot na Břeclavsku hlasí běžný stav zaparkovaných kamionů na parkovišti, na Slovensku navíc do nedělní 22. hodiny platí zákaz jízdy většiny kamionů po dálnicích. Fronty se dosud netvoří ani na jiných hraničních přechodech. „Nikde se nic neděje,“ potvrzuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
V sobotu bylo do systému zaregistrováno zhruba 313 tisíc aut, stále tak chybí zhruba třetina z očekávaného počtu 458 tisíc vozidel. Problémy jsou také s přebíráním palubních jednotek, kterých bylo před spuštěním mýta rozesláno přes 200 tisíc.
Nejhorší situace se dá očekávat od pondělního rána. Například u zmiňovaného Lanžhota provozovatel mýta CzechToll varuje ve špičce před kolonami o délce až 12 kilometrů. Podle generálního tajemníka Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře ale kolony nehrozí plošně, pouze nárazově v určitých lokalitách. Mluvčí CzechToll Miroslav Beneš doplňuje, že při odhadu délky kolon bere společnost v potaz nejhorší možný scénář.
„Od českých řidičů kolaps nehrozí,“ míní Rýdl a dodává, že registrovat se musí ještě řada polských dopravců. Dosud nejméně dopravců zaregistrovaných do nového systému je zatím v Německu, dodává mluvčí. „Velmi aktivně jsme se zapojili do informační kampaně, která spuštění mýta předcházela. Informace jsme šířili všemi kanály,“ dodává Hromíř. Sdružení dopravců podle něj aktivně spolupracovalo se svými partnery v zahraničí, aby měli dostatečné informace.
Pro dopravce proto budou sloužit posílená registrační místa. U nejrizikovějších úseků na hranicích se bude stejně jako už v minulých dnech pohybovat patnáct registračních vozů, řada zavedených obchodních míst, jako jsou benzinové pumpy, byla také rozšířena. Provoz budou koordinovat i policisté.
Přihlášení je možné prostřednictvím provozovatelů palivových karet, dále na dvou stovkách obchodních distribučních míst, na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet.
Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch ovšem proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.
Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát od té doby na něm vybral kolem 108 miliard korun.