Viamont v úpadku, na vině je prý nepřátelská mediální kampaň

Ústí nad Labem - Soud poslal stavební firmu Viamont, založenou exministrem dopravy Alešem Řebíčkem, do insolvence. Dluží totiž asi 218 milionů a už má i obstavený účet. Za úpadkem je podle firmy ekonomická recese a hlavně nepřátelská mediální kampaň, kvůli které se jí prý stále nedařilo získávat nové zakázky. Návrh na insolvenci na sebe firma podala sama.

Viamont zřejmě končí. Už v květnu čelil jednomu insolvenčnímu návrhu, který ještě soud odmítl, teď už ale o insolvenci požádal sám. Navíc do úpadku vzápětí zamířila i dceřiná společnost Viamont Development. „Nelze očekávat, že mohl dlužník nastalou nepříznivou situaci překlenout v rámci dalšího provozování svého podniku. Dlužník je rovněž v úpadku ve formě předlužení,“ uvedlo vedení firmy v návrhu.

Soud návrhu na insolvenci vyhověl

„Má se za prokázané, že souhrn závazků dlužníka převyšuje hodnotu jeho majetku a má více věřitelů,“ konstatovala soudkyně v rozhodnutí. Firma už má i obestavený účet a letos snižovala počty zaměstnanců, jejich celkový počet ale neuvádí. Insolvenčním správcem se stala teplická firma Svoboda - Vršanský, která povede 20. listopadu první schůzi věřitelů.

Firmu Viamont založilo v roce 1992 několik zaměstnanců tehdejší Traťové strojní stanice Ústí nad Labem, kteří svému bývalému zaměstnavateli začali vzápětí konkurovat. K opravám železničních tratí se postupně přidala i železniční doprava a další aktivity. Když se firma v roce 1996 změnila na akciovou společnost, předsedou představenstva se stal právě Řebíček a ve vedení vydržel až do roku 2004. O necelé dva roky později se stal poslancem a ministrem dopravy v Topolánkově vládě. Tvrdil, že svůj podíl ve Viamontu prodal.

Vlastníkem Viamontu se stal v roce 2010 koncern IDS Olomouc, který má prakticky stejný obor aktivit jako původní Viamont. Řebíček dokonce v roce 2003 krátce předsedal jeho dozorčí radě a ve statutárních orgánech se vyskytli i další lidé, kteří původně působili ve Viamontu. Majitelem koncernu je podnikatel Zdeněk Kyselý.

Více informací o společnosti naleznete ZDE.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...