Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel loni meziročně stouply o 4,6 procenta, o rok dříve o 4,2 procenta klesly. Loni zaznamenaly růst ve všech měsících roku, v prosinci zrychlil na 6,2 procenta, v listopadu činil po revizi 4,2 procenta, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ).
Tržby obchodů loni meziročně vzrostly o 4,6 procenta
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy zaznamenaly v prosinci meziroční růst o 6,2 procenta. Na zvýšení se podílel prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Za celý rok 2024 maloobchodní tržby vzrostly o 4,6 procenta. Nejvíce k růstu přispěl prodej prostřednictvím internetu a zásilkové služby,“ sdělila vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Za celý loňský rok vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 6,1 procenta, za pohonné hmoty o 5,1 procenta a za potraviny o 2,4 procenta. Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby zvýšily o 1,2 procenta, v tom za opravy motorových vozidel stouply o 2,7 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 0,8 procenta.
Meziroční růst maloobchodních tržeb evidovali statistici ve všech měsících loňského roku, nejvíce stouply právě v prosinci, naopak nejméně, o 2,5 procenta, v únoru. V prosinci tržby za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží vzrostly shodně o 8,1 procenta a za potraviny o 2,7 procenta.
- Maloobchodní tržby ukazují, jak se daří prodeji zboží ve všech typech prodejen zaměřených na koncového spotřebitele. Jedná se o prodeje jak v kamenných prodejnách, tak stáncích či po internetu. V tom nejhrubším základě se dělí na prodeje potravin, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Sledování maloobchodních tržeb napovídá, jak se mění ochota domácností utrácet. Pokud maloobchodní tržby rostou, zejména u zboží, které je takzvaně zbytné povahy (jeho pořízení není bezprostředně nutné), naznačuje to, že se zvyšuje ochota lidí utrácet. To předznamenává, že ekonomice se relativně daří.
- Zdroj: ČBA
Nejvýrazněji rostly v prosinci tržby internetovým a zásilkovým obchodům, a to o 18,2 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se meziročně zvýšily o 14 procent a tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky o 13,2 procenta. Specializované prodejny s oděvy a obuví utržily o 4,4 procenta více, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 3,9 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,3 procenta a s výrobky pro domácnost o 1,7 procenta.
Naopak mírně klesly tržby v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o tři procenta a ve specializovaných prodejnách potravin se o půl procenta snížily.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel v prosinci meziročně klesly o 0,5 procenta, přičemž za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů byly nižší o 1,1 procenta a za opravy motorových vozidel vzrostly o 1,7 procenta.
Analytiky prosinec výrazně překvapil
„Ačkoliv meziroční statistiky vypadají extrémně pozitivně, jsou i nadále ovlivněny poněkud nízkou srovnávací základnou z roku 2023,“ sdělil hlavní ekonom Cyrrus Vít Hradil. Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka loni nebylo oživení ve všech sektorech maloobchodu rovnoměrné. „Výrazně rostl především maloobchod za nepotravinářské zboží (o 5,9 procenta), zatímco maloobchod s potravinami se zvýšil jen o 2,3 procenta,“ doplnil.
Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč poukázal na to, že prosincový růst o 6,2 procenta byl nejsilnější od ledna 2022. Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka se také tržby v prosinci dostaly nad úroveň z roku 2019 před pandemií covidu. „Nový rekord si připsaly internetové obchody, které se těší stále větší oblibě. Ve srovnání s rokem 2019 byly reálně vyšší už více než o polovinu, přitom maloobchod jako celek se na předpandemickou úroveň teprve vrátil,“ doplnil.
Vánoce byly pro mnoho lidí příležitostí k větším útratám, míní Hradil. „To dokumentuje silný meziměsíční nárůst typicky ‘dárkových’ druhů zboží, jako je ICT vybavení, výrobky pro domácnost či pro rekreaci,“ řekl.
Prouza: Krize v maloobchodě skončila
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy středeční data ČSÚ potvrdila, že krize v maloobchodě skončila. Míní, že spotřeba domácností táhne českou ekonomiku. „Lidé si především chtěli dělat radost. Rekordně rostly tržby za kosmetiku, zvedly se prodeje oděvů a obuvi a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Rostly ale i tržby za potraviny tím, jak se Češi vrátili ke kvalitnějším potravinám,“ napsal na sociální síti X.
„Já bych s tím určitě souhlasil. Jde vidět, že maloobchodu se dařilo po většinu loňského roku, i když ke konci roku se chvíli zdálo, že trochu ztrácí dynamiku, tak přece jenom to nakonec byl pouze takový nádech před vánočním šílenstvím a bylo vidět, že Češi si loňské Vánoce na rozdíl od těch předloňských opravdu užili a nakupovali,“ reagoval na Prouzovo vyjádření hlavní ekonom Moneta Money Bank Petr Gapko.
Podle Jáče by si maloobchodní tržby mohly více než čtyři procenta připsat i v letošním roce, Novák očekává zpomalení růstu na přibližně dvě až tři procenta.
„Spotřebitelská důvěra letos v lednu poměrně silně poklesla na nejnižší hodnoty od února 2024 a nezdá se, že by domácnosti zkraje roku chtěly zrychlit svůj nákupní apetit,“ míní Novák. „Pokud bude navíc pokračovat stagnace až mírná recese tuzemského průmyslu, což je poměrně pravděpodobné, tak může docházet k pozvolnému zhoršování situace na pracovním trhu, což je rovněž argument pro slabší růst maloobchodu,“ doplnil.
„Myslím, že pokud nedojde k nějaké krizi, k dalším velkým ekonomickým problémům nebo k brutální obchodní válce Evropy s Amerikou, tak bych čekal ještě další mírný nárůst,“ míní Prouza.