Od září platí v autobusech i vlacích zlevněné jízdné – senioři starší 65 a studenti do 26 let mají pětasedmdesátiprocentní slevu. Novum, za které stát vyplatí dopravcům na kompenzacích zhruba šest miliard korun, zatím žádný skokový nárůst cestujících nepřineslo, shodli se v Otázkách Václava Moravce (OVM) předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec a majitel soukromého dopravce RegioJet Radim Jančura. Na jedné vzájemně uznávané jízdence se naopak nedohodli.
Slevy na jízdném nával do vlaků nepřinesly. A dohoda o jedné jízdence mezi dopravci dosud není
„Každý týden se poměr cestujících využívajících slevy zvyšuje. Dnes se to blíží třiceti procentům cestujících v našich vlacích a autobusech. Myslím si, že se to může ustálit okolo čtyřiceti procent,“ uvedl Jančura. O jednotkách procent hovoří i předseda představenstva ČD Miroslav Kupec.
Na záložní vozy, které je největší český železniční dopravce připraven operativně nasadit, tak zatím nedošlo. „Mysleli jsme, že první nával bude větší, ono tomu tak není. Další týdny a měsíce ukážou, jak to bude vypadat,“ dodal Kupec. A také dodal, že už zmizely veškeré zmatky, které start slev provázely.
- železnice: 3,02 miliardy
- autobusy: 2,81 miliardy
- dosud: 0,24 miliardy
- výše slevy: 75 %
- pro koho:
- děti od 6 do 18 let
- studenti do 26 let
- senioři od 65 let
- držitelé průkazu ZTP (pro ně se nic nemění)
- podmínky pro přiznání slevy: prokázání věku průkazem totožnosti, u studentů potvrzení o studiu
Dráhy zpočátku slevy vypočítávaly ze základní ceny jízdného, díky čemuž dosahovaly na vyšší kompenzace od státu. V polovině měsíce ale výpočet změnily a slevy pro studenty a seniory nově vypočítávají i z akčních jízdenek za zvýhodněné ceny. Kupec v OVM v reakci na slova Jančury, že se jednalo ze strany ČD „o pokus o podvod“, uvedl, že „dráhy postupovaly podle metodiky ministerstva a dopředu mu daly podklady, jak a z čeho budou slevy počítat“.
„Ministerstvo to odsouhlasilo. Metodika říkala, že slevy budeme počítat z obyčejného jízdného. Ale pokud se v prvním týdnu ukázalo, že to bylo jinak, reagovali jsme a od 14. září už jsme počítali slevy jinak,“ ujistil Kupec.
Jedna jízdenka? Dopravci se stále nedohodli
Od roku 2020 by si dopravci na železnici mohli vzájemně uznávat jízdenky. Cestující by tak již nemuseli při přestupu na vlak jiného dopravce kupovat více jízdenek, ale stačil by jim jeden jízdní doklad platný ve vozech všech dopravců. Jinde ve světě standard, v Česku to podle mnohých brzdí vzájemná neochota dopravců si vyjít vstříct. Vzorem je třeba Švýcarsko.
„Celošvýcarská lítačka – generalabonnement – platí na všechny vlaky, autobusy, všechna MHD, lodě a velkou část lanovek. Kouzlo ale spočívá v tom, že ti dopravci se na tom dohodli spolu. Začalo to před sto lety, že se dva největší dopravci na železnici – SBB a BLS – domluvili, že si budou vzájemně uznávat jízdenky, a ostatní dopravci se postupně přidávali, protože sami viděli, že je to dobré,“ vysvětlil před časem ČT 24 Vít Janoš z Dopravní fakulty ČVUT.
Podle Jančury by tak vzájemné uznávání jízdenek mohlo začít fungovat okamžitě od doby, kdy na to ČD přistoupí. „Dnes devadesát procent cestujících jezdí vašimi vlaky, my se rádi přizpůsobíme vašim IT systémům, sejmeme čárový kód z vaší jízdenky, vaše ČD Telematika to doprogramuje a buď vám ty náklady zaplatí stát, nebo si řeknete, že chcete dvě procenta z každé jízdenky, která proteče přes vás a my vám je prostě dáme,“ uvedl Jančura.
Svou nabídku pak ještě vzápětí navýšil – konkrétně tedy na to, že na prodejních místech svých firem bude jízdenky ČD prodávat bezplatně a za nabídku jízdenek RegioJetu a Student Agency v síti pokladen ČD zaplatí drahám deset procent. „Můžu vám slíbit, že se tím budu zabývat a rychle vám dám na to odpověď,“ opáčil na to Kupec.
Podle Kupce ale musí být vytvořené centrum, které bude jízdné mezi dopravci vzájemně započítávat. Obava je totiž z toho, že by to jinak zaplatily právě České dráhy.
„Není to o tom, že bychom nechtěli jízdenky uznávat, ale musí být proto nastavená jasná pravidla, musí to někdo rozúčtovat, musí vzniknout tzv. clearingové centrum, které rozdělí tržby v jednotlivých distribučních kanálech, tak jak byly jízdenky prodávány. My odmítáme jednu věc, a to, abychom to zase byli my, kdo ponese náklady na zřízení centra. My jsme jinak připraveni se do systému zapojit,“ uvedl Kupec.
Systém pro vzájemné uznávání jízdenek se připravuje a ministerstev, které ho zadalo státnímu podniku Cendis (Centrum dopravních informačních systémů). Jenže v takovém případě bude stát zřízení tohoto centra čtvrt miliardy korun.