Praha - Dodržování zákazu reklamy na loterie by mohlo místo živnostenských úřadů účinněji kontrolovat Generální ředitelství cel. Počítá s tím novela, kterou Senát v prvním kole projednávání podpořil. Nyní se jí budou zabývat senátní výbory. Zákon o regulaci reklamy umožňuje ukládat firmám a podnikatelům za porušení pravidel až pětimilionové pokuty.
Senát podpořil novelu - hlídat reklamu na loterie mají celníci
Zahraniční firmy v Česku působí bez licence a neodvádějí daně. Stát tak ročně přichází až o 400 milionů korun. Přesto u nich Češi prosázejí miliardy. „Nepochybně by se to mělo více hlídat, problém tady u této věci je, jak efektivní to hlídání bude. Hlavně to bude potřeba vyhodnotit,“ míní stínový ministr financí Jan Mládek (ČSSD).
Dozor nad zákazem reklamy je nyní podle Oberfalzera neúčinný
Potřebnost novely senátor Jiří Oberfalzer (ODS) zdůvodnil tím, že živnostenské úřady nemají vztah k zákonu o loteriích, neboť pořádání loterií a jiných podobných her živností není. „Díky neúčinnosti dozoru nad zákazem reklamy působí na českém trhu prostřednictvím internetu řada provozovatelů loterijních her, kteří se nepodřizují daňovým ani odvodovým povinnostem,“ uvedl Oberfalzer.
Tito provozovatelé podle něj vytvářejí de facto nekalou konkurenci řádně registrovaným a licencovaným společnostem, které tak přicházejí o sázky v řádu miliard korun. „Prostředky, o něž přicházejí veřejné rozpočty, jdou do stovek milionů korun,“ uvedl senátor s tím, že stát tak přichází až o půl miliardy korun ročně.
Novelou chce dosáhnout toho, aby „nelegální“ provozovatelé loterií a sázek na internetu buď český trh opustili, anebo se řádně zaregistrovali a respektovali daňové a odvodové povinnosti stanovené zákony České republiky.