Prodej nových aut se v Evropské unii v listopadu snížil o osm procent na 1,1 milionu a pokles pokračoval již třetí měsíc za sebou. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Prodej nových aut v EU v listopadu klesl o osm procent
Prodej klesá od zavedení nových emisních testů v září, které způsobily naopak prudký růst prodeje v letních měsících. V srpnu, tedy před zavedením testů, prodej aut stoupl až o 31,2 procenta. V listopadu byl prodej nižší na všech pěti největších trzích EU.
Od počátku letošního roku se pak prodej zvýšil o 0,8 procenta na 14,16 milionu. K růstu přispívá hlavně střední Evropa, kde počet registrací nových aut letos stoupl o 9,6 procenta. Z největších trhů se za leden až listopad prodej zvýšil ve Španělsku a ve Francii a mírně také v Německu. V Itálii a Británii naopak klesl.
Pozici evropské jedničky si v listopadu udržela skupina Volkswagen s podílem na trhu 23,7 procenta. Prodej skupiny, pod kterou spadá i česká Škoda Auto, se snížil o 10,9 procenta na 265 814 vozů. Prodej Škody však stoupl o 1,1 procenta a od počátku roku je vyšší o 4,5 procenta.
Od 1. září se v EU mohou prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat. Výrobci aut také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízeli výrazné slevy na vozy, které tyto emise nesplňují, což přispělo k prudkému růstu poptávky v srpnu.
„Pokles je možné částečně přičíst změnám pravidel testů emisí, které vedly k jednorázovému navýšení registrací v létě, což je vykompenzováno poklesem v podzimních měsících, kdy se prodejci zbavují předregistrovaných aut. V čase však tento vliv klesá a je zřejmé, že příčiny jsou i jinde. Čísla za jedenáct měsíců letošního roku jsou varovným signálem,“ říká Jan Linhart z KPMG Česká republika.
Slabý růst je především v západní Evropě
Slabý růst je podle něho především v západní Evropě. Kromě Velké Británie ovlivněné strašákem brexitu klesá také Itálie postižená ekonomickými problémy. „Slabý růst v Německu situaci nezachrání, od celkového poklesu tak evropský trh zachraňují Francie a Španělsko, které stále spíše dohání ztráty z minulých let. Nové členské země Evropské unie naopak v celoročním vyjádření stále ještě rostou solidním tempem, což souvisí s všeobecným růstem jejich ekonomik a životní úrovně obyvatel,“ dodává.
V příštím roce pak podle něho mohou na automobilový trh dopadnout v plné síle negativní vlivy brexitu. Ten pak ovlivní nejen spotřebitelskou poptávku ve Velké Británii, která je druhým největším trhem v Evropě, ale také celý dodavatelský řetězec a v širším slova smyslu ekonomiku celé Evropy. „Pokud přičteme rizika italské ekonomiky, čtvrtého největšího evropského trhu, a neradostné vyhlídky globálního obchodu v době narůstajícího protekcionismu, lze v příštím roce očekávat pokles prodejů nových osobních aut v Evropě,“ míní Linhart.