Banky během nouzového stavu registrují extrémně nízký zájem o půjčky. Klesl počet nových spotřebitelských úvěrů i hypoték. ČT to řekly oslovené finanční domy. Pokles zájmu hlásí také nebankovní společnosti, které poskytují půjčky.
Lidé si v krizi přestali půjčovat, největší banka hlásí o polovinu menší zájem o úvěry
„Naše obchodní aktivita je na historickém minimu, co se týče prodeje a distribuce úvěrových produktů,“ uvedla mluvčí Moneta Money Bank Zuzana Filipová. Poptávka po půjčkách se podle ní během nouzového stavu snížila až o 80 procent.
O polovinu klesl zájem i o úvěry České spořitelny. „V případě individuálních klientů registrujeme v průběhu nouzového stavu pokles poptávky po nových nezajištěných úvěrech, respektive hypotékách, zhruba o 50 % ve srovnání s předcházejícími měsíci,“ popsal mluvčí největší české banky Filip Hrubý. Oproti tomu druhá největší banka v republice ČSOB podle mluvčího Patrika Madleho změnu v množství půjček nezaznamenala.
Pokles o 40 procent zaregistrovala ale už na konci března u spotřebitelských úvěrů Komerční banka. „Nové prodeje hypoték během stavu nouze, ve srovnání s týdny před zavedením restrikcí, klesly až o 20 procent,“ vyčíslil mluvčí Michal Teubner. Podobnou situaci zažívá nyní také Raiffeisenbank. Podle její mluvčí Petry Kopecké je nyní zájem o nové půjčky minimální.
Podle Filipové teď klienty zajímají zejména odklady půjček. „Dále řeší například limity na platebních kartách, neboť v důsledku moratoria potřebují své karty mnohem víc pro běžné placení,“ doplnila mluvčí Monety.
Spotřebitelské úvěry táhly e-shopy
Stejně jako banky zaznamenaly nižší poptávku po půjčkách během nouzového stavu i další společnosti. „Zájem o půjčky po vypuknutí krize kontinuálně klesal. Propad byl v desítkách procent. Stabilizovat se začal až v květnu,“ informovala mluvčí společnosti Provident Kateřina Jarošová.
Situaci potvrdily také další společnosti. „Za poslední dva měsíce sledujeme mírný pokles poptávky spojený s celkovým přibržděním ekonomiky, výjimkou jsou produkty na financování zboží prostřednictvím e-shopů, u těch naopak poptávka vzrostla,“ komentoval ředitel marketingu společnosti Cofidis Cyril Křůpala.
Podobné chování klientů zaznamenala firma Home Credit. I tady se do poptávky výrazně promítl fakt, že lidé kvůli koronaviru zůstávali doma. „Vzhledem k uzavření obchodů došlo k přeskupení využívaných produktů, a tedy i navýšení telefonních a on-line půjček. Přibližně o 90 procent,“ sdělila mluvčí Home Creditu Linda Bilal. Celkový počet půjček ale podle ní poklesl. „Lidé se v době krize chovají více odpovědně a snaží se spořit,“ dodala.