Letecká doprava má stále problémy. Energetická agentura proto zhoršila prognózu pro trh s ropou

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) zhoršila výhled poptávky po ropě na letošní rok. Kvůli propadu zájmu o leteckou dopravu se poptávka celosvětově sníží v meziročním srovnání o 8,1 milionu barelů ropy denně na 91,9 milionu barelů denně. IEA to ve čtvrtek uvedla ve své pravidelné měsíční zprávě. Podobně o den dříve Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) zhoršila svůj výhled pro letošní rok.

Proti předchozímu předpokladu zredukovala agentura výhled letošní poptávky o 140 tisíc barelů za den. Šlo o první zhoršení za posledních několik měsíců. Nadále má přitom za to, že spotřeba ropy bude příští rok o něco nižší než loni.

„Hlavním důvodem je poptávka po leteckém palivu,“ konstatovala IEA ve své zprávě. „V dubnu klesl meziročně počet leteckých osobokilometrů o 80 procent a v červenci byl schodek stále 67 procent. Letecká a silniční doprava, tedy klíčové složky poptávky po ropě, se nadále potýkají s problémy,“ dodala agentura, která sídlí v Paříži. Zároveň zmínila, že poptávka Číny po ropě se rychle zotavuje. 

Na špatnou situaci v letecké dopravě upozornil i kartel OPEC. „Letecké palivo bude podle většiny prognostiků v roce 2021 jen s obtížemi dohánět propad poptávky,“ uvedl.

Zároveň odhadl, že letos poptávka po ropě klesne o 9,06 milionu barelů denně, zatímco v červenci pokles odhadoval na 8,95 milionu barelů denně.

Pokles poptávky zapříčiněný poklesem mezinárodního cestování částečně kompenzovalo oživení průmyslu a prodeje přes internet, které podpořily silniční nákladní dopravu. Agentura nicméně čeká, že příští rok nedosáhne spotřeba ropy úrovně z roku 2019.

Dodávky ropy v červnu převýšily poptávku. Nastolení rovnováhy na trhu bude podle IEA komplikovat právě nejistota ohledně budoucí poptávky a zvyšování těžby v klíčových producentských zemích. Produkce ropy se zotavuje ve Spojených státech, Kanadě a v Brazílii.

Výhled: Letecky přepravených pasažérů v Evropě ubude o 60 procent

Počet letecky přepravených pasažérů v Evropě letos klesne o 60 procent, odhadlo ve čtvrtek Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Ohroženo je kvůli tomu zhruba sedm milionů pracovních míst v odvětví letecké dopravy a turistického ruchu. Aktuální výhled IATA zdůvodnila přetrvávajícími omezeními cestování a obavami z druhé vlny pandemie nemoci covid-19.

V červnu IATA odhadovala pokles letošní poptávky po leteckém cestování na polovinu a tehdy také předpovídala, že ohroženo je šest až sedm milionů pracovních míst ve zmiňovaných odvětvích. Letecká doprava v Evropě se v posledních týdnech zotavovala, avšak méně, než by si aerolinky s ohledem na letní sezonu přály.

S&P řadí do investičního stupně dluhopisy jen tří aerolinek

Ratingová agentura S&P Global Ratings řadí do investičního stupně dluhopisy pouze tří leteckých společností – amerických Southwest Airlines, irského Ryanairu a britského easyJetu. Všechny tyto aerolinky jsou nízkonákladové, zaměřují se na lety na krátkou vzdálenost a mají dostatek hotovosti, uvedla agentura.

Odhaduje, že letecká přeprava cestujících letos kvůli pandemii nemoci covid-19 klesne o 60 až 70 procent.

  • Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému podniku či jinému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu. Čím je rating vyšší, tím lépe je dlužník vnímán v očích věřitelů a tím je i pravděpodobnější, že si bude schopen zajistit levnější půjčky.
  • Zdroj: ČTK

S uvolňováním karanténních opatření vykazuje oživení vnitrostátní letecká doprava, mezinárodním letům se lidé nicméně dál vyhýbají. Letecké společnosti, které provozují mezinárodní lety na dlouhou vzdálenost, jako jsou například American Airlines, United Airlines a Delta Air Lines, patří k těm, na něž pandemie dopadla nejtíživěji. Náklady jsou nuceny financovat prostřednictvím úvěrů.

Před koronavirovou krizí byla třetina portfolií světových aerolinek ohodnocena stupněm B+ a nižším, teď se ale počet těchto portfolií zvýšil na dvě třetiny, uvedla ratingová agentura. Stupeň B+ je horní hranicí vysoce spekulativního pásma.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
před 2 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...