Hostů v hotelech v Česku ubylo v létě o pětinu, jezdili hlavně Češi

Počet hostů v ubytovacích zařízeních v Česku klesl ve 3. čtvrtletí meziročně o 20,7 procenta na šest milionů. V hotelech nebo penzionech strávili turisté 17,4 milionu nocí, což bylo o 16,8 procenta méně než loni. Navzdory poklesu přinesla letní sezona oživení poptávky, protože ve druhém čtvrtletí ubylo hostů o více než osmdesát procent. Proti loňsku vzrostl v létě zájem Čechů, kvůli koronavirovým opatřením naopak výrazně méně jezdili cizinci, informoval Český statistický úřad (ČSÚ). Spolu s tím také v Česku poklesy tržby ve službách, ve třetím čtvrtletí se meziročně snížily reálně o dvanáct procent. Nejvýrazněji klesly právě v odvětvích spojených s cestovním ruchem.

„Různé akční cenové balíčky nalákaly Čechy mimo jiné i do hotelů vyšších kategorií. V pětihvězdičkových hotelích se tak příjezdy rezidentů meziročně zvýšily dvojnásobně a ve čtyřhvězdičkovém ubytování o 38 procent,“ uvedl vedoucí oddělení statistiky cestovního ruchu a služeb ČSÚ Pavel Vančura. Všechny klíčové zahraniční trhy ale zůstaly letos v létě hluboko pod loňskými čísly.

Do ubytovacích zařízení v Česku letos od července do září zavítalo 1,05 milionu zahraničních návštěvníků. Loni jich ve stejném období bylo zhruba o dvě třetiny více. Do hotelů, penzionů či kempů pak přijelo téměř pět milionů tuzemských turistů, což byl meziroční nárůst o více než 17 procent.

Turistika v Česku
Zdroj: ČSÚ

Celkem dorazilo do hotelů 2,76 milionu hostů, o 38 procent méně než loni. V penzionech ale počet návštěvníků vzrostl o necelou pětinu na 1,03 milionu. Také kempy zaznamenaly vyšší poptávku než v loňském roce, přijelo do nich 1,23 milionu lidí, což byl meziroční nárůst o téměř 14 procent.

Domácích turistů přibylo ve všech krajích Česka

Regionálně se návštěvnost zvýšila přibližně u poloviny krajů, domácích turistů ale přibylo ve všech krajích České republiky. Nejúspěšnější byl v tomto ohledu Karlovarský kraj, kam zavítalo o 62 procent Čechů více než loni. Následuje Liberecký kraj s nárůstem 26 procent. Také počty přenocování Čechů se meziročně zvýšily ve všech regionech, v průměru o 17,2 procenta.

Za celý letošní rok zatím klesla ubytovacím zařízením v Česku poptávka o více než 40 procent. Je pravděpodobné, že ve 4. čtvrtletí se bilance opět zhorší, protože od října kvůli nepříznivému vývoji epidemie opět platí přísnější opatření. Tuzemské hotely a penziony mohou ubytovat jen klienty na služebních cestách, nikoliv zájemce o rekreaci. 

Tržby ve službách klesly ve třetím čtvrtletí o dvanáct procent

Tržby poskytovatelů služeb v Česku se ve třetím čtvrtletí meziročně snížily reálně o 12 procent. Nejvýrazněji klesly v odvětvích spojených s cestovním ruchem, informoval na webu ČSÚ. Bez očištění o kalendářní vlivy se tržby ve službách propadly meziročně o 12,4 procenta. Mezičtvrtletně byly sezonně očištěné tržby vyšší o 8,3 procenta.

„Meziroční pokles tržeb zaznamenala většina sledovaných činností. Nejvýrazněji se snížily tržby v odvětvích spojených s cestovním ruchem, jako jsou cestovní kanceláře, ubytovací služby nebo letecká doprava. Vyšší tržby než v loňském roce vykázaly pouze poštovní služby, telekomunikační a informační činnosti, televizní a rozhlasové vysílání a právní a účetní služby,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Tržby ve vybraných službách (čtvrtletně, meziročně v %)
Zdroj: ING/ČSÚ

Více než třetinové snížení tržeb proti stejnému loňskému období zaznamenali statistici v administrativních a podpůrných činnostech. Nejvíce se tento pokles podle nich projevil u cestovních kanceláří a agentur, které meziročně utržily o 82,4 procenta méně. Pracovním agenturám klesly tržby o pětinu.

Dalšími klesajícími odvětvími byly například činnosti související se stavbami a úpravou krajiny nebo činnosti v pronájmu a operativním leasingu. Nejméně, o zhruba pět procent, klesly v této oblasti tržby bezpečnostních a pátracích agentur.

Ubytování si pohoršilo více než stravování

Od předchozího čtvrtletí, kdy tržby služeb negativně ovlivnila opatření proti šíření koronaviru, pokračoval pokles také v ubytování, stravování a pohostinství. Tržby se v této oblasti ve třetím čtvrtletí snížily o 24,3 procenta. O něco hůře na tom bylo ubytování než samotné stravování. V ubytování byly tržby meziročně nižší o 45,5 procenta, zatímco ve stravování a pohostinství o 14,8 procenta.

V oblasti dopravy a skladování tržby spadly o 14,8 procenta, přičemž nejvíce, o 73,5 procenta, v letecké dopravě a o 39,7 procenta ve vodní dopravě. Meziročně nižší tržby zaznamenaly také skladování nebo vedlejší činnosti v dopravě. Celkový vývoj zmírnil jen nárůst tržeb za poštovní a kurýrní činnosti o 9,1 procenta.

V profesních, vědeckých a technických činnostech tržby klesly o 6,1 procenta, přičemž největší propad, o téměř 14 procent, vykázaly architektonické a inženýrské činnosti.

Tržby informačních a komunikačních činností se ve sledovaném období meziročně snížily o 0,9 procenta a v oblasti nemovitostí o 0,6 procenta.

Tržby ve vybraných službách (meziročně, v %)
Zdroj: ING/ČSÚ

Podle ředitele státní agentury CzechTourism Jana Hergeta za poklesem tržeb v ubytování stojí především výrazný propad počtu přenocování v Praze. Podle ČSÚ nocí, které lidé strávili v pražských ubytovacích zařízeních, meziročně ubylo o 70 procent na 1,63 milionu. Počet hostů klesl o víc než dvě třetiny na 746 290. Cizinců ubylo o 78,5 procenta, naopak návštěvníků z Česka přibylo o pět procent.

„Největší ztráty ve spotřebě cestovního ruchu tak budou kromě Prahy ještě v Karlovarském a Jihomoravském kraji, které mají hned po Praze největší procento přenocování zahraničních turistů,“ upozornil Herget.

Zlepšení v dalších měsících analytici nečekají

Situaci v cestovním ruchu aktuálně dále negativně ovlivňuje další vlna šíření nemoci covid-19 a nové restrikce, včetně opětovného uzavření mnohých obchodů, služeb či ubytovacích zařízení pro rekreační účely. Analytici tak zlepšení v nejbližších měsících nečekají. A například některé hotely podle nich i skončí.

Klíčová bude jak podpora a protikoronavirová opatření, tak i předvánoční sezona. „Nejde však jen o to, jestli budou jednotlivé služby otevřené, ale hlavně o to, jak moc budou Češi ochotni utrácet,“ uvedl ředitel portálu Slevomat Ladislava Veselého.