Frankfurtský autosalon vsadil na ekologii

Frankfurt nad Mohanem - Autosalon v německém Frankfurtu nad Mohanem píše příběh nejzelenější výstavy aut v historii. Evropská unie požaduje, aby z výfuků vycházelo co nejméně oxidu uhličitého. Výrobci se nejdřív hlasitě ohrazovali, že limity nejdou splnit. Modely ve Frankfurtu ovšem potvrzují opak.

Podle Evropské unie může od roku 2012 vypouštět průměrné auto maximálně sto dvacet gramů oxidu uhličitého na kilometr. Citroën má ve Frankfurtu odpověď – studie dieselového hybridu vypouští jenom sedmdesát devět gramů. „Tohle auto má ukázat, jak vyrobit hybrid, který není dražší než běžné auto. Jinak si ho lidé nekoupí,“ vysvětluje mluvčí automobilky Citroën Thomas Albrecht.

Podobné auto chystá i Peugeot. Jeho vůz se dostane do sériové výroby už v roce 2010. S emisními limity budou mít problémy hlavně velká auta. Hybridy tady proto představily například Mercedes, Audi, BMW nebo Porsche. Jejich modely se ale na trh dostanou až za dva roky.

Podle Tomáše Hyana, šéfredaktora časopisu Automobil Revue, jsou hybridy jenom dočasným řešením, protože problematiku paliva zcela neřeší. Úsporná musí být totiž hlavně velkosériová auta. Ve Frankfurtu proto výrobci ukázali celou řadu opatření, jak spotřebu pohonných hmot a tím i emise snížit. Zákazníci si ale za zvláštní modely připlatí.

Největší překvapení autosalonu přichystal Mercedes. Představil revoluční motor, ve kterém spojil benzínový a dieselový princip do jednoho. Auto jezdí na benzín, pracuje ale jako diesel. „Oproti stejně silnému motoru má tento motor o čtyřicet procent nižší spotřebu i emise,“ popisuje novinku vedoucí vývoje motorů Mercedes Günter Karl. Na trhu by se nový motor měl objevit zhruba za pět let.

Jan Hreňo