Před dvaceti lety zemřel Ferry Porsche. Z nápadů svého otce a konstruktéra Ferdinanda vybudoval automobilového giganta. Legendární se stal už model 365 z konce čtyřicátých let, za „srdce značky“ ale platí Porsche 911 s rukopisem Ferryho syna Ferdinanda Alexandra.
Ferdinand „Ferry“ Porsche vybudoval úspěšnou firmu. A jeho syn pro ni z Porsche 911 vytvořil „srdce“
Ferdinand Anton Ernst Porsche, všeobecně přezdívaný Ferry, se narodil 19. září 1909 ve Vídni do rodiny konstruktéra Ferdinanda Porscheho, rodáka z českých Vratislavic.
Ferry záhy nastoupil do konstrukční kanceláře, kterou v roce 1931 založil jeho otec v německém Stuttgartu. Právě spolupráce otce a syna Porsche dala vzniknout zárodku úspěšné firmy známé svými sportovními vozy. V předvečer druhé světové války vytvořili vůz typu 64, který se stal předzvěstí slavných sportovních vozů.
Za války se osud rodiny Porsche spojí s nacistickým režimem. Konstruktér Porsche starší se věnoval vývoji tanků a obrněné techniky a stál v čele společnosti Volkswagenwerk, která měla sice původně vyrábět takzvaného Brouka, ale přeorientovala se na vojenskou výrobu. V továrně navíc pracovaly tisíce nuceně nasazených lidí z východní Evropy i válečných zajatců a Židů. Za to skončili po válce Ferdinand Porsche i jeho syn krátce ve vězení.
Jakmile se Ferry z vězení dostal, přesunul raději otcovu firmu z Německa do rakouského Gmündu. Právě tam se v červnu 1948 zrodila značka Porsche, když z dílny otce a syna vyjel vůz typu 356, kterým si Ferry splnil svůj sen o sportovní jízdě.
„V jeho tehdejší vizi se odrážejí všechny hodnoty, které charakterizují značku dodnes,“ řekl o autě 356 letos v lednu předseda představenstva společnosti Porsche AG Oliver Blume. Legendární vůz používal technická řešení Volkswagenu, rodina Porsche ho ale obdařila originální karoserií.
Na typ 365 pak v roce 1963, o patnáct let později, navázal vůz Porsche 911. Ten už navrhl Ferryho syn Ferdinand. Auta se prodalo přes milion kusů. A přestože byl vůz v průběhu desetiletí vylepšován, v zásadě se desítky let nezměnil a dodnes je považován za „srdce značky“.
To už ale byla firma zpět v Německu, kam přesídlila začátkem padesátých let. Ferry Porsche zde znovu navázal vztahy s Volkswagenem, který začal masově vyrábět jeho model 365. Ferdinand starší, zakladatel rodu, pak pro automobilku doladil slavného Brouka.
Pod vedením Ferryho Porsche se stejnojmenná rodinná firma stala jedním z nejrespektovanějších podniků v oboru. A ačkoliv Ferry Porsche v roce 1990 rezignoval na své vedoucí funkce, coby čestný předseda dozorčí rady si vliv ve firmě udržel až do své smrti v březnu 1998.
Značka Porsche se dnes zaměřuje především na luxusní sportovní vozy. V médiích se propírají i napjaté vztahy v dynastii Porsche-Piëch, kterou tvoří potomci Ferryho a jeho sestry.