Ferdinand „Ferry“ Porsche vybudoval úspěšnou firmu. A jeho syn pro ni z Porsche 911 vytvořil „srdce“

Před dvaceti lety zemřel Ferry Porsche. Z nápadů svého otce a konstruktéra Ferdinanda vybudoval automobilového giganta. Legendární se stal už model 365 z konce čtyřicátých let, za „srdce značky“ ale platí Porsche 911 s rukopisem Ferryho syna Ferdinanda Alexandra.

Ferdinand Anton Ernst Porsche, všeobecně přezdívaný Ferry, se narodil 19. září 1909 ve Vídni do rodiny konstruktéra Ferdinanda Porscheho, rodáka z českých Vratislavic.

Ferry záhy nastoupil do konstrukční kanceláře, kterou v roce 1931 založil jeho otec v německém Stuttgartu. Právě spolupráce otce a syna Porsche dala vzniknout zárodku úspěšné firmy známé svými sportovními vozy. V předvečer druhé světové války vytvořili vůz typu 64, který se stal předzvěstí slavných sportovních vozů.

Porsche, typ 64
Zdroj: wikimedia.commons.org/Porsche-Museum

Za války se osud rodiny Porsche spojí s nacistickým režimem. Konstruktér Porsche starší se věnoval vývoji tanků a obrněné techniky a stál v čele společnosti Volkswagenwerk, která měla sice původně vyrábět takzvaného Brouka, ale přeorientovala se na vojenskou výrobu. V továrně navíc pracovaly tisíce nuceně nasazených lidí z východní Evropy i válečných zajatců a Židů. Za to skončili po válce Ferdinand Porsche i jeho syn krátce ve vězení.

V červnu 1948 sjelo z výrobní linky 50 vozů s hliníkovou karosérií. Dalších šest bylo ve Švýcarsku upraveno na verzi kabriolet. Konstrukce automobilu použila komponenty z Brouka včetně jeho motoru, převodovky a zavěšení. Automobilka postupně nahrazovala VW komponenty vlastními. Poslední vozy 356 byly poháněny již motorem Porsche. Aerodynamický tvar byl navržen Erwinem Komendem, který také navrhl tělo Brouka.
Zdroj: Wikimedia Commons

Jakmile se Ferry z vězení dostal, přesunul raději otcovu firmu z Německa do rakouského Gmündu. Právě tam se v červnu 1948 zrodila značka Porsche, když z dílny otce a syna vyjel vůz typu 356, kterým si Ferry splnil svůj sen o sportovní jízdě.

„V jeho tehdejší vizi se odrážejí všechny hodnoty, které charakterizují značku dodnes,“ řekl o autě 356 letos v lednu předseda představenstva společnosti Porsche AG Oliver Blume. Legendární vůz používal technická řešení Volkswagenu, rodina Porsche ho ale obdařila originální karoserií.

Porsche, typ 365
Zdroj: wikimedia.commons.org/Tony Hisgett

Na typ 365 pak v roce 1963, o patnáct let později, navázal vůz Porsche 911. Ten už navrhl Ferryho syn Ferdinand. Auta se prodalo přes milion kusů. A přestože byl vůz v průběhu desetiletí vylepšován, v zásadě se desítky let nezměnil a dodnes je považován za „srdce značky“.

To už ale byla firma zpět v Německu, kam přesídlila začátkem padesátých let. Ferry Porsche zde znovu navázal vztahy s  Volkswagenem, který začal masově vyrábět jeho model 365. Ferdinand starší, zakladatel rodu, pak pro automobilku doladil slavného Brouka.

Pod vedením Ferryho Porsche se stejnojmenná rodinná firma stala jedním z nejrespektovanějších podniků v oboru. A ačkoliv Ferry Porsche v roce 1990 rezignoval na své vedoucí funkce, coby čestný předseda dozorčí rady si vliv ve firmě udržel až do své smrti v březnu 1998.

Značka Porsche se dnes zaměřuje především na luxusní sportovní vozy. V médiích se propírají i napjaté vztahy v dynastii Porsche-Piëch, kterou tvoří potomci Ferryho a jeho sestry.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...