Evropská komise chtěla zavést povinné ručení pro majitele všech dopravních prostředků s motorem, což se mělo týkat elektrických kol a elektrických koloběžek. Evropští poslanci ale nyní opatření odmítli jako naprosto zbytečné.
Elektrokola i segwaye se vyhnou povinnému ručení. Návrh Evropské komise nenašel podporu
Evropská komise plánovala vztáhnout povinné ručení na všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku. Zatímco dnes je toto pojištění spojováno primárně s auty, po změně by dopadlo jak na majitele elektrokol, tak i zahradních traktorů či velkých sekaček.
Opatření vychází z rozhodnutí evropského soudního dvora, který nedávno řešil případ netradiční dopravní nehody. Smyslem změny bylo, aby byla jasně daná zodpovědnost – aby v případě nehody náklady nesla pojišťovna.
- Snaha o změnu směrnice byla reakcí na rozhodnutí Soudního dvora EU z roku 2014. Jde o případ známý jako „Vnuk“. Slovinský traktorista Damijan Vnuk nacouval při ukládání balíků sena do stodoly. Tam naboural do žebříku, který při pádu zranil člověka. Pojišťovna Triglav odmítla škodu proplatit z povinného ručení. A to proto, že se traktor nepohyboval na veřejné komunikaci, ale v uzavřeném areálu statku. Tuto argumentaci ale evropský soud smetl ze stolu. Povinné ručení se má podle něj vztahovat i na situace podobné nehodě pana Vnuka. Provoz vozidla podle výkladu soudu znamená jakékoliv použití, které odpovídá obvyklé funkci vozidla.
Návrh označila česká europoslankyně za špatný vtip
Jenže podle české europoslankyně Dity Charanzové (za ANO), která dostala směrnici v Evropském parlamentu na starosti, je takto přísný zákon úplně zbytečný.
„Když jsem viděla návrh Evropské komise, přišlo mi to jako špatný vtip. Kdybychom řekli, že má být povinné ručení na elektrokola, úplně bychom zastavili rozvoj tohoto segmentu,“ uvedla europoslankyně.
Evropský parlament nakonec přísné nařízení odmítl. Podle poslanců by totiž mohl vrátit lidi do aut a omezit to, proč jsou třeba elektrokola právě v evropských městech tak populární. Podle Charanzové nezpochybňují, co řekl evropský soudní dvůr, ale Komise podle jejích slov zašla v interpretaci příliš daleko.
„Rozhodnutí je správné. Celý život říkám, že evropské právo má dávat minimální základ a jednotlivé členské státy si potom mohou úpravu rozšířit,“ uvedl europoslanec a předseda TOP 09 Jiří Pospíšil.
V návrhu, který nyní odhlasoval výbor Evropského parlamentu, dochází k zúžení rozsahu směrnice pouze na určité kategorie. Podle právničky z České asociace pojišťoven Lucie Žulavské se tak „v podstatě zabrání byrokracii, kdy bychom občany museli obtěžovat s povinností uzavírat povinné ručení i pro kategorie vozidel, kde to nedává smysl“.
Ať už jde o elektrokola nebo i normální bicykly, upřednostňoval by podle ní pojistný trh spíš cestu komerčních pojištění na dobrovolné bázi. Běžně se jinak chodec, kterého zraní cyklista nebo jezdec na koloběžce, může domáhat odškodnění jen soudně.