Americká Komise pro mezinárodní obchod (ITC) začala vyšetřovat, zda německý automobilový koncern Volkswagen a jeho dceřiné společnosti neporušily patenty související s hybridními vozidly, které vlastní americká společnost Paice LLC.
Další bitva Volkswagenu v USA. Spor o hybridní patenty s firmou Paice
Firma Paice usiluje o nařízení, které by zablokovalo dovoz a prodej hybridních aut značek Volkswagen, Audi a Porsche na americkém trhu. Společnost tvrdí, že tyto značky bez povolení využívají její hybridní technologie.
Paice v minulosti vedla podobný patentový spor i s japonskou automobilkou Toyota Motor. V roce 2010 se firmy dohodly na urovnání sporu, který se týkal 23 patentů používaných ve vozech Toyota Prius a dalších hybridních modelech.
Odkupy a obří žaloba
Volkswagen již v USA čelí problémům kvůli skandálu s měřením emisí. Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc aut.
Letos v dubnu se Volkswagen dohodl s americkými úřady na základních principech řešení skandálu. Součástí má být nabídka odkupu aut, kde software umožňuje manipulovat s měřením emisí, a také značné odškodné pro jejich majitele.
Americké ministerstvo spravedlnosti začátkem letošního roku podalo na Volkswagen
kvůli skandálu civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle dřívějších informací agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Volkswagen navíc v souvislosti se skandálem čelí řadě dalších žalob a vyšetřování.
Koncern změní odměňování šéfů
Volkswagen provede revizi systému odměňování vedoucích pracovníků. Finanční ředitel podniku Frank Witter to podle listu The Wall Street Journal slíbil v dopisu zakladateli britského investičního fondu TCI Chrisi Hohnovi. Kvůli vysokým odměnám vedení v době
skandálu kolem měření emisí se Volkswagen stal terčem ostré kritiky ze strany veřejnosti i politiků.
Automobilka koncem dubna oznámila, že navzdory rekordní ztrátě hodlá dvanácti současným a bývalým členům představenstva za loňský rok vyplatit celkem 63,24
milionu eur (1,7 miliardy korun). Firma sice členům představenstva zrušila malou část bonusů, i tu jim ale později doplatí v případě, že budou splněna určitá kritéria.
Finanční ředitel Witter svým dopisem reagoval na Hohnovy výzvy ke zlepšení výkonnosti a vytvoření nové řídicí struktury Volkswagenu. Hohn mimo jiné ostře kritizoval vysoké odměny vedoucích pracovníků i neustálý růst mzdových nákladů. Manažeři automobilky jsou podle něj „odměňováni za selhání“ a „odměny zaměstnanců a vedení jsou stále do extrémní míry upřednostňovány před zisky akcionářů“.