Ať Google či Facebook platí daně podle toho, kde mají uživatele, napadlo Evropskou komisi

Evropská komise navrhuje zdanit příjmy velkých digitálních společností jako Google na základě toho, kde jsou jejich uživatelé, a ne podle toho, kde je jejich sídlo. Sazba daně by se pohybovala mezi jedním až pěti procenty. Uvedla to agentura Reuters, která se odvolává na návrh Komise, do kterého měla možnost nahlédnout.

Podle návrhu by se daň vztahovala na firmy s globálními příjmy nad 750 milionů eur (19 miliard korun) a s digitálními příjmy v EU nejméně deset milionů eur ročně. Tím, že by se daň odvíjela od uživatelů, a ne sídla, by se měla snížit atraktivita zemí s nízkými daněmi.

Systém zaměřený na lokalitu uživatelů by podle dokumentu ale také znamenal další požadavky na podávání zpráv, aby daňové úřady členských států mohly vypočítat, jak velká daň spadá do jejich oblasti.

Návrh je zaměřen na firmy, jako je Amazon, Google a Facebook, které čelí obvinění, že platí příliš nízké daně přesunem svých zisků z EU do zemí s nízkými daněmi, jako je Lucembursko nebo Irsko. Loni v říjnu Komise v případě Amazonu rozhodla, že Lucembursko neoprávněně poskytlo daňové výhody dosahující přibližně 250 milionů eur (6,75 miliardy korun), které má země získat zpět.

Novému typu zdanění by se však nevyhnuly ani společnosti jako Airbnb a Uber. Naopak on-line média, streamovací služby jako Netflix, on-line hraní a cloudové nebo IT služby by byly z daně vyjmuty.

Navrhovaná daň má být dočasným řešením

Dokument se ještě před oficiálním zveřejněním může změnit. Zveřejnění se očekává v druhé polovině března. Daň by podle návrhu Komise byla dočasným opatřením, dokud nebude schváleno komplexnější řešení spravedlivého zdanění velkých digitálních firem. Finální návrh bude podle Reuters vyžadovat schválení všech států EU.

Loni se v Evropě objevil ještě jiný nápad, a to, že by se místo zisku danil obrat těchto firem. Takový návrh získal podporu asi třetiny z 28 vlád členských zemí EU. Výhrady měly menší členské země Unie.