Oba systémy stavebního řízení poběží vedle sebe nejméně rok, avizuje Kulhánek

Digitalizace stavebního řízení (zdroj: ČT24)

Přechodné období, v němž se budou moci souběžně používat nové i původní systémy stavebního řízení, nebude trvat méně než dvanáct měsíců, oznámil kandidát na ministra pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN) s tím, že žádosti se budou podávat v elektronické podobě, k papírovým formulářům se nebude možné vrátit. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že vláda 16. října rozhodne, zda pokračovat ve vývoji digitalizace stavebního řízení, nebo začít od začátku včetně zadání nové soutěže na jejího dodavatele.

Kupka byl pověřen řízením prací na digitalizaci stavebního řízení premiérem Petrem Fialou (ODS) poté, co byl odvolán ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Předseda vlády jeho odvolání zdůvodnil právě problémy s digitalizací stavebního řízení.

„Dneska bylo jednoznačně konstatováno, že přechodné řešení nebude trvat méně než dvanáct měsíců, což je nezbytná doba k tomu, abychom našli model ať už rekonstrukce těch stávajících systémů, anebo zpracování systémů zcela nových,“ řekl v pondělí Kulhánek.

V současnosti se připravuje novela stavebního zákona, která by umožňovala využívat souběžně nové i původní systémy. Sněmovna by ji podle Kupky měla projednávat ve zrychleném režimu. Poslanecké kluby podle něj obdržely předběžnou podobu návrhu a v týdnu by měla být hotová finální verze.

„Bude to znamenat díky tomu legislativnímu návrhu takovou právní jistotu, aby bylo možné vydávat bezpečně stavební povolení i v nadcházejícím období. A dokonce to s ohledem na úpravu stavebního zákona bude znamenat zrychlení vydávání stavebních povolení oproti stavu před 1. červencem letošního roku,“ podotkl Kupka.

Práce na digitalizaci

Ministr dopravy sestavil tři týmy, které se digitalizací stavebního řízení nyní zabývají. Na dalším vývoji a postupu budou podle Kulhánka spolupracovat i po 16. říjnu, odkdy bude digitalizace stavebního řízení opět koordinovat resort pro místní rozvoj. V současnosti je vedením týmu zabývajícího se technickým řešením digitalizace pověřen náměstek na ministerstvu pro místní rozvoj Karel Trpkoš. Toho jmenoval Marian Jurečka (KDU-ČSL) dočasně pověřený vedením resortu po Bartošově odvolání. Trpkoš by na pozici podle Kulhánka měl zůstat určitě do konce října.

O tom, zda se bude dále pracovat na vývoji systémů spuštěných od 1. července, nebo zda se začne s vývojem nových, rozhodne podle Kupky až vláda. „Musíme vyhodnotit vážná rizika, na které upozorňuje už svými předchozími rozhodnutími Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Víme také o tom, že došlo k porušení zákona o informačních systémech veřejné správy, přinejmenším tím, že zkušební provoz ani ostrý provoz těch současných systémů Digitální a informační agentura neschvalovala,“ dodal Kupka.

Od letošního 1. července platí nový stavební zákon pro všechny typy staveb a současně začal fungovat nový informační systém stavebního řízení, který připravilo ministerstvo pro místní rozvoj. Stavební řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě prostřednictvím Portálu stavebníka a dalších systémů a veškerá dokumentace má být on-line. Úřady a stavebníci mají komunikovat v propojených systémech.

Spouštění nového systému provázela od počátku kritika od úředníků, stavebníků i dalších subjektů. Bartoš dostal postupně několik lhůt pro uvedení systému do fungující podoby. Nakonec ho premiér 24. září navrhl odvolat z funkce. Svůj krok vysvětlil tím, že Bartoš podle něj není schopný manažersky dotáhnout digitalizaci stavebního řízení do úspěšného konce a neuvědomuje si hloubku problémů. Piráti poté odešli z kabinetu.