Zákaz vjezdu na Pražský okruh? Silničáři mají potíže s kolaudací

UDÁLOSTI: Chybějící úsek okruhu začne vznikat za tři roky, sousední části ale hrozí zavření (zdroj: ČT24)

Pražskému okruhu v úseku od dálnice D1 k Vestci hrozí uzavření. I po šesti letech zůstává ve zkušebním provozu a Nejvyšší správní soud konstatoval, že to není správně. Několik místních sdružení z okolí Jesenice vzápětí začalo požadovat, aby provoz na okruhu ustal.

Jihozápadní část Pražského okruhu v roce 2010 otevírali Václav Klaus, Vít Bárta a Pavel Bém. Z vrcholné politiky se dávno vytratili, ale jimi otevřený úsek od dálnice D1 k Vestci dosud nemá kolaudaci. Jak upozornil Český rozhlas, Nejvyšší správní soud rozhodl, že je možné udržovat zkušební provoz nejdéle tři roky, případné prodloužení musí silničáři zdůvodnit.

Zkušební provoz v délce tří let lze považovat za poměrně dlouhý a je tedy na místě odůvodnit, zda tato doba nepřesahuje dobu potřebnou pro ověření vlastností provedené stavby. To platí tím spíš, jestliže bylo zřejmé, že užívání stavby bude mít negativní vliv na veřejné zájmy dotčených osob.
Z rozhodnutí NSS

Jak stát zareaguje na rozhodnutí soudu, zatím není zřejmé. „Je předmětem debaty našich právníků, jak s tímto rozhodnutím naložit a jak se mu přizpůsobit. Rozhodnutí soudu jsou pro nás samozřejmě závazná,“ řekl náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.

Ředitelství silnic a dálnic, potažmo stát, se však bude muset vypořádat s akutním problémem. Kolaudace okruhu chybí z prostého důvodu – dodnes není hotová část protihlukových stěn. A hluk, který se ze silnice šíří, se nelíbí obyvatelům Jesenice, jejichž spolky nyní žádají, aby silničáři okruh zcela uzavřeli.

„Jakmile se otevřel okruh, tak se šest let nikdo s otevřenými okny nevyspal. Rádi bychom si oddechli alespoň na pár týdnů. A za těch pár týdnů by se ta situace vyřešila,“ uvedla Renata Voláková ze Sdružení občanů okolí SOKP proti hluku z dopravy.

Ministerstvo uzavření části okruhu odmítá, chce, aby zkušební provoz pokračoval ještě tři čtvrtě roku. Případné uzavření by bylo bezprecedentní. Spolek podle ČRo v požadavku na uzavření okruhu uvedl, že by se doprava z něj měla vrátit na vnitřní okruh (tj. Jižní spojku), kudy se jezdilo před otevřením vnějšího okruhu.

Rozhodnutí NSS se navíc netýká pouze Pražského okruhu, platí i pro další stavby, které jsou příliš dlouho ve zkušebním provozu. Mezi nimi je například dálnice D8 mezi Lovosicemi a Bílinkou. Úsek, který čeká na zprovoznění navazující části dálnice k Řehlovicím, je otevřen již pět let.