Vlastnictví Mafry Babišem po deset let bylo dle ředitele Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky Davida Klimeše značným rizikem pro svobodu tisku v Česku. Nyní je podle něj na místě se ptát, kdo bude konečným majitelem mediální společnosti, jelikož dle samotného kupce Karla Pražáka je možné, že Mafru buď celou, nebo po částech prodá. Doufám, že nový vlastník Mafry nebude zavdávat pochyby o tom, jakým způsobem je spojena politická, ekonomická a mediální moc, řekl Klimeš v Interview ČT24.
Vlastnictví Mafry Babišem bylo rizikem pro svobodu tisku, míní Klimeš
Klimeš míní, že roli v prodeji mediální společnosti Mafra hrálo přísnější vymezení střetu zájmů, tedy nová pravidla, podle nichž od příštího roku nebudou smět vrcholní politici vlastnit provozovatele rozhlasového a televizního vysílání a vydavatele periodického tisku ani prostřednictvím svěřenského fondu.
Vlastnictví mediální společnosti Babišem bylo dle Klimeše výrazným rizikem pro svobodu tisku v Česku. „Já jsem to pociťoval jako novinář. (…) Měl jsem dojem, že bychom se měli bavit o školství, zdravotnictví, regionálních problémech. Ale zase musíme na titulních stránkách řešit Babiše, protože jsme v naprosto nepřijatelném střetu zájmů,“ vzpomíná Klimeš. Přísnější vymezení střetu zájmů, byť ho považuje za zákon stále nedokonalý, podle něj přispěje ke svobodě médií v České republice.
Kdo bude konečným majitelem
„Bohužel, a je mi to líto, protože Mafra má za sebou extrémně úspěšnou a důležitou historii v dějinách České republiky, (mediální dům) nebyl gró toho obchodu,“ soudí o prodeji Mafry skupině Kaprain podnikatele Karla Pražáka. „Gró bylo propojení a synergie v chemickém průmyslu, kdy pan Pražák má ústeckou Spolchemii a kupuje Synthesii,“ podotkl.
Podle Klimeše je nyní na místě se ptát, respektive čekat, kdo bude konečným majitelem mediální společnosti. „Protože pan Pražák se v médiích nijak zvlášť neangažuje, dokonce myslím, že nijak. V rozhovoru pro Hospodářské noviny řekl, že jsou otevřené všechny možnosti– že si ji nechá, prodá po částech, nebo to prodá jako celek,“ připomněl.
Klimeš nicméně doufá, že nový vlastník Mafry nebude zavdávat pochyby o tom, jakým způsobem je spojena politická, ekonomická a mediální moc.
„Je možné, že po tom, co jsme deset let řešili střet zájmů Andreje Babiše, budeme řešit – možná menší – střet zájmů,“ obává se Klimeš. Komentátor totiž nevidí příliš mnoho zájemců, kteří by byli apolitičtí či by neměli nějaké odběratelské vztahy se státem.
Ideální investoři na trhu nejsou, říká Klimeš
I významní podnikatelé vlastnící média jsou dle Klimeše problém. „Ale upřímně řečeno, kdo jiný by to vlastnil?“ táže se. Zahraniční vlastníci totiž již prchli nejen z České republiky, ale i z celé východní Evropy. „Neviděli zisky, které tu měli po devadesátá a nultá léta,“ ujasnil.
„Dokázal bych si vysnít ideálního investora do jakéhokoliv českého média, ale takoví na trhu nejsou,“ upozornil. Proto je důležité bavit se zejména o transparentnosti, o tom, jak oddělovat redakční a inzertní obsah, i o tom, jak je možné, že majitel angažovaný v politice volá do média, které vlastní, a „řve na redaktora“, řekl Klimeš.
„V roce 2013 jsme ztratili mnohé z toho, co jsme tady vybudovali v nultých a devadesátých letech,“ uvedl s tím, že to tehdy samozřejmě také nebyl ideální mediální trh. Situace je nyní podle něj lepší, ale stále je na čem pracovat. „Zlepšovat vnitřní etické kodexy médií, mít jasně oddělený redakční a inzertní obsah a spousty dalších nových věcí, které jsou třeba spjaty s rozvojem digitálních médií,“ uvedl Klimeš jako příklad.