Rodina i kariéra už nejsou tabu. Tak zní hlavní slogan kampaně lidovců, který sklidil na začátku týdne kritiku. Hlavním problémem byla podoba vizuálu zobrazující ženu v domácnosti, která zároveň pracuje. Předsedkyně Mladých lidovců Helena Martinková tvrdí, že je třeba se spíš podívat na to, co se ve sladění rodiny a kariéry daří naplňovat. Předsedkyně rady Mladého Pirátstva Kateřina Stojanová uvedla, že tématem je motivace zaměstnavatelů, aby poskytovali flexibilní úvazky. Političky to uvedly v pořadu 90' ČT24.
„Takový obrázek bych českým ženám nepřála.“ Političky z mladých lidovců i Pirátů hodnotily kontroverzní grafiku
Podle předsedy KDU-ČSL Mariana Jurečky měla kampaň ukázat, že se strana snaží rodičům pomáhat. Lidovci příspěvek po vlně kritiky stáhli. Dodali, že hlavní záměr považují za správný, výběr grafiky se ale nepovedl, což připustila i Martinková. Podle ní však nejde o dlouhodobou kampaň – prý je třeba se spíš podívat na to, co se reálně daří naplňovat.
„Ztělesněním našeho přístupu ke sladění kariéry a rodiny je to, o co se snaží Marian Jurečka. (...) Aby kariéra a rodina byly lépe kombinovatelné,“ sdělila Martinková. Důležitá je podle ní podpora dětských skupin nebo částečných úvazků. „Jestli něco je křesťansko-demokratické, tak je to dávat prostor lidem, aby se mohli realizovat,“ míní.
„Ten obrázek, kde je nešťastná žena, která zjevně musí najednou zastávat mnoho rolí, (...) tak to je obrázek, který bych českým ženám vůbec nepřála. Přijde mi, že je nešťastná žena i dítě samotné,“ podotýká Stojanová s tím, že Piráti se pokouší o reálné politické nástroje, které prosazují ve sněmovně pro sladění osobního a pracovního života. „Velkým tématem je motivace zaměstnavatelů, aby poskytovali flexibilní úvazky,“ uvedla.
Podle Stojanové mohli političky a politici inspirovat i na osobní úrovni, že neexistují jen ženské a mužské práce, že by se rodiče měli o činnosti v domácnosti dělit stejným dílem, aby péčí nebyla zatížena jenom žena.
Kdo najímá marketéry?
Politolog Ladislav Cabada z Metropolitní univerzity Praha, který byl dalším hostem pořadu, tvrdí, že kampaň je produkt toho, že strana tápe, jakého konkrétního voliče chce oslovit. Dříve podle něj přitom obratně lavírovala mezi pravicí a levicí a snažila se prezentovat jako strana silně sociální.
„Je to politická formace, která v tuhle chvíli tápe, jak oslovit prvovoliče, tak nové voličské skupiny,“ sdělil s tím, že do tohoto hledání mohou uvnitř strany vstupovat různé skupiny, které mají různé představy o světě – a je otázkou, kdo z nich najímá marketéry.