Vznikne nová silniční inspekce s právem stavět auta a pokutovat

Události: Nová silniční inspekce (zdroj: ČT24)

Stát plánuje intenzivnější kontroly technického stavu vozidel v provozu ve spolupráci s policií a Centrem služeb pro silniční dopravu. Od 1. července příštího roku vznikne nová Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude moci provádět technické kontroly vozidel a kontroly postupu stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí (SME). Bude moci zastavit vozidlo, ukládat pokuty na místě nebo zabránit další jízdě, informoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Předseda Asociace STK Luděk Šíp sdělil, že asociace plány ministerstva podporuje.

Policie v období od letošního května do konce října podle prvního náměstka policejního prezidenta Tomáše Lercha plánuje provést 42 akcí po alespoň šesti hodinách, které se zaměří na kontrolu emisí. Každý měsíc policie provede nebo už provedla sedm akcí. Policejní kontroly spočívají ve vytipování vozidel v provozu, která zjevně vykazují závadu, zejména výfukového systému.

Postup při kontrolách vozidel a kontroly STK (zdroj: ČT24)

„V loňském roce jsme realizovali 263 kontrol, zjistili jsme bezmála 70 procent nevyhovujících vozidel z hlediska emisních limitů. V letošním roce právě na základě této dohody byla činnost zintenzivněna,“ uvedl Lerch. Letos policie do konce července zkontrolovala 363 vozidel, z toho více než 77 procent bylo nevyhovujících. Většina nevyhovujících vozidel jsou podle dat CSPSD dodávky. Podíl nevyhovujících vozidel z kontrol ale podle Lercha neodpovídá zastoupení těchto vozidel v provozu.

Nová inspekce bude podle Kupky technicky vybavená a schopná odhalit zařízení, která například regulují příměsi do paliva. Oproti stávajícímu CSPSD bude mít INSID větší pravomoci, bude moci zastavovat vozidla a vybírat kromě pokut také kauce, odebírat doklady nebo SPZ. Stát také podle ministra dopravy plánuje zvýšení kauce v nákladní dopravě ze současných sto tisíc na dvě stě tisíc korun. INSID bude mít k dispozici dvě mobilní STK a dvě stanice na měření emisí. Budou kontrolovat vozidla vyjíždějící po kontrole z STK a SME.

„Jedná se o razantní opatření, která povedou k tomu, že chyby, které se v současné době dějí a které v některých případech nepochybně znamenají podvody na stanicích měření emisí, tak v následujícím roce změníme,“ řekl Kupka.

Stát podle Kupky plánuje také posílit spolupráci s obcemi s rozšířenou působností a krajskými úřady, které mají kontrolu SME a STK na starost a musí kontroly stanic provádět alespoň jednou za tři roky. Stát už krajským úřadům a obcím poskytl nové metodiky prověřování obou typů stanic. Kontroly STK a SME bude moci od příštího července provádět na základě výsledků kontrol v blízkosti kamenné STK i zmíněná inspekce.

Pro obce a kraje bude ministerstvo podle Kupky pořádat pravidelné webináře, ve kterých bude resort úředníky informovat o tom, jaké chyby se dějí a jaké podvody se podařilo zdokumentovat v daném kraji nebo obci. Kupka dodal, že stát letos prováděl dozor ve třech SME a čtyřech STK, následně zastavil činnost dvou SME. Loni úředníci provedli dozor v pěti SME a deseti STK a zastavili činnost rovněž dvou SME. V Česku je aktuálně 393 veřejných a 11 neveřejných STK a 1034 SME, řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Šíp sdělil, že Asociace STK plán ministerstva podporuje, byť se týká především SME v autoservisech nebo garážových opravnách. „Na STK měříme jen přibližně pět procent z celkového počtu měření emisí. A zejména v SME je potřeba řešit pochybná měření. Protože pokud emisní technik v nějaké garáži dokáže změřit stovku aut za hodinu, je tam zjevně problém,“ doplnil.

„Vyhodnocujeme všechna data systému ISTP (Informační systém technických prohlídek), který shromažďuje údaje z jednotlivých měřicích stanic,“ sdělil Kupka. Po jejich vyhodnocení stát přistoupí k přímému postihování chyb v minulosti i do budoucna, dodal.

Resort připravuje také úpravu legislativy. „Povede například k ukotvení celého rozsahu sankcí, aby tam byla i spodní hranice,“ upřesnil ministr a dodal, že stát změnami klade důraz na respektování pravidel. „Přistoupíme také k testu spolehlivosti, kde chceme prověřit, jak funguje reálná činnost samotných stanic měření emisí a STK,“ dodal Kupka.