Policisté se po zimní přestávce vrátí k měření emisí přímo na silnicích. Praxe ukazuje, že ani platná technická prohlídka nebývá zárukou, že je v automobilu všechno v pořádku. V loňském roce nevyhovělo sedmdesát procent testovaných vozidel. Ta pak musela znovu na technickou kontrolu. Policie může navíc kontrolovat přímo i stanice technické kontroly (STK), kde rovněž dochází k problémům.
Policie se opět zaměří na emise aut. Kontrolovat je může na silnicích, ale i v emisních stanicích a STK
Kontrola emisí u vozidla trvá podle referenta silniční kontroly z Centra služeb pro silniční dopravu Miroslava Pekárka zhruba dvacet minut. Policisté vybírají vozidla náhodně. Využívají k tomu dalekohled, někdy i motorku.
Měření probíhá tak, že se do výfuku auta zavede sonda, počítač se pak napojí na řídící jednotku a poté se čtyřikrát sešlápne pedál. Pokud jsou povolené limity překročeny, může to být nejenom technickým stavem auta, ale i špatným palivem nebo filtry.
V loňském roce z 263 měřených vozidel nevyhovělo 182, z toho bylo 127 osobních aut. Ne vždy to ale podle techniků znamená, že je takový vůz nezpůsobilý. „Diesel, který nemá nájezd a jezdí pouze krátké trasy, samý studený start, nemůže emisním limitům vyhovět,“ sdělil Pavel Bergman z Centra služeb pro silniční dopravu.
„V případě, že jsou překročeny limity, omezí policista technickou způsobilost auta na třicet dní. Může však nastat situace, že podstatná část výfukového systému chybí, a v ten okamžik tu technickou způsobilost vozidla úplně odejme,“ popsal David Nosek z dopravní policie.
Problém může vznikat přímo ve stanici měření emisí
Od dubna chce policie v měření emisí pokračovat, a to nejen na silnicích. „Může využít oprávnění nařídit kontrolu ve stanici měření emisí, a vozidlo podrobit kontrole přímo v ní,“ vysvětlil Nosek.
Asociace emisních techniků tvrdí, že problém je ve fungování některých emisních i technických stanic. Opírá se i o data z analýzy ministerstva dopravy. „Z více než sedmi milionů kontrol označila (analýza) přes dva miliony jako podezřelých. To je víc než třicet procent,“ upozornil analytik a člen správní rady Asociace emisních techniků a opravářů Petr Novák.
„Všechny analýzy a tvrzení odborníků v této fázi míří na jednotlivá pochybení. Dáváme podnět krajským úřadům. Jde o padesát podnětů ročně, to není úplně málo,“ konstatoval mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Podle Nováka jde o systémový problém. „Problém je i u velkých poskytovatelů, provozovatelů emisních stanic a STK, kteří jsou zároveň členy komise odborné veřejnosti na ministerstvu a mají možnost ovlivnit metodiku a legislativu,“ upozornil. I proto si resort nechává zpracovat už druhou analýzu zaměřenou na emisní a technické stanice.