STK a měření emisí v jednom: Zjednodušení, nebo ztráta kontroly?

Události ČT: Doba čekání v provozovnách STK se různí (zdroj: ČT24)

Nový systém STK má přinést měření emisí a stanice technické kontroly na jednom místě a otevření trhu s kontrolami pro další subjekty. Ministerstvo dopravy si od změn slibuje lepší a levnější služby. Platit by měly už příští rok. „Myslíme si, že to přínos nebude,“ oponuje Jiří Rejmon z Profesní komory STK, podle něhož by deregulace přinášela riziko, že po silnicích budou jezdit auta, která tam už dávno nepatří.

Měřit emise u automobilů budou moci jen stanice technické kontroly STK, samostatné měřicí stanice zaniknou. V Česku funguje více než 300 stanic technické kontroly a 1800 stanic měření emisí. „Už dnes jsou tyto dvě stanice vedle sebe, jen mají jiného provozovatele,“ upozornil Rejmon.

Podle ministerstva připravovaná změna vyplývá z evropské směrnice. Členské státy ji musejí do svého právního řádu převést do května 2018. „Směrnice nám to nenařizuje, pouze doporučuje směr, kterým se má systém měnit. Pro každý stát je ale možnost zachovat status quo,“ upozornil Rejmon. Tuzemský úřad nicméně chce tuto novinku zavést během příštího roku spolu s rozvolněním pravidel pro vznik nových STK. „Budeme tlačit na ministerstvo, aby deregulace neproběhla,“ řekl Rejmon.

Orientační cena pravidelné technické kontroly osobního auta
Zdroj: ČT24

Zánik samostatných měřicích stanic ale nebude tak rychlý. Podle Asociace emisních techniků a opravářů totiž budou mít tato pracoviště podle doporučení směrnice EU pětiletou lhůtu na rozšíření svých služeb právě o pracoviště technické kontroly. Samostatně by mohly existovat do roku 2023.

STK dnes povolují pouze krajské úřady

Nové stanice technické kontroly dosud povolují pouze krajské úřady, ministerstvo chce ale trh otevřít konkurenci a zjednodušit tím přístup řidičů k pravidelným kontrolám. „Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

obrázek
Zdroj: ČT24

Otevřené nové stanice technického provozu se podle ministerstva nyní zpravidla odvíjí od počtu registrovaných vozidel v daném správním obvodu. Tato čísla ale nemusí být vždy vypovídající, vozidla registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v tom samém obvodu provozována, a nemusí zde tedy ani absolvovat technickou prohlídku. Obě změny by podle ministerstva dopravy měly především zvýšit komfort řidičů. „Povinně jednotné místo pro měření emisí i absolvování technické prohlídky umožní absolvovat obě povinné procedury najednou, otevření trhu STK pak umožní rozšíření těchto služeb tak, aby se šoféři nemuseli na technické prohlídky objednávat s velkým předstihem,“ uvedlo ministerstvo.

Od ledna musejí být výsledky kontroly zaznamenávány

Velkou změnou pro fungování stanic technické kontroly byl i letošní leden, odkdy začala platit povinnost pořizovat z technických kontrol obrazový materiál. Během prvních dnů provozu nového elektronického systému, do kterého se měly záznamy nahrávat, si ale technici stěžovali na občasné výpadky a na chybějící data z předešlých kontrol.

„Pořizování obrazového záběru kontrolovaných vozidel spolu s označením data, kdy byla tato vozidla kontrolována, má omezit podvody. Jde zejména o situace, kdy potvrzení o kontrole v minulosti získávala i vozidla, která na ní fakticky nebyla,“ uvedlo tehdy ministerstvo dopravy.

  • V Česku je momentálně 380 stanic technické kontroly. Míst, kde se měří prachové částice (emise) asi 18 stovek. Podle Asociace emisních techniků a opravářů by kvůli změně mohla skončit až třetina z nich.
  • Od letošního ledna jsou technické prohlídky vozů přísnější - aby se zamezilo případným podvodům. Dříve totiž technici často známku udělili, aniž by auto na stanici vůbec přijelo. Nyní ho musí nafotit z několika pohledů, včetně VIN kódu a výrobního štítku.
  • Novinkou je také důslednější sledování diagnostických údajů při měření emisí.
  • Zdroj: ČT24