Stát posílí kontroly rychlíků, často jim chybí internet či místa k sezení

Události ČT: Stát zintenzivní kontroly objednaných rychlíků (zdroj: ČT24)

Stát málo kontroluje rychlíky, které si objednává od dopravců. Cestujícím v nich často chybí internetové připojení nebo informační systém, někdy dokonce i místa k sezení. Na provoz dálkových vlaků přitom stát vynakládá šest miliard ročně. Kontroly chce teď zintenzivnit.

Některé vlaky mívají jiné typy vagonů, než dopravce sliboval, bývají třeba viditelně starší. Dalším chybí bezbariérový přístup či prostor pro kola. Je to běžná praxe dopravců, kteří staršími modely nahrazují ty vozy, které zrovna nejsou k dispozici.

„Nepotřebuji žádné televize a obrazovky, na to používám svůj telefon, tak bych tady čekal alespoň USB nebo něco podobného,“ postěžoval si na jeden takový případ cestující Miroslav Hedvičák.

Pokuty

Když vagon chybí úplně, cestující přijdou o místa k sezení, což se děje hlavně v pátek a v neděli. „V tyto dny, kdy je největší špička z pohledu cestování na víkendy nebo na různé volnočasové aktivity, se nedostatek projeví nejvíc,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Na jiné řazení vagonů dopravci cestující upozorňují, stále jím ale porušují smlouvu, za což jim hrozí pokuta. „V tom loňském roce, od prosince do prosince, máme uděleny sankce za více než milion tři sta tisíc,“ shrnul Jemelka.

Ministerstvo dává pokuty nejen za špatně řazené vagony, ale i za chybějící informační systém, splachovací toalety nebo wi-fi. Největší pokutu ve výši skoro půl milionu korun loni dostala linka R8 z Brna do Bohumína společnosti Regiojet.

Kontrolovat se bude i blokace dveří

Ačkoli na cestu vyráží tisíce spojů denně, ministerstvo stihne zkontrolovat jen kolem stovky ročně. Nově do nich chce zahrnout i kontrolu blokace dveří, aby lidé nemohli vystoupit do kolejiště.

„U nových a moderních vlaků a souprav je odblokování dveří plně pod kontrolou vlakové obsluhy nebo strojvedoucího. I staré vozy procházely modernizací, aby se předešlo takovým situacím,“ podotýká ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.

Ne ve všech vozech teď ale blokace funguje. „Jsme si vědomi toho, že ten systém selektivního otevírání dveří na obou stranách vlaku je potřeba do budoucna kontrolovat,“ dodává Jemelka.

V říjnu loňského roku dveřmi, které nebyly blokované, vypadl člověk. „Došlo k vypadnutí člověka z vlaku a následnému usmrcení a přejetí dalším vlakem,“ připomněl mluvčí drážní inspekce Martin Drápal.

Aby mohl stát kontroly zintenzivnit, začne využívat i pracovníky z krajů. První smlouvy s nimi chce uzavřít do září, zbylé do konce roku.