Městský soud v Praze zrušil omezení pro cyklisty v centru Prahy. Vyhověl tak žalobě spolku Automat, který s plánem Prahy 1 nesouhlasil. Omezení kol se týkalo zejména oblasti kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. S vymáháním pokut ale měla policie začít až po dokončení dopravního značení.
Soud zrušil omezení pro cyklisty v centru Prahy
„Opatření obecné povahy – stanovení míst úpravy provozu na pozemních komunikacích v Praze 1 a Praze 2, ze dne 11. 4. 2018, se zrušuje dnem vyhlášení tohoto rozsudku,“ sdělila ČT mluvčí pražského městského soudu Markéta Puci.
„Prahu 1 překvapilo rozhodnutí soudu, který dal za pravdu navrhovatelům, což byl Automat. A neopakoval to, co udělal u předběžného opatření, které zamítl. Tedy očekávali jsme, že rozhodne znovu tak, ale nestalo se,“ okomentovala rozsudek mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.
Omezení kol se týkalo času mezi 10. a 17. hodinou a platilo v pěších zónách zejména kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Soud toto omezení zrušil ke dni, kdy rozhodl.
„Rozsudek v té věci samozřejmě vítáme. Znamená to, že s největší pravděpodobností buď bude potřeba značky opět odstranit, anebo je další možnost, že městská část podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu,“ uvedl k verdiktu advokát Automatu Štěpán Holub.
„O tom, jak se k tomu postavíme, rozhodneme do týdne,“ řekla za radnici Prahy 1 Blažková.
Spolek Automat opatření dlouhodobě kritizoval. Podle něho bylo omezení přehnané a úřad Prahy 1 se nedostatečně vypořádal s došlými připomínkami. „Na polovinu našich připomínek vůbec neodpověděli nebo je zamítli způsobem, který by u soudu určitě neobstál. Nezabývali se ani tím, že omezení přetne tři celoměstské cyklotrasy,“ kritizoval v dubnu postup Prahy zástupce spolku Vratislav Filler. Automat proto 24. dubna podal žalobu.
Záměr omezení kol v centru před loňskými prázdninami schválila rada městské části. Podle původních vyjádření Prahy 1 mělo omezení mířit zejména proti takzvaným motorovým koloběžkám, které se začaly po centru metropole pohybovat po zákazu vozítek segway a ohrožovat chodce. Později zástupci městské části hovořili přímo o cyklistech, kteří podle nich ohrožovali chodce a obyvatelé Prahy 1 si na ně pravidelně stěžovali.
„Za posledních deset let podle policejních statistik byly na pěších zónách zaznamenány celkově tři nehody cyklisty a chodce, zatímco na stejném místě, to znamená na těch pěších zónách v centru Prahy, bylo zaznamenáno dvacet dva nehod s automobilem,“ uvedl advokát Automatu.
„Místo toho vháněla Praha 1 fakticky cyklisty pod kola tramvají do Vodičkovy ulice, do Spálené nebo na Křižovnické náměstí, kde je navíc velmi hrbolatá dlažba a pro cyklisty může být pohyb v těchto místech více nebezpečný, samozřejmě, než kdekoli jinde,“ dodal advokát.
Zákaz se týkal pěších zón a mnoha přilehlých ulic, kam byl dosud vjezd na kole povolen – celkem jde o 23 míst. Jsou mezi nimi jak ulice, kterým se kvůli davům turistů vyhýbali už i dříve, tak i důležité lokality a celoměstské páteřní trasy. Z některých míst, třeba z ulice Na Můstku, měla být kola vyloučena úplně.
„Soud napsal ve svém vyjádření, že rozhodlo u navrhovatelů, že silniční úřad měl namísto zákazu vjezdu omezit rychlost, kterou může cyklista v dané oblasti vyvinout. Nám to připadá trošku nelogické, protože policisté sami řekli, že měřit rychlost cyklisty není možné,“ dodala mluvčí radnice Prahy 1 Blažková.