Městský soud v Praze povolil v rámci insolvenčního řízení reorganizaci zadlužené letecké společnosti ČSA. Reorganizační plán by zhruba do čtyř měsíců měla sestavit mateřská firma Smartwings. Vyplývá to z usnesení soudu uveřejněného v insolvenčním rejstříku. Na reorganizaci se při pondělním jednání shodli také věřitelé společnosti.
Soud povolil reorganizaci zadlužených ČSA, plán mají sestavit mateřské Smartwings
ČSA jsou v úpadku od března, jejich provoz ale nadále pokračuje. Firma deklarovala plán na reorganizaci s cílem své záchrany.
Insolvenční soud v pondělí uznal pohledávky věřitelů vůči ČSA za více než 821 milionů korun, nejde však zatím o konečnou částku. Aerolinky ve vlastním návrhu na insolvenci uváděly dluhy za 1,8 miliardy korun.
Smartwings by nyní do 120 dnů měly plán sestavit, o povolení k reorganizaci své dceřiné firmy už dříve žádaly. Soud tak jejich žádost a dohodu věřitelů stvrdil. Zároveň pověřil firmu Grant Thornton Appraisal services, aby do dvou měsíců vytvořila znalecký posudek k ocenění majetkové podstaty dlužníka. Roli insolvenčního správce vykonává od března karvinská firma Inskol, kterou v řízení zastupuje Michael Šefčík.
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, během krize dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už během loňského roku propustil kolem tří set pracovníků. V únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech.
Také Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitly v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace.
ČSA, které vznikly jako Československé státní aerolinie v roce 1923, v posledních letech několikrát změnily vlastníka. Stát, kterému původně patřily, je nejprve začlenil do Českého aeroholdingu, který potom prodal 44procentní podíl firmě Korean Air a dalších 34 procent českému soukromému dopravci Travel Service. V roce 2018 odkoupil Travel Service (později přejmenovaný na Smartwings) podíl Koreanu i pětinový státní podíl.