Berlín/Magdeburg - Vyšetřování příčin víkendové srážky vlaků u východoněmeckého Magdeburgu stále více přitěžuje strojvůdci nákladního vlaku. Ten se v sobotu střetl s osobním vlakem a nehoda si vyžádala deset mrtvých a 23 zraněných. Z policejního šetření vychází najevo, že 40letý muž, který při čelním střetu utrpěl jen lehčí zranění, na dvou semaforech přehlédl znamení „stůj“. Zřejmě nereagoval ani na výzvu k nouzovému zastavení, zaslanou prostřednictvím vysílačky.
Šetření srážky vlaků v Německu přitěžuje strojvůdci
Oproti tomu 35letý strojvůdce osobního vlaku, který při nehodě zahynul, zachránil na poslední chvíli mnoho dalších lidských životů tím, že duchapřítomně zapnul nouzovou rychlobrzdu, a zpomalil tak svůj vlak z rychlosti 98 kilometrů na 66 kilometrů za hodinu. „Pokud by osobní vlak narazil do nákladního, dlouhého přes půl kilometru a taženého dvěma dieselelektrickými lokomotivami, v plné rychlosti, bylo by určitě více obětí než deset,“ cituje německý deník Bild názor odborníků.
Státní zastupitelství obvinilo strojvůdce nákladního vlaku vedle „zabití z nedbalosti“ a „zranění z nedbalosti“ také z „ohrožení železničního provozu“. Úřady současně vyjádřily podiv nad tím, že média mají informace o průběžných výsledcích vyšetřování dříve než státní zastupitelství. „Udivuje nás poněkud, že byly zveřejněny údaje, které vyšetřující orgány ještě neměly k dispozici,“ podotkla vrchní státní zástupkyně v Magdeburku Silvia Niemannová.
Došlo k nehodě ze zvyku?
Jednou z příčin katastrofy mohla být skutečnost, že nákladní vlak měl dvouhodinové zpoždění oproti jízdnímu řádu. Kdyby jel přesně, měl by celou trasu jen pro sebe a nemusel by nikde zastavovat. O dvě hodiny později se ale už musel vejít do časového úseku mezi jízdami jiných vlaků, což znamenalo mimo jiné zastavit na nádraží a nechat projet zrychlený osobní vlak HEX 8O876, se kterým se nakonec srazil.
Je možné, že strojvůdce nákladní soupravy si neuvědomil změnu podmínek a ze zvyku se nevěnoval sledování návěští. Proto na příslušném nádraží přehlédl signál „stůj“, rozrazil výhybku nastavenou na průjezd osobního vlaku a po vjezdu na jednokolejnou trať si nevšiml ani dalšího signálu „stůj“. K věci se dosud nijak nevyjádřil. „Má status obviněného. Nemusí nic říkat,“ prohlásila Niemannová.