Každý druhý policista má zkušenosti s tím, že řidiči neumí správně reagovat na auto, které jede se zapnutými majáky. Nejčastěji špatně uhýbají, zmatkují nebo si výstražných světel a sirény vůbec nevšimnou. Někteří řidiči dokonce reagují agresivně, upozornil průzkum Asociace dopravních psychologů.
Řidiči neumí uhýbat autům s majákem, zmatkují nebo překáží. Policisté se i proto cítí ohroženi
Takřka devadesát procent dotázaných policistů se někdy cítilo být ohroženo při jízdě se zapnutými majáky. Češi podle nich neumí na průjezd policejních aut správně reagovat, to si myslí 61 procent oslovených policistů. V dotazníku Asociace dopravních psychologů odpovídalo 1559 z nich.
Problémy policistů se zapnutým majákem vypadají třeba tak, že se musí vyhýbat řidičům, kteří náhle zastavují nebo jim blokují průjezd.
„Zaprvé je to znemožnění průjezdu z důvodu nepozornosti, včetně následného zmatkování řidičů. A zadruhé záměrné znemožnění průjezdu, až dokonce vybržďování vozidel,“ jmenuje Lenka Šrámková z Asociace dopravních psychologů nejčastější chyby řidičů.
Lidé za volantem někdy na vozy s majákem reagují i takzvanou pasivní agresí. Třeba když odmítnou vytvořit uličku pro záchranáře a blokují jízdní pruh. Často se také stává, že řidiči po projetí jednoho auta s majákem uličku uzavírají. „Už si neuvědomují, že může projet další vozidlo, protože k tomu zásahu často nejede pouze jedno,“ dodává Šrámková.
V extrémních případech řidiči dokonce uličkou projíždí v protisměru, aby se vyhnuli koloně na dálnici. Za to jim hrozí až dvouleté vězení.
Zapnout výstražná světla a pomalu pokračovat na stranu
Zkušenosti s tím, že řidiči neumí na vozy s majákem správně reagovat, nasbíral i Tomáš Peleška, který sedmnáct let sloužil u pražské pohotovostní motorizované jednotky. „Jedna z nejhorších věcí, kterou lidé na silnících dělají, je to, že zničehonic na silnici zabrzdí, jak slyší houkačku. Mnohem lepší je pustit výstražný trojúhelník a pomalu pokračovat v cestě a jet na stranu,“ radí současný kriminalista Peleška.
Sám se často setkává i s arogancí šoférů a tím, že auto s majákem záměrně blokují. „Dost často šlo o trestané lidi, kteří měli velký odpor k policii. Domnívám se, že by to mohl být jeden z motivů,“ myslí si Peleška.
Podobní lidé podle něj před policií také ujíždějí. Přestože tím policisté riskují, mají podle Pelešky takové vozy pronásledovat a jejich řidiče zadržet: „Jinak najdete majitele, najdete možná auto. Ale nenajdete toho člověka, nenajdete ty věci, unesené dítě třeba. Nenajdete vůbec nic,“ konstatuje.
U řidičů, kteří se opakovaně dopouštějí přestupků, chce Asociace dopravních psychologů prosadit povinné kurzy bezpečné jízdy.