Kvůli varování úřadu pro kybernetickou bezpečnost ohledně zařízení firem Huawei a ZTE se v pátek ráno sejde Bezpečnostní rada státu. Řekl to premiér Andrej Babiš (ANO) při interpelacích v Poslanecké sněmovně. Kromě interpelací jednali poslanci také o změnách v EET, ani na šestý pokus však nedokončili první čtení. Hnutí ANO kvůli tomu obvinilo Piráty z obstrukcí.
Poslanci interpelovali premiéra. O Huawei a ZTE bude jednat bezpečnostní rada, řekl Babiš
Vládní novela zákona o elektronické evidenci tržeb (EET), která mimo jiné rozšiřuje okruh tržeb podléhajících evidenci, se ani po čtvrtku ve sněmovně nedostala do druhého čtení. Opět pokračovaly kritické projevy opozičních poslanců. Hnutí ANO tentokrát z obstrukcí viní poslance z Pirátské strany, podle nichž jsou důležitější zákony ke schvalování než EET.
„EET nemůže být prioritou. Je to velký zásah do života mnoha lidí a tato vlna nepřináší vůbec nic,“ řekl poslanec Pirátů Ondřej Profant. Mikuláš Ferjenčík z téže strany pak hovořil o výhradách, které k zákonu má, celou hodinu. Koaliční politici mu pak vyčítali, že se odchýlil o tématu. „Myslím, že to nebylo úplně v souladu s tím, co projednáváme, ale nikomu neubírám právo říkat si, co chce,“ konstatoval předseda klubu ČSSD Jan Chvojka. Ferjenčík však ujistil, že „rozhodně nebyl mimo téma“.
O obstrukcích hovořil i poslanec Patrik Nacher, který připomněl, že to byli opoziční poslanci, kteří chtěli ve čtvrtek ještě stihnout jednat o situaci na dálnici D1. Na to jako na samostatný bod nedošlo vzhledem k tomu, že se téma EET protáhlo až k ústním interpelacím. „Dnes jsme neprojednávali D1, protože vy jste obstruovali,“ míní Nacher.
Předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek po skončení jednání řekl, že se hnutí pokusí zařadit EET na lednovou schůzi Sněmovny. Nevyloučil ani možnost svolání mimořádné schůze dolní komory parlamentu, pokud se nepodaří novelu na řádné schůzi projednat.
Opozice pak usilovala o přerušení debaty o EET ve prospěch diskuse o D1. To však sněmovní většina neumožnila. Neprošel ani návrh Petra Gazdíka (STAN), aby Sněmovna přerušila projednávání novely zákona do doby, než přestane sněžit a na dálnici D1 nebude žádná kolona.
Novela o EET se týká zejména spuštění třetí a čtvrté vlny, jejichž start na jaře příštího roku odložilo loňské rozhodnutí Ústavního soudu. Vlny se měly týkat stánkového prodeje občerstvení bez stolů a židlí, farmářských trhů a služeb účetních, advokátů, lékařů a vybraných řemeslníků.
Předlohou, která má také části podnikatelů usnadnit evidování tržeb a přesunout některé služby a komodity do desetiprocentní sazby daně z přidané hodnoty, se poslanci zabývali již pětkrát. První čtení ale dosud nedokončili.
Premiér: Kvůli Huawei se sejde bezpečnostní rada
Hlavním bodem čtvrtečního programu jsou v Poslanecké sněmovně vždy interpelace. Premiér Andrej Babiš (ANO) ve „svém“ bloku hovořil i o zprávě Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost o možných rizicích spojených s užíváním hardwaru a softwaru čínských společností Huawei a ZTE.
„Já jsem kvůli tomu svolal Bezpečnostní radu státu na zítra (pátek) ráno. Pokud mluvíme o rizicích, je třeba je nějakým způsobem prokázat, aby potom nevznikaly nějaké problémy,“ řekl. Samo varování podle Babiše žádné povinnosti nepřináší, jde o podklad, na jehož základě by měli správci kritické infrastruktury přijmout přiměřená bezpečnostní opatření. „Úřad nám nedal žádnou analýzu, oznámil nám riziko bez jakékoli analýzy dopadů,“ podotkl premiér s tím, že má NÚKIB analýzu dopracovat.
Huawei bude bojovat za svou pověst
Huawei vydala ve čtvrtek zprávu, že se bude bránit poškození své pověsti. Podle jednoho z předsedů společnosti Huawei Kena Hu firma nikdy neměla se svými zařízeními vážný bezpečnostní incident. Huawei také uvedla, že je jediným dodavatelem, který může poskytnout kompletní koncové řešení pro rychlé bezdrátové sítě 5G. Dosud podepsala 25 obchodních smluv týkajících se sítí 5G a více než 50 obchodních memorand o porozumění s operátory po celém světě, dodal Hu. S budováním těchto sítí se v Česku do budoucna počítá. Aukce kmitočtů pro 5G by mohla začít ve druhém pololetí příštího roku a skončit na začátku roku 2020.
Podle dostupných informací vydaly zákaz přístupu Huawei do 5G například Nový Zéland, Austrálie či Japonsko, Británie Huawei pustí pouze do „okrajových“ částí sítě. Huawei ve čtvrtek uvedla, že v Japonsku je stále mezi účastníky tendru na 5G a na Novém Zélandu chtějí zákazníci Huawei věc řešit s vládou.
Při interpelacích na ministry pak přece jenom došlo i na dálnici D1. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že Ředitelství silnic a dálnic nemohlo účinně předejít situaci, kdy zůstala dálnice rozkopaná a se zúženými jízdními pruhy až do poloviny prosince, protože nemohlo smlouvu vypovědět dříve než nyní.
Sliby za miliardy
Již před pokusem dokončit první čtení novely o EET odpovídali ministři na písemné interpelace. Věra Kovářová (STAN) se ptala na celkovou výši částky nutnou pro splnění slibů premiéra, které dal při cestách po krajích, a na to, jak a kdy budou hrazeny. „Žádný seznam celkových slibů pana premiéra neexistuje,“ odpověděla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Doplnila, že cílem výjezdů ministrů ještě jednobarevné vlády ANO do krajů bylo seznámení se s problémy regionů a mapování jejich potřeb.
Řeč se pak stočila na národní investiční plán, jenž vznikl i na základě cest vlády po regionech a obsahuje kolem 17 000 projektů skoro za 3,5 bilionu korun do roku 2030. Podle Kovářové je plán jen seznamem, neobsahuje podle ní například časový harmonogram. Pozastavila se také nad tím, že o provádění projektů by se mělo rozhodovat centrálně, menší akce by mohly provést samy kraje a obce.
Její kolega z opozičního hnutí STAN Jan Farský poukázal na to, že aby byl plán naplněn, musela by vláda investovat asi 300 miliard korun ročně. „Stát tolik neinvestoval ani v nejlepších letech,“ uvedl. Pokud vláda 300 miliard korun na každý rok mít nebude, investiční plán bude podle něho zbytečný, „do šuplíku“.
Ministryně Schillerová uvedla, že nemůže slíbit, že budou s ohledem na rozpočtové možnosti podpořeny všechny projekty. „Já jsem neslíbila, že budeme moci investovat 3,5 bilionu, to bych tady lhala a to já neudělám. Ale řekla jsem, že tomu prostě dáme nějaký směr a nějakou vizi,“ řekla.
Interpelací se sešlo pět, ovšem projednat se podařilo jen jednu. Ostatní mířily na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) a premiére Andreje Babiše (ANO), kteří na schůzi nebyli.