Zjistit, jestli je prošlé mléko, správně nastavená pračka nebo barevně spárované ponožky, je pro zdravého člověka triviální záležitost. Ne však pro nevidomé. A pomoc nemusí být vždy na blízku. Dán Hans Jorgen Wiberg, sám se zrakovým postižením, proto vytvořil s týmem kolegů speciální aplikaci Be My Eyes, která pomocí chytrých telefonů spojí nevidomé s dobrovolníky – operátory. Ti jim pak mohou pomoci při nákupech nebo v domácnosti.
Pomůže s nákupem nebo instalací počítače. Na druhém konci aplikace pro nevidomé jsou dobrovolní operátoři
Lukáš a Cecílie jsou od narození nevidomí, aplikaci Be My Eyes využívají aktivně. Prostřednictvím videohovoru jim dobrovolníci pomáhají s rozmanitými úlohami. Nutný je k tomu funkční telefon s fotoaparátem, internet a dávka popisovacích schopností.
Cecílie Takáčová aplikaci využívá i několikrát denně, například když se jí dcera ptá na obrázky v dětské knížce nebo na jiné vjemy. „Nikdy jsem se nesetkala s tím, že by někomu vadil můj dotaz nebo by si nevěděl rady s tím, co po něm chci. Taky si myslím, že člověk musí mít jakoby nějakou míru, co po druhých může chtít a do jak moc velkého soukromí si ho pustí. Samozřejmě, nenechám si přečíst třeba obsah dopisu,“ vysvětluje. Adresáta obálky však operátora přečíst nechá.
Lukáš Hosnedl díky aplikaci a dobrovolnici, která hovor zvedla, dokázal nainstalovat nový počítač. „Nikdy by mě nenapadlo, že z mobilu, z aplikace foťáku mě bude schopná vyvolat takhle precizně, abych prstem do touchpadu trefil nějaké tlačítko,“ přibližuje své zkušenosti. „Byla to pro mě hodně překvapivá historka, která mi ukázala, že aplikace má fakt smysl a že dokáže pomoct.“
Díky četné dobrovolnické komunitě je většina hovorů z aplikace přijata do třiceti vteřin, navíc v kteroukoli denní hodinu. „Stalo se mi, když se vracím hodně pozdě, tak z bezpečnostních důvodů jedu radši taxíkem, a když mě někdo vyhodí jinde, než kde jsem to čekal, potřebuju přečíst číslo vchodu, jestli jsem u správného,“ popisuje Hosnedl.
Výhoda aplikace podle něj spočívá rovněž v tom, že v pozdních hodinách, kdy je nedostatek českých operátorů, mu hovor zvedne kterýkoli dobrovolník zapojený do aplikace. „Pokud tam má někdo češtinu nastavenou, ale žije třeba v Americe nebo v Austrálii, tak vás to klidně spojí s ním,“ popsal.
Dobrovolníci nebo zrakově handicapovaní se ale nemusí bát, že by se nedomluvili. Aplikace vždy spojuje uživatele jen podle jejich preferované řeči. Pokud si tedy uživatel nastaví angličtinu, může mu aplikace sloužit i k procvičení cizího jazyka. „Můžete si třeba vyvolat dobrovolníka, který je z Anglie nebo z Ameriky a pomůže vám někdo takhle i přes oceán,“ potvrzuje ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu Gabriela Drastichová.
Vývojářem je zrakově handicapovaný Dán
Za vývojem aplikace Be My Eyes stojí zrakově postižený pracovník dánské asociace nevidomých – Hans Jorgen Wiberg. Ten s týmem na projektu pracoval od roku 2013 a o dva roky později byla aplikace dostupná ke stažení.
Když nevidomý žádá o pomoc, aplikace odešle oznámení deseti dobrovolníkům. Jeden z nich – ten nejrychlejší – pak hovor přijme. „Je nesmírně zajímavé sledovat, o kolik převyšuje nabídka dobrovolníků poptávku od zrakově handicapovaných, takže jsem moc ráda, že prostřednictvím České televize můžeme vyzvat i zrakově handicapované, na které jsme třeba my nedosáhli naší komunikací, aby si aplikaci stáhli, aby ji používali na svých telefonech s Androidem a iOS a využívali služeb dobrovolníků po celém světě,“ ocenila Drastichová.
Jednou ze zapojených českých dobrovolnic je i Marietta Čtveráková. O aplikaci Be My Eyes se dozvěděla z rádia v roce 2019 a hned si ji také nainstalovala. Telefonáty ale začaly přicházet až letos. „V prvním případě jsem pomohla a vyřešila, volala mi paní, která potřebovala nastavit pračku. Ve druhém případě mi volal pán, který potřeboval poradit s počítačem, ale tam jsem bohužel nepomohla, protože tak velké znalosti nemám,“ popisuje.
Zrakově handicapovaných, kteří aplikaci využívají, je na světě aktuálně přes pět tisíc. Dobrovolníků bezmála sedm milionů.