Po necelých třech měsících skončil Pavol Kováčik na vlastní žádost v čele Ředitelství silnic a dálnic. Podle vyjádření ministerstva dopravy ho šéf resortu Vladimír Kremlík (za ANO) uvolnil, a to ze zdravotních důvodů. Organizaci zatím povede ředitel úseku výstavby Radek Mátl. Ministerstvo zároveň zahájilo reorganizaci ŘSD, které by se mělo stát podnikatelským subjektem.
Pavol Kováčik ze zdravotních důvodů skončil ve funkci šéfa ŘSD
„Pan Mátl pracuje na ŘSD patnáctým rokem a do detailu zná připravované stavby, ale hlavně všechna úzká místa jejich přípravy. Konzultovali jsme s ním i legislativní změny, které povedou k podstatnému zjednodušení a zrychlení přípravy staveb dálnic a silnic,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Podle něj má Mátl mezi lidmi v ŘSD profesní i lidský respekt.
Kováčik se funkce generálního ředitele ujal 6. května, nahradil tehdy Jana Kroupu, který úřad vedl téměř čtyři a půl roku. Ministr od změny v čele úřadu očekával urychlení výstavby dálnic a silnic.
Jako cíl zmínil Kováčik po převzetí funkce šéfa ŘSD i snahu zefektivnit řízení dopravního provozu při krizových situacích. Konkrétní opatření však neuvedl. Ministr dopravy Kremlík nedávno řekl, že chce přeměnit ŘSD ze státní příspěvkové organizace na akciovou společnost. Je to podle něj nezbytná cesta, jak zrychlit přípravu dopravních staveb.
Kováčik předtím působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury a na ministerstvu byl členem expertního týmu pro přípravu projektu PPP na dálnici D4. V minulosti pracoval také jako investiční ředitel Národní dálniční společnosti na Slovensku nebo jako předseda představenstva Inženýrských staveb Košice. Dříve také Kováčik zastával pozici prezidenta Svazu stavebních podnikatelů Slovenska, od roku 2012 pak zasedá v představenstvu Slovensko-České obchodní komory.
Proměna organizace
Ministerstvo v pátek také uvedlo, že začalo s transformací ŘSD, které by se v horizontu minimálně tří let mělo změnit v podnikatelský subjekt. Stát si od toho slibuje, že státní organizace bude po přeměně lépe přizpůsobená tržnímu prostředí, což by mělo vést ke zrychlení dopravní výstavby.
Podle Kremlíka by se transformace měla uskutečnit s co nejmenším počtem legislativních změn. „Cílem je mít efektivní podnik pro výstavbu a údržbu dálnic, který je konkurenceschopný na pracovním trhu,“ dodal. Ministerstvo nyní chce vybrat přesnou podobu transformace, kterou na podzim představí vládě.