S prodejem ojetých aut jsou spojené různé podvody, mezi nejčastější patří stáčení tachometrů a zatajování havárií, které vozidlo prodělalo. V současnosti lidé čím dál častěji vybírají vozy přes internet. Odborníci radí ještě více zbystřit a prověřit historii nabízeného auta. Víc než v polovině ojetin mohli jejich majitelé bourat, včetně velmi vážných střetů.
Ojeté vozy je třeba prověřovat, nabádají experti. Často jsou nabourané
„Dnes se většina havárií opraví a potenciální nový zájemce to neví, pokud si vozidlo neprověří,“ konstatuje Martin Pajer, ředitel firmy Cebia, která se zabývá prověřováním a zabezpečením aut.
Příkladem mohou být dva vozy dovezené z Německa, na které se podíval automobilový technický specialista Jan Karnol. Opel Astra je starý 11 let a Mercedes-Benz C sedm let. Na první pohled vypadají v pořádku, systém Autotracer ale odhalil vážné nehody; opel měl po čelní srážce zničený předek, mercedes dopadl podobně – a navíc měl stočený tachometr. Zmínka o poškození v inzerátech nebyla.
„Celé podběhy byly kompletně na výměnu a deformační zóny jsou úplně pryč. Jak se říká, nezůstal kámen na kameni,“ popisuje stav opelu Karnol. U mercedesu pozná, že v minulosti boural, díky zaoblené nápravě.
Náklady na opravu jsou až půl milionu korun u obou aut, i tak se ale vozy prodaly. Za ceny, které podle expertů signalizují neodborné zásahy. „Potom je ovlivněn i bezpečnostní systém vozidla, airbagy nereagují tak, jak by měly, a vozidlo je v podstatě nebezpečné,“ varuje Karnol.
Téměř každé vozidlo je po čtyřech letech nabourané
Řada prodejců nabízí prověření auta. Cebia svou databázi rozšířila téměř o 200 milionů nových dat k ojetým vozům ze zahraničí, zejména z Německa. „My dokážeme prověřit celou historii vozidla a vidíme, přes které země do České republiky putovalo a jak dlouho bylo v které zemi přihlášeno,“ líčí Pajer.
„Po čtyřech letech je havarované téměř každé vozidlo, to jsou statistiky pojišťoven. A když uvážíme, že v České republice se nejvíc prodávají pěti- až osmiletá vozidla, tak minimálně polovina z nich prošla v minulosti nějakou výraznější havárií,“ podotýká. U dovezených kusů objevila Cebia jen za polovinu září dva a půl tisíce havarovaných a poškozených strojů.
Na stránkách ministerstva dopravy zůstává možnost ověřit si stav tachometru. „Firmy využívají databázi jednotlivých automobilových výrobců nebo pojišťoven, za které platí, a k těm stát nemá přístup,“ dodává Tomáš Lukašík z tiskového odboru ministerstva.
Sdružení dovozců aut i řada odborníků se už rok snaží po vzoru Slovenska o uzákonění takzvané certifikované opravy. Ty nejnáročnější by dělaly jen zaregistrované servisy, kontrolované výrobci i STK. „V první řadě by se zabránilo podvodům. Druhý aspekt je, že jsou poškozovány poctivé subjekty, které se snaží opravu dělat řádně,“ říká odborník na automobilové opravy Josef Forster.
Podle Lukašíka se resort dopravy rozhodl certifikovanou opravu do novely zatím nezahrnout. Od nového roku ale slibuje změnu. Na portálu kontrola-tachometru.cz přibydou informace o platnosti technické kontroly a zjištěných závadách.
Kvůli covidu-19 chybí ojetiny ze zahraničí
Do Česka se v prvních třech čtvrtletích roku 2020 dovezlo téměř 115 tisíc ojetin. Oproti loňsku je to o šestnáct procent méně. Na trhu tak – hlavně kvůli koronaviru – chybí oproti běžné nabídce přes dvacet tisíc aut. Nedostatek ojetých vozů se týká většiny Evropy. V Česku mají výhodu ti prodejci, kteří jsou blízko hranic.
„Různé autobazary z Moravy nebo podobně, kterým jenom cesta přes republiku zabere spoustu času, jsou dneska vděčné za to, že můžou překupovat auta tady v České republice,“ komentuje situaci dovozce automobilů Radek Horáček, který dováží ojetiny z Německa.
Ředitel inovací autobazaru AAA Auto Stanislav Gálik popisuje, že prodeje jsou proti plánům zhruba na polovině. „Samozřejmě zásah je obrovský,“ tvrdí. Do Česka se podle tohoto prodejce nyní více než kdy dřív dostávají starší stroje s mnohem vyšším nájezdem kilometrů. „Ojetiny, které se dovážejí teď, jsou obecně mnohem nižší kvality, takže proto ani my v současné době žádné ojetiny nedovážíme, importy jsme úplně pozastavili,“ líčí Gálik.
Jinde ale auta dováží dále. Firma Carvago nabízí vozy z dvanácti zemí, její výkonný ředitel Jakub Šulta připouští, že na trhu je nyní aut málo. „Českého zákazníka nedostatek ovlivňuje v tom, že stoupá cena ojetých vozů, aktuálně o nějaká tři čtyři procenta oproti roku minulému,“ vysvětluje.
„Tím, že se neprodávají ani nová auta, se směřuje k tomu, že majitelé těch stávajících si je nechávají delší dobu,“ konstatuje šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký.