Ojeté vozy je třeba prověřovat, nabádají experti. Často jsou nabourané

6 minut
Události: Prodej ojetin v Česku
Zdroj: ČT24

S prodejem ojetých aut jsou spojené různé podvody, mezi nejčastější patří stáčení tachometrů a zatajování havárií, které vozidlo prodělalo. V současnosti lidé čím dál častěji vybírají vozy přes internet. Odborníci radí ještě více zbystřit a prověřit historii nabízeného auta. Víc než v polovině ojetin mohli jejich majitelé bourat, včetně velmi vážných střetů.

„Dnes se většina havárií opraví a potenciální nový zájemce to neví, pokud si vozidlo neprověří,“ konstatuje Martin Pajer, ředitel firmy Cebia, která se zabývá prověřováním a zabezpečením aut.

Příkladem mohou být dva vozy dovezené z Německa, na které se podíval automobilový technický specialista Jan Karnol. Opel Astra je starý 11 let a Mercedes-Benz C sedm let. Na první pohled vypadají v pořádku, systém Autotracer ale odhalil vážné nehody; opel měl po čelní srážce zničený předek, mercedes dopadl podobně – a navíc měl stočený tachometr. Zmínka o poškození v inzerátech nebyla.

Nabídky ojetých vozů
Zdroj: ČT24

„Celé podběhy byly kompletně na výměnu a deformační zóny jsou úplně pryč. Jak se říká, nezůstal kámen na kameni,“ popisuje stav opelu Karnol. U mercedesu pozná, že v minulosti boural, díky zaoblené nápravě.

Náklady na opravu jsou až půl milionu korun u obou aut, i tak se ale vozy prodaly. Za ceny, které podle expertů signalizují neodborné zásahy. „Potom je ovlivněn i bezpečnostní systém vozidla, airbagy nereagují tak, jak by měly, a vozidlo je v podstatě nebezpečné,“ varuje Karnol.

Téměř každé vozidlo je po čtyřech letech nabourané

Řada prodejců nabízí prověření auta. Cebia svou databázi rozšířila téměř o 200 milionů nových dat k ojetým vozům ze zahraničí, zejména z Německa. „My dokážeme prověřit celou historii vozidla a vidíme, přes které země do České republiky putovalo a jak dlouho bylo v které zemi přihlášeno,“ líčí Pajer.

„Po čtyřech letech je havarované téměř každé vozidlo, to jsou statistiky pojišťoven. A když uvážíme, že v České republice se nejvíc prodávají pěti- až osmiletá vozidla, tak minimálně polovina z nich prošla v minulosti nějakou výraznější havárií,“ podotýká. U dovezených kusů objevila Cebia jen za polovinu září dva a půl tisíce havarovaných a poškozených strojů.

Na stránkách ministerstva dopravy zůstává možnost ověřit si stav tachometru. „Firmy využívají databázi jednotlivých automobilových výrobců nebo pojišťoven, za které platí, a k těm stát nemá přístup,“ dodává Tomáš Lukašík z tiskového odboru ministerstva.

Sdružení dovozců aut i řada odborníků se už rok snaží po vzoru Slovenska o uzákonění takzvané certifikované opravy. Ty nejnáročnější by dělaly jen zaregistrované servisy, kontrolované výrobci i STK. „V první řadě by se zabránilo podvodům. Druhý aspekt je, že jsou poškozovány poctivé subjekty, které se snaží opravu dělat řádně,“ říká odborník na automobilové opravy Josef Forster.

Podle Lukašíka se resort dopravy rozhodl certifikovanou opravu do novely zatím nezahrnout. Od nového roku ale slibuje změnu. Na portálu kontrola-tachometru.cz přibydou informace o platnosti technické kontroly a zjištěných závadách.

Kvůli covidu-19 chybí ojetiny ze zahraničí

Do Česka se v prvních třech čtvrtletích roku 2020 dovezlo téměř 115 tisíc ojetin. Oproti loňsku je to o šestnáct procent méně. Na trhu tak – hlavně kvůli koronaviru – chybí oproti běžné nabídce přes dvacet tisíc aut. Nedostatek ojetých vozů se týká většiny Evropy. V Česku mají výhodu ti prodejci, kteří jsou blízko hranic.

„Různé autobazary z Moravy nebo podobně, kterým jenom cesta přes republiku zabere spoustu času, jsou dneska vděčné za to, že můžou překupovat auta tady v České republice,“ komentuje situaci dovozce automobilů Radek Horáček, který dováží ojetiny z Německa.

Ředitel inovací autobazaru AAA Auto Stanislav Gálik popisuje, že prodeje jsou proti plánům zhruba na polovině. „Samozřejmě zásah je obrovský,“ tvrdí. Do Česka se podle tohoto prodejce nyní více než kdy dřív dostávají starší stroje s mnohem vyšším nájezdem kilometrů. „Ojetiny, které se dovážejí teď, jsou obecně mnohem nižší kvality, takže proto ani my v současné době žádné ojetiny nedovážíme, importy jsme úplně pozastavili,“ líčí Gálik.

Jinde ale auta dováží dále. Firma Carvago nabízí vozy z dvanácti zemí, její výkonný ředitel Jakub Šulta připouští, že na trhu je nyní aut málo. „Českého zákazníka nedostatek ovlivňuje v tom, že stoupá cena ojetých vozů, aktuálně o nějaká tři čtyři procenta oproti roku minulému,“ vysvětluje.

„Tím, že se neprodávají ani nová auta, se směřuje k tomu, že majitelé těch stávajících si je nechávají delší dobu,“ konstatuje šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

O předvolební kampani či bezpečnostních otázkách debatovali hosté Politického spektra

O předvolební kampani, hlavních prioritách nové vlády, bezpečnostních otázkách či o tom, kam by měly směřovat peníze daňových poplatníků, diskutovali hosté Politického spektra s moderátorkou Štěpánkou Martanovou. Diskuse se zúčastnil předseda PRO Jindřich Rajchl, předseda Aliance pro budoucnost Pavel Sehnal a předseda SNK Evropští demokraté René Živný.
před 1 hhodinou

Rakušan na celostátním sněmu obhájil post předsedy hnutí STAN

Starostové a nezávislí (STAN) si v sobotu vybírali nové vedení. Na celostátním sněmu v Praze obhájil bez protikandidáta funkci předsedy hnutí vicepremiér Vít Rakušan. Prvním místopředsedou byl opět zvolen ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček, který byl stejně jako Rakušan jediným kandidátem. Na řadové místopředsedy STAN kandidovalo pět osob. Post neobhájil poslanec Jan Lacina, jehož nahradí náměstek ministra spravedlnosti Karel Dvořák.
09:46Aktualizovánopřed 2 hhodinami

O budoucnosti fotbalu na vesnicích a malých městech debatovali hosté Zkraje

Fotbal je nejrozšířenějším českým sportem, počet klubů se ale snižuje – za posledních osm let jich zmizelo 437, šlo především o venkovské oddíly. Jak se fenomén tohoto sportu na amatérské úrovni odráží v životě lidí právě na venkově? Jakou budoucnost mají kluby z vesnic a malých měst? K debatě v pořadu Zkraje přijali pozvání sekretář a trenér mládeže SK Jesenec-Dzbel Vladislav Matějka, bývalý reprezentant Roman Hubník, starostka Drnovic Zuzana Hermanová (ODS), člen rady Národní sportovní agentury František Horák, sociální geograf Ondřej Slach a režisér a herec Jakub Kohák. Diskuzi moderovali Klára Radilová a Martin Laštůvka.
před 4 hhodinami

Praha 4 vyzývá ke změně názvu stanice metra D. Historik snaze nerozumí

Radnice Prahy 4 požaduje, aby hlavní město zvolilo definitivní názvy stanic budoucí linky metra D, nelíbí se jí část pracovně používaných názvů. Vadí jí stanice pojmenovaná po spisovateli Ivanu Olbrachtovi, a to kvůli jeho komunistické minulosti. „Pokud jsme schopni ovlivnit název nového prostoru, udělejme to,“ vyzývá starosta Prahy 4 Ondřej Kubín (ODS). Historik Petr Zídek však Olbrachta za kontroverzního nepovažuje. Debatovali v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem.
13:49Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Hygienici našli všechny kontakty muže s podezřením na ebolu

Pacient přijatý v pátek do pražské Fakultní nemocnice Bulovka s podezřením na vysoce nebezpečnou nákazu je ve stabilizovaném stavu. Je to Američan, který se pohyboval v oblasti Konga. Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) oznámil, že hygienici vypátrali všechny kontakty pacienta a umístili je do karantény. Výsledky testů, které určí typ nákazy, budou zřejmě v sobotu odpoledne, vzorky nemocnice poslala do berlínského Institutu Roberta Kocha.
08:56Aktualizovánopřed 6 hhodinami

„Tichý zabiják.“ Vysoký tlak nebolí, může ale způsobit vážné problémy

Čím dál více Čechů trápí vysoký krevní tlak. Pokud se hypertenze neléčí, způsobuje vážné poškození srdce. Někdy se o vysokém krevním tlaku také mluví jako o tichém zabijákovi, protože mimo jiné zvyšuje riziko mozkové mrtvice, selhání ledvin nebo způsobuje i poruchy zraku. Podle Světové zdravotnické organizace má vysoký krevní tlak celkem 1,28 miliardy dospělých ve věku 30 až 79 let, přičemž celých 46 procent o své nemoci ani neví.
před 11 hhodinami

Chladné počasí zastavilo rojení kůrovce

Chladné počasí na začátku května zastavilo rojení kůrovce. Protože létá při teplotách nad dvacet stupňů Celsia, stihne letos vytvořit jen dvě generace. Podle odborníků tak nehrozí kalamitní rok, kdy má kůrovec tři generace. Jak jeho nápor ale lesy zvládnou, bude v průběhu roku záležet i na množství vláhy. I kvůli kůrovci lesníci dbají na různé stáří stromů v lesích.
před 11 hhodinami

Nová kampaň má odlehčit rodinám, které pečují o nemocné blízké

Tři sta tisíc lidí v Česku podřizuje svůj život členu rodiny, který by se kvůli nemoci o sebe sám nepostaral. Jde o domácí pečující, kteří se o blízké většinou starají bez nároku na odměnu i odborné průpravy. Podle lékaře Ferdinanda Poláka se objevily případy, kdy se pacienti museli vrátit do nemocnice, protože se o ně daný člověk již nemohl starat. „Byl nevyspalý, unavený, sám téměř zkolaboval. Pokud nic neuděláme se systémem, tak se to bude opakovat,“ varoval. I proto lékaři pomáhají rodinám zvládnout péči doma. Mnohé ale o pomoci neví. Odlehčit jim chce nová kampaň organizace Dech života s názvem Nestíhám žít, pečuji 24/7.
před 12 hhodinami
Načítání...