Ojeté vozy je třeba prověřovat, nabádají experti. Často jsou nabourané

6 minut
Události: Prodej ojetin v Česku
Zdroj: ČT24

S prodejem ojetých aut jsou spojené různé podvody, mezi nejčastější patří stáčení tachometrů a zatajování havárií, které vozidlo prodělalo. V současnosti lidé čím dál častěji vybírají vozy přes internet. Odborníci radí ještě více zbystřit a prověřit historii nabízeného auta. Víc než v polovině ojetin mohli jejich majitelé bourat, včetně velmi vážných střetů.

„Dnes se většina havárií opraví a potenciální nový zájemce to neví, pokud si vozidlo neprověří,“ konstatuje Martin Pajer, ředitel firmy Cebia, která se zabývá prověřováním a zabezpečením aut.

Příkladem mohou být dva vozy dovezené z Německa, na které se podíval automobilový technický specialista Jan Karnol. Opel Astra je starý 11 let a Mercedes-Benz C sedm let. Na první pohled vypadají v pořádku, systém Autotracer ale odhalil vážné nehody; opel měl po čelní srážce zničený předek, mercedes dopadl podobně – a navíc měl stočený tachometr. Zmínka o poškození v inzerátech nebyla.

Nabídky ojetých vozů
Zdroj: ČT24

„Celé podběhy byly kompletně na výměnu a deformační zóny jsou úplně pryč. Jak se říká, nezůstal kámen na kameni,“ popisuje stav opelu Karnol. U mercedesu pozná, že v minulosti boural, díky zaoblené nápravě.

Náklady na opravu jsou až půl milionu korun u obou aut, i tak se ale vozy prodaly. Za ceny, které podle expertů signalizují neodborné zásahy. „Potom je ovlivněn i bezpečnostní systém vozidla, airbagy nereagují tak, jak by měly, a vozidlo je v podstatě nebezpečné,“ varuje Karnol.

Téměř každé vozidlo je po čtyřech letech nabourané

Řada prodejců nabízí prověření auta. Cebia svou databázi rozšířila téměř o 200 milionů nových dat k ojetým vozům ze zahraničí, zejména z Německa. „My dokážeme prověřit celou historii vozidla a vidíme, přes které země do České republiky putovalo a jak dlouho bylo v které zemi přihlášeno,“ líčí Pajer.

„Po čtyřech letech je havarované téměř každé vozidlo, to jsou statistiky pojišťoven. A když uvážíme, že v České republice se nejvíc prodávají pěti- až osmiletá vozidla, tak minimálně polovina z nich prošla v minulosti nějakou výraznější havárií,“ podotýká. U dovezených kusů objevila Cebia jen za polovinu září dva a půl tisíce havarovaných a poškozených strojů.

Na stránkách ministerstva dopravy zůstává možnost ověřit si stav tachometru. „Firmy využívají databázi jednotlivých automobilových výrobců nebo pojišťoven, za které platí, a k těm stát nemá přístup,“ dodává Tomáš Lukašík z tiskového odboru ministerstva.

Sdružení dovozců aut i řada odborníků se už rok snaží po vzoru Slovenska o uzákonění takzvané certifikované opravy. Ty nejnáročnější by dělaly jen zaregistrované servisy, kontrolované výrobci i STK. „V první řadě by se zabránilo podvodům. Druhý aspekt je, že jsou poškozovány poctivé subjekty, které se snaží opravu dělat řádně,“ říká odborník na automobilové opravy Josef Forster.

Podle Lukašíka se resort dopravy rozhodl certifikovanou opravu do novely zatím nezahrnout. Od nového roku ale slibuje změnu. Na portálu kontrola-tachometru.cz přibydou informace o platnosti technické kontroly a zjištěných závadách.

Kvůli covidu-19 chybí ojetiny ze zahraničí

Do Česka se v prvních třech čtvrtletích roku 2020 dovezlo téměř 115 tisíc ojetin. Oproti loňsku je to o šestnáct procent méně. Na trhu tak – hlavně kvůli koronaviru – chybí oproti běžné nabídce přes dvacet tisíc aut. Nedostatek ojetých vozů se týká většiny Evropy. V Česku mají výhodu ti prodejci, kteří jsou blízko hranic.

„Různé autobazary z Moravy nebo podobně, kterým jenom cesta přes republiku zabere spoustu času, jsou dneska vděčné za to, že můžou překupovat auta tady v České republice,“ komentuje situaci dovozce automobilů Radek Horáček, který dováží ojetiny z Německa.

Ředitel inovací autobazaru AAA Auto Stanislav Gálik popisuje, že prodeje jsou proti plánům zhruba na polovině. „Samozřejmě zásah je obrovský,“ tvrdí. Do Česka se podle tohoto prodejce nyní více než kdy dřív dostávají starší stroje s mnohem vyšším nájezdem kilometrů. „Ojetiny, které se dovážejí teď, jsou obecně mnohem nižší kvality, takže proto ani my v současné době žádné ojetiny nedovážíme, importy jsme úplně pozastavili,“ líčí Gálik.

Jinde ale auta dováží dále. Firma Carvago nabízí vozy z dvanácti zemí, její výkonný ředitel Jakub Šulta připouští, že na trhu je nyní aut málo. „Českého zákazníka nedostatek ovlivňuje v tom, že stoupá cena ojetých vozů, aktuálně o nějaká tři čtyři procenta oproti roku minulému,“ vysvětluje.

„Tím, že se neprodávají ani nová auta, se směřuje k tomu, že majitelé těch stávajících si je nechávají delší dobu,“ konstatuje šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...