Polovina ojetých aut má skryté závady, s reklamací zákazníci většinou neuspějí

Až polovina ojetých aut nakoupených v Česku má skryté závady (zdroj: ČT24)

Až polovina ojetých aut nakoupených v Česku má skryté závady, vyplývá to ze studie Asociace obchodu ojetými automobily. Nejčastější jsou závady v elektronice nebo v motoru, a to v 15 a 13 procentech případů. Až tři čtvrtiny reklamací navíc v loňském roce skončily pro zákazníky neúspěšně.

Skryté závady na elektronice a motoru se podle předsedy asociace Jiřího Grunda při nákupu špatně poznávají. „Ve více než polovině případů tak museli zákazníci zaplatit 20 až 50 tisíc korun za následné opravy. To je poměrně velký náklad, když vezmeme v úvahu, že cena ojetého auta se pohybuje mezi 170 až 220 tisíci korun,“ upřesnil Grund. 

Téměř v polovině případů kupují lidé ojeté vozy v autobazarech, hned poté u soukromých osob a zhruba v 15 procentech případů volí nákup u dealera nových vozů, který zároveň prodává i ojetiny. „V Česku se prodá téměř milion ojetých aut, což je třikrát víc, než kolik se prodá nových vozů,“ dodal předseda asociace.

Prodej ojetých aut v ČR (v roce 2016)
Zdroj: ČT24/AOOA

Velké autobazary nabízejí i záruky

Pokud chce majitel auta odhalit skryté vady vozu, má podle Grunda dvě možnosti. Důkladně auto prověřit s blízkým člověkem-kutilem. Nebo si pro nákup vybrat renomovaný autobazar, u kterého je dnes pravidlem, že nabízí za vůz i nějakou formu záruky.

„Pokud se objeví vada, kupec má možnost někam jít a s někým se o tom bavit, jak je to běžné v zahraničí,“ tvrdí Grund s tím, že velké autobazary v současnosti už nevykupují auta ve špatném stavu. Velké autobazary podle něj pečlivě budují svou značku a nechtějí o ni přijít. Jejich podíl na trhu navíc roste.

Nejčastější závady ojetých vozů v ČR
Zdroj: ČT24/AOOA

Při nákupu od soukromníka nebo ze zahraničí pak kupci podobnou záruku nemají. „U soukromníka se majitel nedovolá vůbec ničeho. Stejně jako při dovozu ojetého auta do Česka, což je komplikované a zastání není vůbec žádné,“ říká Grund. Ojeté vozy v Německu se podle něj navíc prodávají dráž než v Česku.

Neseriózní prodejce podle Grunda může vydělat především na stáčení kilometrů. Na tento problém ale zákony nemyslí. „Lobbujeme směrem k zákonodárcům, aby se zvýšila transparentnost trhu. V posledních letech o situaci na trhu s ojetými auty více mluví,“ dodal Grund s tím, že i tak ale trh s ojetinami v Česku leckdy připomíná „divoký západ“.