Druhý nejstarší dosud stojící most v Praze je téměř v polovině své velké rekonstrukce. Vlaky z Negrelliho viaduktu zmizely loni v létě a měly by se vrátit v září příštího roku. Jak bude po dokončení opravy vypadat celý most, je zatím vidět například na Štvanici, velkou pozornost vzbudilo i snášení ocelových částí, které budou nahrazeny novými konstrukcemi.
OBRAZEM: Historický most na cestě do budoucnosti. Oprava Negrelliho viaduktu se blíží k polovině
Úplná výluka Negrelliho viaduktu trvá od loňského 4. července. Vlaky ze směru od Kralup nad Vltavou objíždějí most přes holešovické nádraží a Balabenku, vlaky od Kladna končí na nové zastávce Vltavská u stejnojmenné stanice metra. Ještě déle než rok by to tak mělo zůstat.
Viadukt, který nese jméno inženýra, který přivedl železnici do Olomouce, do Prahy a nakonec i do Podmokel, proslul ale například i projektem Suezského průplavu, nejprve přišel o sloupy trakčního vedení, které na něj přibyly v 60. letech, i o koleje, potom začala rekonstrukce samotné kamenné památky. Výsledky již začínají být patrné, ačkoli dokončení opravy je ještě daleko.
I když jde skutečně o opravu mostu, a ne rozebrání starého a nahrazení kamenů novými, několik částí bude zbrusu nových. Jde o části, které se na Negrelliho viadukt nebo Karlínský spojovací viadukt, který vznikl později a slouží jako přímá spojka od Bubnů do Libně, dostaly až ve 20. století. Do šrotu putovala ocelová konstrukce, po které vlaky dříve překonávaly ulici Prvního pluku, i další novodobou konstrukci, která se klenula nad Křižíkovou.
Negrelliho viadukt je v provozu od roku 1850, vznikl jako součást tratě Praha–Podmokly (a dále do Drážďan). Od roku 1980, kdy se otevřela holešovická přeložka, se zmenšil jeho dopravní význam, expresní vlaky začaly jezdit po nové trati.
Negrelliho viadukt však stále hrál významnou roli v příměstské dopravě. Na tom se nic nezmění ani po rekonstrukci. Naopak – oprava historického železničního mostu je označována i za první etapu stavby železniční spojnice centra Prahy s Letištěm Václava Havla. Cestující z celého světa tak v budoucnu právě z Negrelliho viaduktu poprvé spatří Vltavu či panorama Pražského hradu.