Návrh na změny v bodovém systému předložíme na začátku února, slibuje Ťok

Ministerstvo dopravy předloží na začátku února do meziresortního připomínkového řízení návrh na změny v bodovém systému. V pořadu Partie televize Prima to v neděli řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ze současných pěti kategorií mají zůstat dvě, u některých menších prohřešků se body už ukládat nebudou.

„Já dneska říkám, že ty sazby jsou tři. Nula, čtyři a šest bodů. Jinými slovy – u malých přestupků jdeme na to, že se můžou vyřešit mírnou finanční pokutou nebo i domluvou, ta tam zůstává,“ uvedl Ťok. Body se podle něj nebudou přičítat například za to, pokud nebude mít řidič u sebe řidičský průkaz či další podobné věci. „Jsou to takové ty bagatelní přestupky, které jsme trestali dvěma body a myslím, že to není úplně fér,“ dodal.

Ambicí je podle ministra systém zjednodušit. „Chceme zdůraznit – jestliže jezdíš riskantně, chováš se jako pirát silnic, děláš to vědomě, tak bychom tě měli potrestat velmi rychle. Jestliže neuděláš nic, co je zásadního, tak bychom tě neměli trestat tím, že dostaneš body a budeme tě někde honit,“ podotkl. Dodal, že je důležité, aby systém podpořila policie, a to tím, že bude kontrolovat a postihovat chování řidičů v nebezpečných úsecích.

Nově by tak například platilo, že pokud řidič projede dvakrát na červenou, přijde o řidičský průkaz. 

Čekání na Ťoka

Předseda poslanců opoziční ODS Zbyněk Stanjura upozornil, že avizovaný záměr má zpoždění. Ťok podle něj ještě v roce 2016 sliboval, že podobné změny začnou platit od začátku roku 2018. Další zdržení očekává v Poslanecké sněmovně a Senátu, kde podle něj k návrhu bude ze strany zákonodárců předložena řada pozměňovacích návrhů. „Já osobně se k tomu přidávat nebudu, ale bohužel to zpoždění máme. Souhlasím s tím, že policisté mají být více na silnicích,“ dodal.

Ťok má obrysy nového bodového systému hotové už skoro dva roky. Poprvé o něm mluvil, když jako ministr dopravy seděl ve vládě Bohuslava Sobotky (ČSSD), a po loňských volbách ho chtěl předat novému šéfovi resortu.

Tím se ovšem nakonec stal znovu on sám a kritici tvrdí, že bodový systém je i tak stále v nedohlednu. „Ťokův návrh nového bodového systému je nový yetti v České politice. Nejenom on o něm dlouho mluví, ale nikdo ho ještě neviděl,“ uvedl k tomu nedávno člen podvýboru pro dopravu Jan Bauer (ODS).

Část sněmovní opozice je nicméně smířlivější. „Pokud odklady, které zažíváme, povedou ke kvalitnějšímu návrhu, myslím, že je lze omluvit,“ konstatoval před pár dny místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti).

obrázek
Zdroj: ČT24

Drobná nehoda bez policie

Resort nyní dolaďuje v návrhu poslední detaily a pak ho chce poslat do meziresortního řízení. Nebude ale obsahovat jen změny v trestání řidičů. „Můj úřad přidává ještě další věci, které by měly pomoci provozu. Například že nemusíte čekat na policii, když je to jen malá nehoda. Nebo je tam také odbočování na červenou a další věci,“ vysvětlil nedávno Ťok.

Podle dalšího člena podvýboru pro dopravu Roman Onderky (ČSSD) se vzhledem k tomu, že každý je účastníkem silničního provozu, dá očekávat velká diskuse. Novelu musí projednat vláda i obě komory parlamentu. Platit by mohla začít na začátku příštího roku.

Bodový systém začal v Česku fungovat 1. července 2006. Maximum – 12 trestných bodů – nasbíralo jen za prvních deset let jeho fungování 70 tisíc řidičů, tj. zhruba procento všech registrovaných šoférů. Ke konci loňského června bylo podle statistik ministerstva dopravy vybodováno 39 640 řidičů. Bodovaný byl tehdy zhruba každý čtrnáctý řidič.

Stávající systém přestupky rozděluje do pěti kategorií, kdy nejtvrdší postih ve výši sedmi bodů je za řízení pod vlivem alkoholu nebo ujetí od nehody. Naopak nejmírněji sankcionuje držení mobilu.