Mnoho českých rodin se se začátkem letních prázdnin připravuje na cestu za hranice a řada z nich plánuje jet autem. Ať už zamíří do Chorvatska, které je dlouhodobě nejoblíbenějším cílem tuzemských turistů v zahraničí, na Slovensko, nebo do Itálie, je potřeba počítat se spoustou dopravních omezení. A to už na českém území.
Na letní dovolenou autem. Ať už do Chorvatska, nebo Itálie, cesta úplně hladká nebude
Mnozí cestovatelé se nevyhnou dálnici D1. Na úseky procházející modernizací tam řidiče upozorňují informační tabule. Na trase Praha–Brno se pracuje celkem na šesti místech. Navíc tady probíhá běžná údržba, a tak musí řidiči často zpomalovat na osmdesát kilometrů v hodině.
Podle Petra Vomáčky z Besipu má taková situace na člověka za volantem dvojí dopad. Zatímco opravované úseky od něj vyžadují větší pozornost, tak když se naopak nic neděje a jízda se stane plynulou, hrozí podle Vomáčky ukolébaní. „Je velké nebezpečí mikrospánku nebo jiné únavy,“ poznamenal.
Tři nejčastější trasy do Chorvatska, každá má úskalí
Cesta na Jadran vede nejčastěji přes České Budějovice, Znojmo a Mikulov. Ve všech případech musí lidé počítat s různými omezeními. Třeba na trase přes Znojmo se pracuje na čtyřech místech, dopravu řídí semafory a místy je rychlost snížena na čtyřicet kilometrů v hodině.
Kdo zamíří přes Mikulov, muže se zdržet u Novomlýnské nádrže. „Tady je omezená rychlost na dvacet kilometrů v hodině, most je v havarijním stavu, tím pádem se vytvořil provizorní most. Objízdná trasa v tomto místě víceméně neexistuje. Kdybychom to chtěli objíždět přes D2, která vede na Bratislavu, tak ta se taky opravuje hned za Brnem,“ nastínil Vomáčka.
V Rakousku a Slovinsku už tolik dopravních omezení není. Důležité je ale dodržovat například rychlost, bezpečnou vzdálenost a jízdu v jízdních pruzích. Ve Slovinsku se už nevyplatí objíždět dálnici, která vede až k hraničnímu přechodu Macelj. V Rakousku se pak lidé mohou zdržet tento víkend kvůli Velké ceně Formule 1.
Do Chorvatska je možné jet i přes Slovensko a Maďarsko. Všechny trasy jsou vzdáleností zhruba stejně dlouhé, mírně se ale můžou lišit dobou jízdy.
Dvojkou českých turistů je Slovensko
Na dovolenou autem jezdí Češi často také na Slovensko. Loni jich tam vyrazilo skoro tři čtvrtě milionu. Podle statistik se stalo druhou nejoblíbenější destinací; cílem bývají Tatry nebo Bratislava.
I v případě slovenské dovolené je třeba počítat ještě v Česku s omezeními na D1 a na D2. „Slovenská policie upozorňuje, že v létě posílí dohled na silnicích, zaměří se na alkohol, rychlost nebo zákaz telefonování za jízdy,“ poznamenal zpravodaj ČT na Slovensku Petr Obrovský.
Při cestě do Itálie může komplikace přijít i v Německu
Dalším oblíbenou destinací tuzemských turistů je Itálie. Nejčastější trasa vede přes Linec, Vídeň nebo Mnichov. Problémy můžou znovu způsobit uzavírky už v tuzemsku, třeba v okolí Českých Budějovic. Se zdržením by měli řidiči počítat taky v Německu, a to kvůli začínajícím prázdninám i novým omezením.
„S vrcholem motoristické sezony vrcholí i spor mezi Německem a Rakouskem. To v Tyrolsku zakazuje řidičům objíždět dálniční zácpy po místních komunikacích a také omezuje počet kamionů, které smějí každý den vjet do země. To má za následek fronty na německé straně hranice,“ přiblížil zpravodaj ČT v Německu Martin Jonáš.
Řidiči by si měli dát pozor také na odlišnosti v dopravních pravidlech. Třeba v Chorvatsku musejí děti do dvanácti let sedět na zadním sedadle, a to bez ohledu na jejich výšku. V Itálii zase platí zákaz kouření v autě, ve kterém sedí člověk mladší osmnácti let nebo těhotná žena.
Problémem můžou být i nevhodné pneumatiky. Mluvčí ÚAMK Igor Sirota v této souvislosti upozorňuje na Itálii, kam není dobré vjíždět na zimních pneumatikách, jinak se řidič vystavuje pokutě v přepočtu přes padesát tisíc korun.