Informační linky energetických firem a také krizové linky čelí v posledních týdnech enormnímu množství volajících. Zákazníci se totiž těžko orientují v možnostech a způsobech vyplácení vládní pomoci. Nejméně přehledná je situace pro seniory, kteří na internetu často neumí vyhledávat aktuální informace. Zároveň se stále více z nich potýká s existenčními problémy. Někteří lidé se snaží ušetřit například na topení různými „zlepšováky“, oborníci ale varují, že takové počínání může být nebezpečné.
Na krizové a informační linky volá stále více lidí. Ptají se, jak zvládat zdražování energií
Telefony na infolinkách dodavatelů zvoní s blížící se zimou čím dál častěji. „V současné době máme zhruba pět set operátorů. Vyřídí v průměru kolem patnácti tisíc požadavků za den,“ uvádí pro představu konkrétní čísla vedoucí oddělení call centra ČEZ Kateřina Čechurová.
Nejčastější dotaz: Úsporný tarif
Dotazy na operátory se týkají především úsporného tarifu, výše záloh a státních podpor. K nejčastějším omylům patří předpoklad, že peníze za úsporný tarif dostanou lidé na svůj běžný účet. „Tyto peníze jsou jim připsány na zákaznický účet, který jim vede dodavatel elektrické energie,“ vysvětluje ale mluvčí PRE Karel Hanzelka.
Příspěvek od státu se zákazníkům rovnou promítá do záloh. Pokud platí formou inkasa, může být proto v nižší výši, případně se záloha nemusí v SIPO ani objevit.
Dotazovatelé také řeší, zda vůbec na úsporný tarif nárok mají a v jaké výši. „Vypadá to složitější, než to je. Nárok mají všichni,“ podotýká operátor týmu speciálních služeb ČEZ Jiří Kraus. Kód distribuční sazby najde zákazník na každé faktuře za elektřinu.
Často padá i dotaz na snížení záloh na energie. Mluvčí PRE Karel Hanzelka takový krok lidem nedoporučuje. „Pokud platí nižší zálohy, tak to z pravidla vede k vzniku nedoplatku, který stejně musí uhradit,“ dodává.
Senioři se bojí osamělosti a zdražování
Podobných hovorů vyřídí stovku denně i psychologové na Lince seniorů. Zorientovat se proto museli v dostupnosti státních podpor a řešení energetické krize. „V tuto chvíli zaznamenáváme zhruba stejnou vytíženost jako v době vrcholu pandemie covidu-19. A oproti běžným rokům před pandemií je nárůst zhruba o třicet procent,“ vyčíslila vedoucí Linky seniorů Kateřina Bohatá.
Nejčastějším důvodem, proč senioři na linku volají, je osamělost. Hned druhé místo zaujímají existenční problémy spojené s rostoucími cenami. „Volá čím dál více seniorů, kteří se ocitají v komplikované krizi. Dopadá na ně krize ze zdražování základního spotřebitelského koše i zdražování energií, plynu,“ potvrzuje Bohatá.
Podle zkušeností pracovníků navíc lidé nejvíce ohrožení zdražováním už nyní velmi šetří. O další pomoc si často neumí říct, protože většina informací je dostupná hlavně na internetu, na kterém se senioři neumí zorientovat.
Pomoc a radu poskytnou různé linky
Způsobů, jak si zjistit informace nebo požádat o podporu, je přitom více i mimo internet. Pomoci se zorientováním se v problematice dokáží operátoři na řadě telefonických linek, které jsou často zadarmo.
Pro pomoc seniorům je určená již zmíněná linka 800 200 007. Obrátit se na ni mohou s žádostí o psychologickou pomoc, ale i s dotazy ohledně vyřízení příspěvků pro seniory. Na Lince 1212 jsou operátoři připraveni poradit se státní podporou na řešení vysokých cen energií a to i pro podnikatele.
S otázkami na čerpání příspěvků se mohou lidé obrátit i na call centrum Úřadu práce. V každém kraji je možné přímo na pobočce osobně zažádat o jednotlivé příspěvky a přídavky. Se správným vyplněním formulářů a doložením dokladů mají pomoci proškolení pracovníci. Vhodné je domluvit si osobní schůzku předem. Žádosti o některé příspěvky, například na bydlení, jsou nyní výrazně zjednodušené, aby jejich vyřízení trvalo co nejkratší dobu.
- Linka seniorů – 800 200 007, od 8 do 20 hodin, zdarma
- Linka 1212 – 1212, od 8 do 16 hodin, dle tarifu operátora
- Úřad práce – 800 779 900, ve všední dny od osmi do 13/15/17 hodin, zdarma
- Senior telefon – 800 157 157, nonstop, zdarma
- Linka bezpečí – 116 111, nonstop, zdarma
Pozor na otevřený oheň
Vysoké ceny energií se snaží někteří lidé řešit různými vylepšeními. Na sociálních sítích si předávají tipy, jak ušetřit, například zateplováním domů, výměnou těsnění do oken, nebo přemýšlí, jak jinak topit než doposud. „Zachytili jsme třeba na internetu, že svíčku překryjí keramickým květináčem a ten sálá teplo,“ uvádí příklad mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.
Jenže právě otevřený oheň v bytě bývá častou příčinou vzniku požárů. Stejně jako neopatrná manipulace s topidly a přímotopy. „Pokud spadne na zem, může se výrobek sám od sebe vznítit, pokud na něm nefunguje bezpečnostní prvek. Jsou ale výrobky, například starší, které ho nemají. A používat se teď určitě budou i infrazáření. Tam je potřeba dbát na odstup,“ upozorňuje soudní znalec v oboru požární ochrany Radek Kislinger.
Zkontrolujte si kamna i těsnění
Obezřetnost platí i při topení kamny. Topivo je třeba skladovat v bezpečné vzdálenosti. „Říká se osmdesát centimetrů vpředu ve směru hlavního sálání, dvacet centimetrů do boku,“ radí Kislinger.
Před zatopením by si lidé měli nechat také odborníkem zkontrolovat komín, pokud ho nepoužívají. Kouřovod by měl být od hořlavé konstrukce dobře odizolovaný.
„To jsou nejcitlivější místa výtopného systému, a pokud člověk dobře nevyřeší detaily styku kouřovodu s konstrukcí, může si zadělat na velký problém,“ varuje Kislinger.
Důležité je pak teplo udržet uvnitř, třeba pomocí různých těsnění. I ta ale mohou v některých případech spíš uškodit. „Problém může být, když si lidé například instalují nejrůznější těsnění do oken anebo si ucpou přívody spalovacího vzduchu ke spotřebiči,“ zmiňuje revizní technik plynových zařízení Petr Weishaupt.
Nedokonalým spalováním pak vzniká oxid uhelnatý a hrozí otrava. Lidé se starým typem kotle by proto nikdy neměli těsnění instalovat bez předchozí porady s odborníkem.