Na D1 jezděte v klidu, nestresujte se a zácpy objeďte, radí řidičům ministr dopravy

26 minut
Interview ČT24: Dan Ťok, ministr dopravy
Zdroj: ČT24

Modernizace D1 probíhá už čtyři roky, přesto jsou práce teprve ve své třetině. Letos se pracuje na rekordním počtu úseků a podle ministra dopravy Dana Ťoka (nestr. za ANO) trvají uzavírky a omezení kvůli opravám nejkratší možnou dobu. Chtěl by ale, aby dělníci pracovali ve dvou směnách. Řekl to v Interview ČT24.

„Jízda po D1 pro mě není stresující. Je to dálnice, která se dostala do stavu, ve kterém je. A my jsme v situaci, kdy dálnici musíme znovu postavit za provozu, což není jednoduchý úkol. V převážné většině času jsou otevřeny dva pruhy tam a dva zpátky. Pokud člověk přijde s pokorou k tomu, že když vjíždí do opravovaného úseku, tak dodržuje rychlost – a mnohdy to vynucujeme měřením rychlosti – tak zásadní problém nemá,“ říká Ťok. 

Problém podle něj nastává až ve chvíli, když se stane havárie nebo je nutné jezdit jedním pruhem, například při přeznačování. Čas potřebný na změnu značení se však výrazně zkrátil, a probíhá většinou od pátečního do nedělního večera. 

Modernizace D1
Zdroj: ŘSD

„Bohužel to nastává ten čas, kdy se jezdí z venkova zpátky do Prahy, tak to ještě chytne. Dneska se bavíme, že bychom i ty dva pruhy dělali paralelně a posunutě proti sobě. Tak, aby jak špička z Prahy, tak i špička v neděli z venkova do Prahy byla ve dvou pruzích,“ uvádí ministr.

Řidičům pro jízdu po modernizované dálnici doporučuje hlavně trpělivost. „Poradil bych jim, aby jezdili v klidu, nenechali se vystresovat a aby sledovali informace. Pokud je někde zácpa, tak já bych ji doporučil objet. Já je objíždím,“ radí Ťok. Zmínil například informační systém viaRODOS, který například ve svém ranním vysílání využívá i Česká televize.

Dvě směny by práce urychlily, míní Ťok

Ředitelství silnic a dálnic se už také zaměřilo na délku oprav, například začalo pomocí kamer hlídat stavební firmy. Výhrady k jejich práci má i sám ministr.

„Myslím, že by se tam mělo pracovat mnohem intenzivněji a vyžaduji, aby se pracovalo ve dvou směnách. Nám už se podařilo, že se dělá sedm dnů v týdnu, že se dělá 12 až 14 hodin. Co se mně nelíbí, že to většinou firmy řeší tak, že mají jednu směnu. Já bych tam chtěl vidět dvě směny. Dvě osmihodinové nebo sedmihodinové směny udělají víc než jedna dvanáctihodinová,“ míní Dan Ťok.

Když se podíváte, jak se pracovalo před dvěma třemi lety a jak se pracuje teď, tak si myslím, že každý kdo je objektivní a jede po dálnici, tak vidí, že je to mnohem lepší.
Dan Ťok

Ministr dříve zmiňoval také možnost, že by se na dálnicích nebo významných silnicích pracovalo i v noci. Dnes ale uznává, že to není příliš reálné.

„Kritické věci se dělají v noci, tam máme výjimku. Ale obecně kolem dálnice jsou všude kolem vesnice a nám prostě nechtějí dát povolení, abychom mohli dělat v noci, protože je obtěžujeme hlukem. Já tomu z jedné strany rozumím, ale z druhé strany by to určitě pomohlo,“ poznamenal ministr. Přesto je přesvědčen o tom, že práce nyní probíhají mnohem rychleji než dřív.

obrázek
Zdroj: ČT24

Dva pruhy, nebo deset let zpoždění

Dan Ťok hájí také dřívější rozhodnutí o modernizaci ve stávajícím čtyřpruhovém uspořádání. Původně se totiž zvažovala i možnost, že by se D1 rozšířila na tři pruhy v každém směru, jako je tomu před Prahou a Brnem. Podle ministra ale šlo hlavně o čas.

„Pokud bychom řekli, že chceme všude tři pruhy na D1, tak by se musela dělat všude nová EIA a výkupy pozemků by celou realizaci odsunuly možná o desítku let. A to už by ta dálnice nevydržela. Řešení je umění možného. Nemyslím, že je to chybné řešení – kdybychom ho neudělali, tak je mnohem chybnější řešení, že nemáme kudy jezdit,“ dodal ministr.

Vytížení D1 má také poklesnout po dokončení druhé dálnice spojující Čechy a Moravu, tedy D35. Na dvou úsecích v Pardubickém kraji letos začal archeologický průzkum a ještě letos nebo příští rok by mohla začít samotná stavba. Kompletní dokončení D35 se podle Ťoka plánuje mezi roky 2025 a 2030.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 6 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 7 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...