Modernizace D1 probíhá už čtyři roky, přesto jsou práce teprve ve své třetině. Letos se pracuje na rekordním počtu úseků a podle ministra dopravy Dana Ťoka (nestr. za ANO) trvají uzavírky a omezení kvůli opravám nejkratší možnou dobu. Chtěl by ale, aby dělníci pracovali ve dvou směnách. Řekl to v Interview ČT24.
Na D1 jezděte v klidu, nestresujte se a zácpy objeďte, radí řidičům ministr dopravy
„Jízda po D1 pro mě není stresující. Je to dálnice, která se dostala do stavu, ve kterém je. A my jsme v situaci, kdy dálnici musíme znovu postavit za provozu, což není jednoduchý úkol. V převážné většině času jsou otevřeny dva pruhy tam a dva zpátky. Pokud člověk přijde s pokorou k tomu, že když vjíždí do opravovaného úseku, tak dodržuje rychlost – a mnohdy to vynucujeme měřením rychlosti – tak zásadní problém nemá,“ říká Ťok.
Problém podle něj nastává až ve chvíli, když se stane havárie nebo je nutné jezdit jedním pruhem, například při přeznačování. Čas potřebný na změnu značení se však výrazně zkrátil, a probíhá většinou od pátečního do nedělního večera.
„Bohužel to nastává ten čas, kdy se jezdí z venkova zpátky do Prahy, tak to ještě chytne. Dneska se bavíme, že bychom i ty dva pruhy dělali paralelně a posunutě proti sobě. Tak, aby jak špička z Prahy, tak i špička v neděli z venkova do Prahy byla ve dvou pruzích,“ uvádí ministr.
Řidičům pro jízdu po modernizované dálnici doporučuje hlavně trpělivost. „Poradil bych jim, aby jezdili v klidu, nenechali se vystresovat a aby sledovali informace. Pokud je někde zácpa, tak já bych ji doporučil objet. Já je objíždím,“ radí Ťok. Zmínil například informační systém viaRODOS, který například ve svém ranním vysílání využívá i Česká televize.
Dvě směny by práce urychlily, míní Ťok
Ředitelství silnic a dálnic se už také zaměřilo na délku oprav, například začalo pomocí kamer hlídat stavební firmy. Výhrady k jejich práci má i sám ministr.
„Myslím, že by se tam mělo pracovat mnohem intenzivněji a vyžaduji, aby se pracovalo ve dvou směnách. Nám už se podařilo, že se dělá sedm dnů v týdnu, že se dělá 12 až 14 hodin. Co se mně nelíbí, že to většinou firmy řeší tak, že mají jednu směnu. Já bych tam chtěl vidět dvě směny. Dvě osmihodinové nebo sedmihodinové směny udělají víc než jedna dvanáctihodinová,“ míní Dan Ťok.
Ministr dříve zmiňoval také možnost, že by se na dálnicích nebo významných silnicích pracovalo i v noci. Dnes ale uznává, že to není příliš reálné.
„Kritické věci se dělají v noci, tam máme výjimku. Ale obecně kolem dálnice jsou všude kolem vesnice a nám prostě nechtějí dát povolení, abychom mohli dělat v noci, protože je obtěžujeme hlukem. Já tomu z jedné strany rozumím, ale z druhé strany by to určitě pomohlo,“ poznamenal ministr. Přesto je přesvědčen o tom, že práce nyní probíhají mnohem rychleji než dřív.
Dva pruhy, nebo deset let zpoždění
Dan Ťok hájí také dřívější rozhodnutí o modernizaci ve stávajícím čtyřpruhovém uspořádání. Původně se totiž zvažovala i možnost, že by se D1 rozšířila na tři pruhy v každém směru, jako je tomu před Prahou a Brnem. Podle ministra ale šlo hlavně o čas.
„Pokud bychom řekli, že chceme všude tři pruhy na D1, tak by se musela dělat všude nová EIA a výkupy pozemků by celou realizaci odsunuly možná o desítku let. A to už by ta dálnice nevydržela. Řešení je umění možného. Nemyslím, že je to chybné řešení – kdybychom ho neudělali, tak je mnohem chybnější řešení, že nemáme kudy jezdit,“ dodal ministr.
Vytížení D1 má také poklesnout po dokončení druhé dálnice spojující Čechy a Moravu, tedy D35. Na dvou úsecích v Pardubickém kraji letos začal archeologický průzkum a ještě letos nebo příští rok by mohla začít samotná stavba. Kompletní dokončení D35 se podle Ťoka plánuje mezi roky 2025 a 2030.