Mýto pro nákladní auta zdraží o 10 až 15 procent, oznámil ministr dopravy

Mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny se zvýší. V Otázkách Václava Moravce to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Nárůst ceny by mohl být o deset až patnáct procent. Umožňuje to podle něj změna evropských pravidel. Bývalý ministr dopravy a nynější opoziční poslanec Karel Havlíček (ANO) řekl, že se zvýšením mýtného souhlasí, vládu ale kritizuje za to, že chce zároveň v rámci konsolidačního balíčku také zvyšovat cenu dálničních známek pro osobní auta, a to navíc podstatně výrazněji než o deset procent.

O zdražení dálniční známky hovoří ministr dopravy Martin Kupka již déle a jeho úřad také zveřejnil detaily. Cena ročního kuponu vzroste z 1500 na 2300 korun. Že by rostla i cena mýtného, Kupka dosud odmítal. Nyní ale připustil, že to možné je.

„Od 1. března bude možné do mýta zakomponovat novou položku, která v sobě zahrnuje poplatek za CO2, tedy emise oxidu uhličitého. Zvýší se mýto, počítáme s tím a budeme hledat rovinu – stejně jako v případě dálniční známky – která by neohrozila naše dopravce,“ řekl. Upřesnil, že by se cena měla zvýšit o deset až patnáct procent, čímž se příjmy státu zvýší zhruba o 1,4 až 2 miliardy korun.

Otázky Václava Moravce: Debata Martina Kupky, Karla Havlíčka a Martina Netolického, 1. část (zdroj: ČT24)

Kupkův předchůdce Karel Havlíček nemá se zdražením mýtného problém. „Já bych z toho obavu neměl,“ poznamenal. Vymezil se ale proti zdražování dálniční známky. „Jestliže říkáme, že u mýta by to mělo být o 10 procent, tak elektronická známka by měla jít z 1500 na 2300 korun, což je mimo reál vůči mýtu. A to navíc v situaci, kdy je tady elektronická známka,“ upozornil. Provoz elektronických známek je podle něj levnější, než tomu bývalo s nalepovacími kupony.

Dodal, že je hlavně proti tomu, aby se známka zdražovala v současnosti. „V této době se domnívám, že není správné to zvedat. Čímž netvrdím, že v době, kdy porostou trhy, obecně kdy bude lépe, že se k tomu nemůžeme vrátit,“ poznamenal. I tak by ale byl pro to, aby cena rostla pomaleji než rovnou na navrhovaných 2300 korun.

Kupka nicméně zdražení známek hájí. Připomněl, že se jejich cena nezvyšovala přes deset let. Uvedl, že i kdyby měly zdražit jen o inflaci za tu dobu, byly by ještě dražší než za 2300 korun.

Ministerstvo dopravy chce dálniční známky zdražit od března příštího roku, zároveň zavede jednodenní známku. Vedle ní a roční zůstanou i dosavadní krátkodobé kupony s desetidenní a měsíční platností. Ty na rozdíl od roční známky zlevní. Od března by měla být roční známka za 2300 korun (místo nynějších 1500), měsíční za 430 korun (dnes 440), desetidenní za 270 korun (dnes 310) a jednodenní za 200 korun.

Zvýhodněna, ale už ne zcela osvobozena, mají být hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Jejich provozovatelé od března příštího roku zaplatí 25 procent sazby časového poplatku. U aut poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane zvýhodnění na 50 procentech sazby.