Místo do šrotu míří často totálně havarovaná auta na české silnice, ukázal průzkum

7 minut
Události ČT: Ojeté vozy za sebou mají zamlčené nehody
Zdroj: ČT24

Skoro pětina dovezených ojetých aut je po havárii. Každé dvacáté má za sebou dokonce totální nehodu. Zjistila to společnost Cebia, která se zabývá prověřováním historie ojetých vozů. Kupující tak mohou zaplatit až o stovky tisíc korun víc, než je skutečná hodnota auta. Inzerátů s takovými nabídkami přibývá. A ještě horší je, že opravené vozy po totálních škodách navíc často ani nesplňují bezpečnostní požadavky.

„Ročně se do České republiky vozí přibližně 200 tisíc vozidel a minimálně třicet procent z nich má v minulosti takové podobné havárie,“ uvedl ředitel společnosti Cebia Martin Pajer s tím, že se podle něj o tom kupující nedozví. 

Ředitel Pajer vychází z konkrétních dat. Jeho firma prověřila tisíc dovezených ojetin z aktuální inzerce. Auta byla stará od 3 do 11 let, přičemž Cebia zjistila, že skoro každé páté je havarované. A z nich víc než čtvrtina dokonce vykazovala totální škodu. 

Jaká je praxe s prodejem aut se přesvědčil štáb České televize. Auta po těžkých nehodách, která by měla skončit na vrakovišti, se po opravě vrací znovu na silnice. Nejčastěji přes běžné nebo internetové bazary. Redaktoři České televize si z informací Cebie vůz vytipovali. Je tři roky starý, dovezený z Lucemburska a podle inzerátu je v perfektním stavu. Do bazaru vyrazili dva figuranti se skrytou kamerou.

„To auto máte zkontrolované, technický stav by měl být v pohodě?“ táže se prodejce jeden z nich. „Všechno určitě v pohodě,“ dostává se mu odpovědi. Figurant pak upozorňuje na odlišnost předních světel. A vysvětlení? „Když se do vody do ostřikovačů dá až moc, jakoby hustá chemie, tak ony potom ty ostřikovače udělají tohle,“ odpověděl prodejce.

Na požádání pak prodejce zavolal majiteli, aby zjistil, zda byl vůz bouraný. Figuranti se dozvídají, že pravá strana je celá lakovaná. „Co se týče těch světel, tak to říkal, že už takto přivezl,“ dodal prodejce s tím, že co se dělo s vozem předtím v Lucembursku, to neumí říct. 

Vůz si Česká televize nechala prověřit. „To vozidlo prošlo závažnou havárií, bylo dovezené z Lucemburska a zhruba ve dvaceti tisících kilometrech na něm byla velmi vážná havárie,“ uvedl Martin Pajer.

Majitel autobazaru následně tvrdil, že o havárii vozu nevěděl a fotografie havarovaného vozu prý vidí poprvé. Krátce na to inzerát ze stránek zmizel a stejně tak i vůz z autobazaru. Problémový může být i nákup auta přímo od majitele. Na internetu si redaktoři ČT našli konkrétní vůz. Z popisu bylo opět zřejmé jen to, že je rok starý, dovezený z Německa a v perfektním stavu. S majitelem si domluvili schůzku.

„Vůz jsem koupil z Německa a už bylo najeto 30 tisíc, když jsem koupil. Je to v perfektním stavu,“ tvrdil prodávající. 

Poté, co si redaktoři coby zájemci vůz detailněji prohlíží, začíná majitel mluvit o menších úpravách po nabourání vozu zezadu. Realita je ale opět úplně jiná, vůz měl po půlroce ježdění vážnou nehodu. Úplně zničená byla například zadní náprava a porušená nosná konstrukce. Majitel opět tvrdil, že o předchozí nehodě nevěděl. Kdo stojí za takto zničeným vozem a kdo ho opravil se redaktoři ČT nedozvěděli. Auto je stále v inzerci. Oba prodejci ale nabídli, že si vozy mohou reportéři nechat prověřit v autoservisu. 

Auta dovezená ze zahraničí tvoří zhruba polovinu ojetých vozidel na tuzemském trhu. Od ledna do října šlo o téměř 152 tisíc osobních vozů, loni za celý rok jich bylo přes 177 tisíc. Za posledních deset let skoro 1,5 milionu. Průměrné stáří se pohybuje kolem 11 let.

Největší podíl – 29 procent – tvořily u opravených vozidel škody od 8 tisíc eur, tedy v přepočtu za asi 200 tisíc korun a víc. Ne vždy ale označení totální škoda znamená, že auto není možné opravit. Důležité je postupovat podle pravidel výrobce a zachovat všechny bezpečnostní prvky.

Sdružení dovozců automobilů řeší s ministerstvem dopravy zavedení systému certifikovaných oprav. Prováděly by je jen registrované servisy a byl by o nich záznam. Tak už to začíná fungovat na Slovensku.

„Aby mělo v informačním státním systému záznam, že takovou nehodu podstoupilo, prodělalo a případně, kdo a jak je opravil. Na levné opravě se právě mnohdy šetří na některých systémech, které nedosahují plné funkčnosti, a vozidlo tak nemá parametry, které mělo mít při výrobě,“ uvedl Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů. 

Česká praxe je zatím taková, že po těžké havárii mohou policisté zadržet malý technický průkaz a po opravě musí auto na technickou kontrolu. Kdo a jak rekonstrukci provedl, se ale těžko zjišťuje. Ročně jde o zhruba sedm tisíc případů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 24 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 24 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 1 hhodinou

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 1 hhodinou

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 2 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 2 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 3 hhodinami
Načítání...