Skoro pětina dovezených ojetých aut je po havárii. Každé dvacáté má za sebou dokonce totální nehodu. Zjistila to společnost Cebia, která se zabývá prověřováním historie ojetých vozů. Kupující tak mohou zaplatit až o stovky tisíc korun víc, než je skutečná hodnota auta. Inzerátů s takovými nabídkami přibývá. A ještě horší je, že opravené vozy po totálních škodách navíc často ani nesplňují bezpečnostní požadavky.
Místo do šrotu míří často totálně havarovaná auta na české silnice, ukázal průzkum
„Ročně se do České republiky vozí přibližně 200 tisíc vozidel a minimálně třicet procent z nich má v minulosti takové podobné havárie,“ uvedl ředitel společnosti Cebia Martin Pajer s tím, že se podle něj o tom kupující nedozví.
Ředitel Pajer vychází z konkrétních dat. Jeho firma prověřila tisíc dovezených ojetin z aktuální inzerce. Auta byla stará od 3 do 11 let, přičemž Cebia zjistila, že skoro každé páté je havarované. A z nich víc než čtvrtina dokonce vykazovala totální škodu.
Jaká je praxe s prodejem aut se přesvědčil štáb České televize. Auta po těžkých nehodách, která by měla skončit na vrakovišti, se po opravě vrací znovu na silnice. Nejčastěji přes běžné nebo internetové bazary. Redaktoři České televize si z informací Cebie vůz vytipovali. Je tři roky starý, dovezený z Lucemburska a podle inzerátu je v perfektním stavu. Do bazaru vyrazili dva figuranti se skrytou kamerou.
„To auto máte zkontrolované, technický stav by měl být v pohodě?“ táže se prodejce jeden z nich. „Všechno určitě v pohodě,“ dostává se mu odpovědi. Figurant pak upozorňuje na odlišnost předních světel. A vysvětlení? „Když se do vody do ostřikovačů dá až moc, jakoby hustá chemie, tak ony potom ty ostřikovače udělají tohle,“ odpověděl prodejce.
Na požádání pak prodejce zavolal majiteli, aby zjistil, zda byl vůz bouraný. Figuranti se dozvídají, že pravá strana je celá lakovaná. „Co se týče těch světel, tak to říkal, že už takto přivezl,“ dodal prodejce s tím, že co se dělo s vozem předtím v Lucembursku, to neumí říct.
Vůz si Česká televize nechala prověřit. „To vozidlo prošlo závažnou havárií, bylo dovezené z Lucemburska a zhruba ve dvaceti tisících kilometrech na něm byla velmi vážná havárie,“ uvedl Martin Pajer.
Majitel autobazaru následně tvrdil, že o havárii vozu nevěděl a fotografie havarovaného vozu prý vidí poprvé. Krátce na to inzerát ze stránek zmizel a stejně tak i vůz z autobazaru. Problémový může být i nákup auta přímo od majitele. Na internetu si redaktoři ČT našli konkrétní vůz. Z popisu bylo opět zřejmé jen to, že je rok starý, dovezený z Německa a v perfektním stavu. S majitelem si domluvili schůzku.
„Vůz jsem koupil z Německa a už bylo najeto 30 tisíc, když jsem koupil. Je to v perfektním stavu,“ tvrdil prodávající.
Poté, co si redaktoři coby zájemci vůz detailněji prohlíží, začíná majitel mluvit o menších úpravách po nabourání vozu zezadu. Realita je ale opět úplně jiná, vůz měl po půlroce ježdění vážnou nehodu. Úplně zničená byla například zadní náprava a porušená nosná konstrukce. Majitel opět tvrdil, že o předchozí nehodě nevěděl. Kdo stojí za takto zničeným vozem a kdo ho opravil se redaktoři ČT nedozvěděli. Auto je stále v inzerci. Oba prodejci ale nabídli, že si vozy mohou reportéři nechat prověřit v autoservisu.
Auta dovezená ze zahraničí tvoří zhruba polovinu ojetých vozidel na tuzemském trhu. Od ledna do října šlo o téměř 152 tisíc osobních vozů, loni za celý rok jich bylo přes 177 tisíc. Za posledních deset let skoro 1,5 milionu. Průměrné stáří se pohybuje kolem 11 let.
Největší podíl – 29 procent – tvořily u opravených vozidel škody od 8 tisíc eur, tedy v přepočtu za asi 200 tisíc korun a víc. Ne vždy ale označení totální škoda znamená, že auto není možné opravit. Důležité je postupovat podle pravidel výrobce a zachovat všechny bezpečnostní prvky.
Sdružení dovozců automobilů řeší s ministerstvem dopravy zavedení systému certifikovaných oprav. Prováděly by je jen registrované servisy a byl by o nich záznam. Tak už to začíná fungovat na Slovensku.
„Aby mělo v informačním státním systému záznam, že takovou nehodu podstoupilo, prodělalo a případně, kdo a jak je opravil. Na levné opravě se právě mnohdy šetří na některých systémech, které nedosahují plné funkčnosti, a vozidlo tak nemá parametry, které mělo mít při výrobě,“ uvedl Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů.
Česká praxe je zatím taková, že po těžké havárii mohou policisté zadržet malý technický průkaz a po opravě musí auto na technickou kontrolu. Kdo a jak rekonstrukci provedl, se ale těžko zjišťuje. Ročně jde o zhruba sedm tisíc případů.