Požáry ve Středomoří zkomplikovaly dovolenou tisícům Čechů. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) proto připravilo přehled práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o zájezdu pořádaného cestovní kanceláří i pro individuální turisty. Podle ministra Ivana Bartoše (Piráti) obsahuje dokument informace o tom, jaká mají lidé práva, jak je to se stornem či změnou zájezdu a s vrácením peněz.
Ministerstvo vydalo manuál práv a povinností turistů v souvislosti s požáry
V případě částečně čerpaného zájezdu by klienti od cestovní kanceláře měli obdržet přiměřenou slevu za nevyužitou část. Pokud má zájezd vadu, bez odkladu ji mohou lidé vytknout pořadateli a zároveň určit přiměřenou lhůtu k odstranění vady. Pokud se tak nestane, mohou ji lidé odstranit sami a náhradu nákladů požadovat po CK, v případě podstatné vady dokonce mohou lidé odstoupit od smlouvy bez storno poplatku.
„Má-li zájezd vadu a zároveň jste ji vytkli bez zbytečného odkladu, máte právo na slevu z ceny přiměřenou rozsahu trvání vady,“ uvádí materiál. V případě podstatných vad má cestovní kancelář povinnost bez dodatečných nákladů nabídnout náhradní řešení, například náhradní ubytování, pokud možno stejné nebo vyšší jakosti, než jaká byla ve smlouvě. Pokud by se jednalo o ubytování nižší jakosti, má pořadatel povinnost poskytnout slevu.
Pokud je součástí zájezdu přeprava a nelze-li v důsledku mimořádných okolností zajistit návrat klienta domů, nese pořadatel náklady na nezbytné ubytování, a to nejvýše za tři noci, přičemž toto omezení neplatí pro osoby se zdravotním postižením, s omezenou schopností pohybu či těhotné ženy.
Storno poplatky
Storno poplatky lze klientům účtovat, pokud odstoupí od smlouvy o zájezdu z důvodů na své straně, aniž by cestovní kancelář porušila či nesplnila závazky. „V souvislosti se situací s požáry v Řecku a v dalších zemích je se storno poplatky třeba počítat především v případech, kdy bylo zájezd možné uskutečnit do bezpečné destinace, ale přesto jste z obavy před vycestováním od smlouvy odstoupili,“ uvedlo ministerstvo. Řešením podle něj mohou být některá cestovní pojištění, která mohou pokrývat úhradu storno poplatku, záleží ale na podmínkách jednotlivých pojišťoven.
Naopak storno poplatky nemůže cestovní kancelář účtovat v případě, že odstoupí klient od smlouvy kvůli tomu, že ve zvolené destinaci či jejím bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti s významným dopadem na zájezd nebo na přepravu do destinace. Jde například o opatření úřadů ohledně evakuace určitých destinací v souvislosti s požáry a z toho vyplývající uzavření konkrétních hotelů.
Storno poplatek není možné účtovat také, když cestovní kancelář zrušila zájezd s ohledem na opatření v souvislosti s požáry, které znemožňují poskytnutí služeb podle smlouvy.
Pokud zájezd zruší CK nebo klient v důsledku dopadů požárů a souvisejících opatření, odstupné podle materiálu zpravidla účtovat nelze. Jedná se ale o případy, kdy byl zájezd přímo zasažen. „Dostačující naopak nemusí být pouze obava z cestování, která není objektivně podložená,“ uvádí resort.
Co dělat, když jsem si koupil letenku sám?
V případě, že si lidé sami zakoupili letenku a let je zrušen v souvislosti například s požárem, lze žádat o vrácení peněz, případně o přesměrování na náhradní spoj v závislosti na dostupnosti míst. V případě druhé možnosti mají lidé nárok na nezbytnou péči – občerstvení přiměřené době zdržení nebo poskytnutí ubytování. Nelze ale nárokovat vůči dopravcům odškodnění.
Odstoupení od smlouvy v případě samostatně zakoupeného ubytování se řídí právem příslušného státu, v němž se hotel nachází, případně podmínkami rezervačního portálu. Pokud lidé zakoupí zájezd od zahraniční cestovní kanceláře a odjíždějí na dovolenou odjinud než z Česka, smlouva o zájezdu se obvykle neřídí českým právem, ale právem státu sídla cestovní kanceláře.
Zájem o cesty na Rhodos Češi stále mají
Zájem o cesty na Rhodos Češi podle cestovních kanceláří, které oslovila Česká televize, stále mají, přestože v posledních dnech zaznamenaly menší pokles. Celkový počet zakoupených pobytů je dle některých prodejců letos vyšší než loni — i přesto, že část turistů nakonec zvolila náhradní zájezd nebo dovolenou stornovala.
„Ověřovali jsme si fakta a na základě toho jsme se rozhodli, že letíme. Neváhali jsme moc,“ okomentoval jeden z turistů odlétající na Rhodos Miroslav Nahodil.
Přístup cestovních kanceláří se liší, některé umožňují změnu destinace nebo termínu, jiné tvrdí, že to není třeba. „Hotely opravdu fungují ve standardním režimu. Máme i klienty, kteří se třeba obávali, ale pak, když viděli obrázky, jak to tam reálně vypadá, tak odletěli,“ sdělil marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria Petr Špatný.
„Pokud nechtějí, tak nemusí odletět a mohou si zájezd zdarma změnit. Zhruba polovina klientů tuto možnost vítá a mění zájezd za nějaký jiný, zhruba polovina chce na ostrov odletět,“ uvedl mluvčí Fisher Group Jan Bezděk.
„Našim klientům jsme možnost storna nebo změny zájezdu nabídli tento týden,“ řekla mluvčí cestovní kanceláře Čedok Kateřina Pavlíková.