Milujte Boha a mějte lásku mezi sebou, vzkazuje Karel IV. zemi, kde kostely zejí prázdnotou

Nedopřávejte u sebe místa hněvu, ale mírnosti; neboť mírnost vítězí nad hněvem a trpělivost nad špatností. Nezáviďte jeden druhému, ale mějte raději lásku mezi sebou, neboť závist plodí zášť. Takový vzkaz zanechal český král a římský císař Karel IV. v samém úvodu vlastního životopisu Vita Caroli svým následovníkům. „Varujte se špatného spolčování a špatných rad, protože se svatými budete svatí a se zkaženými zkažení,“ klade na srdce vládcům, kteří měli přijít po něm.

Doba pozdního středověku se od současných poměrů demokratického světa natolik liší, že není snadné najít odpověď na otázku, jak by se k problémům dneška stavěl Otec vlasti, od jehož narození právě uplynulo sedm set let.

Výrazným rysem dnešní české společnosti, který ji do jisté míry vymezuje vůči okolní Evropě, je navíc veřejně projevovaný odklon od křesťanství a církve, který nemá v historii českých zemí srovnání. Tedy téměř naprostý opak době, ve které Karel IV. žil a konal své dílo.

Usiloval o to, aby státy, které řídil, fungovaly dokonale. Přitom věděl, že sám člověk je nedokonalý. A věděl tedy, že ani sebelepší panovník nemůže dosáhnout toho, aby společnost a stát fungovaly dokonale. Měly se však co nejvíce přiblížit dokonalosti věčného nebeského království.
Petr Čornej
historik

A přesto. Když v roce 2005 uspořádala Česká televize anketu o největší postavu českých dějin, zvítězil Karel IV. „Z Boží milosti král český a císař římský,“ těmito slovy sám sebe tituloval člověk, považovaný za největšího Čecha v Česku, v němž kostely a chrámy teď často zejí prázdnotou.

„Pýcha jest nemilá Stvořiteli i lidem šlechetným, a proto nemá pyšný milosti u Boha ani u lidí. Zdrtí pak ji Bůh na konci, sesazuje mocné se stolice a pozdvihuje z prachu ponížené, aby seděli s knížaty a obdrželi stolici slávy,“ píše Karel IV. v úvodní stati svého životopisu Vita Caroli.

Zavřené kostely a středověk v nás

„To, co nazýváme duchovním paradigmatem středověku, úsilí o získání věčného života, to byl naprosto samozřejmý duchovní postoj. Nebyla to žádná někým nadiktovaná ideologie a těžko bychom v té době hledali nějakého ateistu dnešního typu, který by řekl, že je mu jedno, co bude po smrti, protože stejně nebude nic,“ uvedl v publicistickém pořadu ČT s názvem Náš Karel IV. historik Petr Kubín. 

„Lidé byli tehdy přesvědčeni, že jak budou žít tady, tak bude vypadat jejich věčnost. A to je možná jeden z největších rozdílů mezi současností a dobou Karla IV.,“ srovnává Petr Kubín.

Martin Nodl, autor knihy Středověk v nás, zase poukazuje na to, jak zásadně se změnila krajina. Zemi pokryly plochy asfaltu a betonu, volný obzor přerušily nekonečné dráty elektrického vedení. „Kdyby se středověký člověk ocitl v našem světě, připadal by mu na první pohled cizí,“ píše Martin Nodl. „Nebylo by v něm nic, o co by se mohl opřít, vyjma kostelů. I ty by ale až na výjimky našel zavřené a nepřístupné.“

Zachovávejte přikázání svého Otce, která vám zvěstoval skrze syna svého, Pána našeho Ježíše Krista, krále nebeského, jehož podobu a úřad zastáváte zde na zemi.
Karel IV.

Historik Martin Nodl z Centra medievistických studií, zaměřeného právě na detailní bádání o středověku, se však navzdory těmto argumentům zabývá středověkem v nás. Tedy tím, co má člověk doby Karla IV. společného s člověkem dneška. A dokládá, že je toho překvapivě hodně.

„Pokud by se středověkému člověku podařilo najít společnou řeč s člověkem moderním, začal by pozvolna zjišťovat, že i přes šest či sedm století naplněných nástupem moderního státu a industrializací hospodářské výroby zůstalo v lidském uvažování a jednání mnoho z onoho zdánlivě zmizelého středověku,“ uvádí Martin Nodl.

Jako příklad předkládá problém péče o staré lidi, sirotky a vdovy, stejně jako například ekonomické nástroje, jakými jsou regulace cen a mezd. To vše má podle autora knihy Středověk v nás kořeny přinejmenším ve 13. a 14. století. „Se středověkým člověkem nás ale nespojují pouze obecné civilizační otázky, nýbrž i mentální výbava a každodenní uvažování,“ píše Martin Nodl.

Panovník na Hradě, kontinuita a společnost

A jestliže by dnes byl Karel IV. hlavou českého státu, byl by prvotřídním reprezentantem své země a jejích občanů. Takovým, jakého Česká republika a celá společnost nezbytně potřebuje, ale nemá. Přesvědčený je o tom historik, novinář, spisovatel a disident předlistopadového režimu Petr Placák.

V pořadu České televize Náš Karel IV. vzpomíná Petr Placák na jedno brzké ráno v roce 1988, kdy se v katedrále svatého Víta zúčastnil mše za otce Karla IV. krále Jana Lucemburského a za celý jeho rod. Všude kolem slídili tehdy příslušníci Státní bezpečnosti a na Pražském hradě zrovna bydlel prezident socialistického Československa, komunistický prominent Gustáv Husák.

Lidé byli tehdy přesvědčeni, že jak budou žít tady, tak bude vypadat jejich věčnost. A to je možná jeden z největších rozdílů mezi současností a dobou Karla IV.
Petr Kubín
historik

„Když bylo po mši a vycházeli jsme ven, začali se zrovna sjíždět komunističtí papaláši do úřadů a byl to dokonalý kontrast k těm nařvaným rádoby vládcům, jejichž duchovní a kulturní rozměr byl opravdu minimální,“ vzpomíná Petr Placák.

4 minuty
Petr Placák o Karlu IV. a duchovní kontinuitě společnosti
Zdroj: ČT24

Podle něj měla akce ohromný přesah tehdejší doby do minulosti. Petr Placák uvádí, že vědomí kontinuity je naprostý základ jakékoli kultury a fungování jakékoli společnosti. A komunisté se snažili tuto kontinuitu zpřetrhat.

„Proto když si připomínáme sedm set let od narození Karla IV., měli bychom si především připomenout, v čem spočívá reprezentace našeho státu. Panovníci bývali už od dětství vychováváni k tomu, jak zastupovat stát,“ připomíná Placák. „A právě umění reprezentace je věc, která v novodobé historii Čechům chybí.“

„Je zcela evidentní, že na Hradě je člověk, který se opravdu chová jako buran v tom nejhorším slova smyslu. Ještě horší ovšem je, že značná část společnosti to přijímá. Lidé si myslí, že o tu reprezentaci nejde, že to je jen taková věc navíc, ale to je omyl,“ říká Petr Placák. „Ta reprezentace má zpětný dopad na náš vnitřní život, na to, jací jsme, jak se chováme, a ovlivňuje to v negativním slova smyslu celou společnost.“

Rady moudré, odpovědi výstižné a pádné

Byl oblečen v počestný šat, stále zapnutý, bez jakékoli ozdoby, sahající po kolena. Tak vykreslili Karla IV. italští kronikáři otec a syn Villaniovi v roce 1355, kdy byl český král korunován na římského císaře. Ve svém popisu se podrobně věnovali také panovníkovu vystupování.

Nedopřávejte u sebe místa hněvu, ale mírnosti; neboť mírnost vítězí nad hněvem a trpělivost nad špatností. Nezáviďte jeden druhému, ale mějte raději lásku mezi sebou, neboť závist plodí zášť.
Karel IV.

Zaznamenali, že když Karel IV. uděloval audienci, bylo jeho zvykem držet v ruce hrst proutků, které pro své potěšení malým nožem jemně vyřezával. Při rukodílné práci naslouchal prosbám lidí, klečících před ním na kolenou, rozhlížel se po okolostojících, jako by neposlouchal a nevěnoval slyšení pozornost.

Kronikáři nicméně postřehli, že slyšel a chápal výborně a málo slovy, ale výstižně odpovídal na otázky podle své vůle. Bez dlouhého rozmýšlení a porad dával hojnost moudrých odpovědí.

Jak by asi ve světle svědectví italských kronikářů vypadaly příspěvky a glosy Otce vlasti na Facebooku a Twitteru? Jisté je, že Karel IV. by se prostřednictvím internetu, sociálních sítí a světového tisku dokázal velmi dobře zorientovat. Přestože psané texty byly v jeho době psané převážně latinsky, ovládal němčinu, italštinu, francouzštinu a češtinu.

„Těkavý pohled očí, ruční práce, audience udělované s plným porozuměním a pádné, předem uvážené odpovědi. A proto byli u něho hned tři zapisovatelé, aby se neporušil nebo nezměnil smysl,“ uvedli italští kronikáři. „Rozhodoval více sám než jeho rada, poněvadž jeho rozum předstihoval s bystře ovládanou úskočností mínění ostatních.“

Velkodušná politika s kejklířstvím a triky

Bystře ovládaná úskočnost. Politický pragmatismus. Vychytralost a mazanost, se kterou Karel IV. dosahoval při budování říše i prosazování českých zájmů v tehdejší Evropě svých cílů. To jsou rysy, které největšímu Čechovi historikové jednoznačně připisují, a je zřejmé, že bez takových vlastností by ani v dnešní domácí i světové politice neměl šanci.

„Nechci Karla IV. shazovat. Byl to opravdu výjimečný státník, výborný diplomat a taktik,“ popsala krále historička Eva Doležalová v pořadu Události, komentáře. „Toho, čeho dosáhl, by bez těchto schopností nedosáhl. Na druhou stranu to byl velmi pragmatický vládce. Dokázal pochopit, která situace už nemá řešení, a uměl ustoupit nebo přestat na své protivníky naléhat.“

Když si připomínáme sedm set let od narození Karla IV., měli bychom si především připomenout, v čem spočívá reprezentace našeho státu. Panovníci bývali už od dětství vychováváni k tomu, jak zastupovat stát.Právě umění reprezentace je věc, která v novodobé historii Čechům chybí.
Petr Placák
historik, novinář, spisovatel

V dnešní době, kdy veřejné mínění do značné míry ovládá promyšlený politický marketing, kampaně, reklama a propaganda je v souvislosti s přemítáním o Karlu IV. jako politikovi počátku 21. století vhodné připomenout, jak s informacemi pracoval on.

Historik Jiří Spěváček v knize Karel IV.: život a dílo píše, že jeho politický realismus měl mnoho forem. Podle Spěváčka se pohyboval od velkodušnosti, jež byla ve středověku jednou z hlavních vlastností knížat, až po výrazný politický cynismus.

„Nechceme-li použít poněkud drsnějšího výrazu pro politické kejklířství a triky, jen zdánlivě naivní a průhledné, o to však společensky účinnější,“ napsal Jiří Spěváček. Dodává ovšem, že panovník sahal k těmto prostředkům politické taktiky zpravidla jen v nezbytných případech, když vyčerpal všechny běžně užívané politické možnosti.

Tomáš Brolík v časopisu Respekt připomíná událost, kdy se Karel IV. spolu se svými spojenci přetahoval s německým rodem Wittelsbachů o Braniborsko. Tehdy se u dvora magdeburského arcibiskupa Oty objevil poutník tvrdící, že je Waldemar, braniborský markrabě zmizelý před třiceti lety. Kvůli výčitkám svědomí prý strávil poslední tři dekády poutí do Svaté země a teď se očištěn vrací.

„Byl to takřka určitě podvodník, nastrčený Karlem, Otou a dalším spojencem Rudolfem Saským,“ uvádí Tomáš Brolík. „Aby neuvěřitelné historce dodal váhu, dal Karel sestavit jakousi komisi, která měla Waldemarovu totožnost potvrdit. Což tato komise, pochopitelně zcela bez důkazů, obratem učinila. Vítězství nad Wittelsbachy nakonec nebylo úplné, ale stačilo odvrátit další možné ohrožení Karlovy moci.“

Budování státu s vizí Boží dokonalosti

„Zachovávejte přikázání svého Otce, která vám zvěstoval skrze syna svého, Pána našeho Ježíše Krista, krále nebeského, jehož podobu a úřad zastáváte zde na zemi,“ píše Karel IV. v textu Vita Caroli.

Pokud by se středověkému člověku podařilo najít společnou řeč s člověkem moderním, začal by pozvolna zjišťovat, že i přes šest či sedm století naplněných nástupem moderního státu a industrializací hospodářské výroby zůstalo v lidském uvažování a jednání mnoho z onoho zdánlivě zmizelého středověku.
Martin Nodl
historik a spisovatel

A pokračuje: „Přikázání pak větší jest – ‚Miluj Pána Boha z celého srdce a z celé duše své a bližního, jako sebe samého.‘ Budete-li milovati Boha touto láskou, nebudete se strachovati pro něj položiti své duše a nebudete se báti těch, kteří sice mohou zabíti tělo, duše však zahubiti nedovedou.“

10 minut
Víra, zbožnost a duchovní svět Karla IV.
Zdroj: ČT24

Vzhledem ke zbožnosti Karla IV. je nemyslitelné, že by také dnes jeho politická vize budování státu neměla kořeny v křesťanské víře. „Usiloval o to, aby státy, které řídil, fungovaly dokonale. Přitom věděl, že sám člověk je nedokonalý,“ uvedl v České televizi historik Petr Čornej. „A věděl tedy, že ani sebelepší panovník nemůže dosáhnout toho, aby společnost a stát fungovaly dokonale. Měly se však co nejvíce přiblížit dokonalosti věčného nebeského království.“ 

Otec vlasti byl tedy zbožný, tak jako v té době všichni. Historik Petr Kubín však k tomu dodává, že je obtížné měřit, co to ta zbožnost je. A to nejen ve středověku, ale také dnes. „Bible říká, že zbožnost je například starat se o vdovy a sirotky. Ale vnímal to takhle Karel IV.? Pro něj byla zbožnost také to, vykonávat svou funkci dobře,“ míní Petr Kubín.

A jak dnes vnímat slova největšího Čecha o lásce k bližním, mírnosti, která je silnější špatnosti, o trpělivosti porážející zlobu. Jak jim rozumět ve světle hromadně zpochybňovaného výroku Václava Havla o tom, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí?

Historik, novinář a šéf projektu Paměť národa Mikuláš Kroupa k tomu říká: „Karel IV. svým životem v tomto duchu svědčil. Velká slova mají smysl, když se za nimi skrývají velké příběhy.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Umělé zasněžování těší lyžaře, méně ekology

Technický sníh se v Česku poprvé použil před šedesáti lety. Od té doby zachraňuje umělé zasněžování skiareálům sezonu, ekologové před jeho využíváním spíše varují, protože je velmi náročné na spotřebu vody. Kvůli změnám klimatu se ale přirozené sněhové pokrývky nedostává.
před 9 hhodinami

Na hejtmana Karlovarského kraje navrhl klub ANO Kubise

Hejtmanem Karlovarského kraje se po Janě Mračkové Vildumetzové (ANO), která odstoupila, stane Petr Kubis (ANO). Složí funkci starosty Sokolova. Na novém hejtmanovi se dohodl klub ANO v zastupitelstvu Karlovarského kraje, definitivně schválen by měl být v prosinci. Novou radní se stane Michala Málková (ANO), starostka Pramenů na Chebsku.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
před 9 hhodinami

Příští sněmovní volby to může být bez SPOLU, připustil šéf TOP 09

V příštích sněmovních volbách bude TOP 09 připravena kandidovat samostatně, připustil v pořadu Týden v politice nový předseda TOP 09 Matěj Ondřej Havel v rozhovoru s reportérem ČT Martinem Šnajdrem. V uplynulém volebním období byla strana jako součást koalice SPOLU zastoupena ve vládě. Po letošních volbách do Poslanecké sněmovny odchází strany této koalice do opozice.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

„Výrazná osobnost a bojovník za svobodu.“ Lidé se rozloučili s kardinálem Dukou

V katedrále svatého Víta na Pražském hradě se lidé naposledy rozloučili s kardinálem Dominikem Dukou. Rakev se zesnulým kardinálem byla po církevních obřadech uložena do arcibiskupské hrobky. Posledního rozloučení se účastnil prezident Petr Pavel i jeho předchůdci Miloš Zeman a Václav Klaus. Přijely také církevní delegace ze sousedních zemí. Podle arcibiskupa Jana Graubnera byl Duka výraznou osobností a bojovníkem za pravdu a svobodu.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
před 18 hhodinami

Města oživují vánoční výzdobu. Chystají světelná bludiště nebo fotopointy

Řada českých měst chystá novou podobu vánoční výzdoby. Přicházejí s dlouhodobě využitelnými světelnými dekoracemi a nápaditými interaktivními instalacemi. A to přesto, že rozpočty v mnoha případech zůstávají stejné jako loni. Podle ředitelky příspěvkové organizace Brána Jihlavy Soni Krátké se tak daří s výdaji pracovat efektivněji. Část výzdoby město využije celoročně nebo v dalších letech a díky tomu pak může každý rok nakupovat nové prvky.
před 18 hhodinami

Na konci září žilo v Česku legálně 1,1 milionu cizinců, jejich počet vzrostl

Na konci září žilo v Česku legálně 1 107 403 cizinců, oproti červnu jich přibylo asi 16 tisíc, meziročně pak více než 28 tisíc. Nejvíce bylo Ukrajinců, s odstupem následovali Slováci, Vietnamci a Rusové. Ministerstvo vnitra to uvedlo ve zprávě o migraci za třetí čtvrtletí. Cizinci v současnosti podle resortu tvoří asi 10,2 procenta populace. Nejvíce jich žije v Praze, nejméně ve Zlínském kraji.
před 21 hhodinami
Načítání...