Dodavatelé v posledních měsících zlevňují ceny energií. Podle řady analytiků je tak právě nyní čas ceny fixovat, tedy pojistit si ty aktuální na delší dobu. V dlouhodobějším horizontu část expertů totiž očekává, že by energie mohly zdražit. I když výrazný růst cen nepředpokládají. Zákazníkům teď nahrává i konkurenční boj dodavatelů.
Energie zlevňují, analytici doporučují ceny zafixovat
„Většina zákazníků si myslí, že budou ceny energií ještě klesat, to znamená vyčkávají ještě na lepší cenu, my už zákazníkům doporučujeme fixovat na delší dobu, protože cena už neklesne o tolik, řekněme, že v letošním roce je cena energií konstantní,“ konstatoval ředitel Tedom ESCO Lukáš Dobeš.
Přechodem k jinému dodavateli může zákazník podle spotřeby ušetřit tisíce i desítky tisíc ročně. „V aktuální chvíli se rozhodně doporučuje fixace, a to klidně až na dva roky. Nejhůře biti s cenou jsou zákazníci, kteří v životě třeba dodavatele neměnili nebo si ani nekontrolovali své možnosti u jiných dodavatelů. Tito zákazníci mají ceny opravdu nejvyšší,“ popsal situaci na trhu energetický analytik Jan Béreš.
Topná sezona bude levnější
Lidé by si podle Béreše měli ohlídat, kdy smlouva končí, a v případě nevýhodné ceny se nebát uzavřít u jiné společnosti novou. Dodavatelé nicméně očekávají, že letošní topná sezona bude levnější než minulá.
„Zdražování určitě není na obzoru, naopak na topnou sezonu zlevňujeme naše produkty, na druhou stranu jsou geopolitické faktory, vojenský konflikt na Ukrajině, uvidíme co to s cenami udělá,“ sdělil mluvčí Pražské energetiky Karel Hanzelka.
Taky mluvčí ČEZ Alice Horáková potvrdila, že společnost v nedávné době zlevňovala, a proto v následujících měsících žádné zdražení neplánuje.
Na nižší ceny se lidé mohou dostat i v rámci takzvaných retenčních nabídek. Dodavatelé je nabízejí zpravidla těm zákazníkům, kteří jim oznámí, že se chystají odejít.
Změna dodavatele
Stížností na dodavatele a zprostředkovatele energií přibývá. Letos jich Energetický regulační úřad dostal už dvanáct tisíc. Změna dodavatele přitom není nijak složitá. Smlouvy na neurčito ale mají většinou tříměsíční výpovědní lhůtu. To znamená, že kdo podá výpověď nyní v červenci, může reálně odejít až začátkem listopadu.
U smluv na dobu určitou je to složitější, za předčasné ukončení hrozí pokuta a taky zaplacení ušlého zisku. „Ušlý zisk může několikanásobně převyšovat pokutu samotnou. Měli jsme například případ, kdy pánovi byl vyúčtován ušlý zisk v hodnotě 99 tisíc, pak by se určitě změna dodavatele nevyplatila,“ popsal mluvčí ERÚ Michal Kebort.
Zákazník, který smlouvu chce vypovědět, si musí vybrat nového dodavatele. Nabídky společností je dobré si porovnat na webu. Třeba na tom, který provozuje Energetický regulační úřad. Spotřebitel musí zadat směrovací číslo odběrného místa, velikost nemovitosti, jak využívá energii a výši stávajících záloh. „Podíváme-li se na byt s malou spotřebou, který má spotřebu do 1,5 megawatthodiny ročně, tak ceny se teď mohou lišit v roční spotřebě od deseti po 21 tisíc,“ poznamenal mluvčí ERÚ.
Nejde jenom o cenu, ale i kvalitu a spolehlivost služeb. Tady mohou s výběrem dodavatele pomoct internetové recenze a komentáře. „Kde se člověk může dočíst, jaké konkrétní problémy s dodavatelem lidé mají. Také je vhodné si dobře pročíst smlouvu a obchodní podmínky, tam se právě mohou skrývat smluvní pokuty,“ radí vedoucí právního oddělení dTest Karolina Valouchová.
Starou smlouvu je třeba nejdřív vypovědět, a pak podepsat novou. Data konce a začátku by se měla překrývat, aby nenastal neoprávněný odběr energie.
Pokud si ale klient své rozhodnutí rozmyslí, může od smlouvy podepsané mimo pobočku bez sankce odstoupit do čtrnácti dnů. Pokud si ji sjednal při nevyžádané návštěvě podomního prodejce, má na to dokonce měsíc. Musí ale uhradit už odebranou cenu elektřiny.