Druhý cizí jazyk na základních školách by podle jedné z úvah při probíhající úpravě vzdělávacích plánů nemusel být povinný. Zodpovědná expertní skupina chce do konce února představit dokument, který nastíní další směřování výuky.
Druhý cizí jazyk na základních školách by nemusel být povinný, plánují experti
Druhý cizí jazyk se na základních školách začal povinně vyučovat od školního roku 2013–14. Do té doby byl jen volitelným předmětem a jen ve školách, kde na to měli aprobované učitele. Zhruba po deseti letech by mohl začít mizet. Expertní skupina pracující na nových vzdělávacích plánech totiž dostala velké množství návrhů, aby byl zrušen.
Důvody jsou stejné jako před lety. „Pro žáky, kteří mají problém i s tím prvním cizím jazykem, neřku-li se svým mateřským jazykem, z pohledu učitelů ztrácí smysl,“ míní ředitel odboru základního vzdělávání ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Michal Černý. Takové děti by se podle pedagogů měly vzdělávat spíš v oblastech, které jsou pro ně přínosnější.
Česko k podpoře jazyků vážou mezinárodní úmluvy
Expertní skupina zvažuje variantu, že školy by sice musely druhý cizí jazyk nabízet, pro žáky by ale povinný nebyl. Pro jeho zachování podle části učitelů hovoří i to, že žáci vidí ve zvládnutí další řeči smysl. Česko je k podpoře vícejazyčnosti vázáno i mezinárodními úmluvami.
„Všechny podněty zpracováváme a na základě nejenom těchto podnětů připravujeme dokument s hlavními směry, ten by měl být hotový na konci února,“ přiblížil předseda Expertního panelu pro revize rámcových vzdělávacích programů Jan Jiterský.
Jak budou nové vzdělávací plány vypadat a jestli druhý cizí jazyk zůstane povinný, nebo ne, bude ale jasné až na konci příštího roku. První školy by pak podle nich mohly začít učit od roku 2024.