Dráhy začaly odškodňovat za zpoždění automaticky. Zruší i minimální cenu, od které vracejí část jízdného

České dráhy od listopadu vyplácejí odškodnění za vysoké zpoždění bez ohledu na to, kolik zaplatili cestující za jízdenku. Kdo má jízdenkou zakoupenou na internetu, ho navíc dostane automaticky. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) je ale přesvědčen, že napřesrok zpožděných vlaků ubude. Připomněl, že nově budou manažeři drah i Správy železnic odměňováni mimo jiné s přihlédnutím ke spolehlivosti provozu.

Dráhy dosud vyplácely odškodnění podle evropského nařízení pouze těm, kdo za cestu zaplatili minimálně 180 korun, pokud bylo zpoždění přes dvě hodiny, nebo 360 korun u hodinového a většího zpoždění. Při hodinovém zpoždění musí dopravce vracet čtvrtinu, při dvouhodinovém polovinu jízdného.

Od začátku příštího roku dostanou kompenzaci všichni cestující z příliš zpožděných vlaků bez ohledu za to, kolik zaplatili. Již od začátku listopadu také dráhy vracejí jízdné při velkém zpoždění automaticky cestujícím, kteří si koupili elektronickou jízdenku. Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec upřesnil, že v první polovině měsíce firma takto vrátila zhruba 66 tisíc korun. „Je vidět, že se nejedná o astronomické částky,“ podotkl.

Doplnil, že od roku 2019 se odškodnění za zpoždění u ČD pohybovalo pod čtyřmi miliony korun. „Z pohledu ČD se nejedná o znatelnou částku,“ řekl Krapinec.

Ministr dopravy Martin Kupka je přesvědčen, že ani napřesrok nebudou kompenzace extrémně vysoké. Věří, že budou zpoždění menší než letos, kdy cestování poznamenalo množství výluk. „Chceme jasně slíbit, že v příštím roce se situace výrazně zlepší. Příští rok se ponese ve znamení sledování co největší spolehlivosti. Ta je jedním z klíčových parametrů, které přitahují cestující, když to funguje dobře. A zaměříme se i na čistotu ve vozidlech,“ uvedl Kupka.

Automaticky již vracejí peníze při velkém zpoždění soukromí dopravci, naopak v zahraničí to není běžné. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) nebo Německou dráhu (DB) musí cestující žádat o kompenzaci formulářem.

Ve srovnání se svými zahraničními protějšky bývají ovšem České dráhy vyzdvihovány i díky své mobilní aplikaci. V ní se nově odbavení zjednodušilo. Zakoupení jízdenky má nově šest kroků místo dosavadních deseti a zákazník uvidí cenu za cestu co nejdříve, ne až na konci. „Vypadá to, že nejde o dramatickou změnu, ale opak je pravdou,“ míní ředitel Krapinec.

Elektronické jízdenky začaly České dráhy prodávat v roce 2005, původně ale pouze pro vlaky Supercity Pendolino. V roce 2007 je rozšířily na všechny dálkové vlaky, později i na regionální vlaky. Aplikace Můj vlak je ke stažení od roku 2014.