Dráhy začaly odškodňovat za zpoždění automaticky. Zruší i minimální cenu, od které vracejí část jízdného

České dráhy od listopadu vyplácejí odškodnění za vysoké zpoždění bez ohledu na to, kolik zaplatili cestující za jízdenku. Kdo má jízdenkou zakoupenou na internetu, ho navíc dostane automaticky. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) je ale přesvědčen, že napřesrok zpožděných vlaků ubude. Připomněl, že nově budou manažeři drah i Správy železnic odměňováni mimo jiné s přihlédnutím ke spolehlivosti provozu.

Dráhy dosud vyplácely odškodnění podle evropského nařízení pouze těm, kdo za cestu zaplatili minimálně 180 korun, pokud bylo zpoždění přes dvě hodiny, nebo 360 korun u hodinového a většího zpoždění. Při hodinovém zpoždění musí dopravce vracet čtvrtinu, při dvouhodinovém polovinu jízdného.

Od začátku příštího roku dostanou kompenzaci všichni cestující z příliš zpožděných vlaků bez ohledu za to, kolik zaplatili. Již od začátku listopadu také dráhy vracejí jízdné při velkém zpoždění automaticky cestujícím, kteří si koupili elektronickou jízdenku. Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec upřesnil, že v první polovině měsíce firma takto vrátila zhruba 66 tisíc korun. „Je vidět, že se nejedná o astronomické částky,“ podotkl.

Doplnil, že od roku 2019 se odškodnění za zpoždění u ČD pohybovalo pod čtyřmi miliony korun. „Z pohledu ČD se nejedná o znatelnou částku,“ řekl Krapinec.

Ministr dopravy Martin Kupka je přesvědčen, že ani napřesrok nebudou kompenzace extrémně vysoké. Věří, že budou zpoždění menší než letos, kdy cestování poznamenalo množství výluk. „Chceme jasně slíbit, že v příštím roce se situace výrazně zlepší. Příští rok se ponese ve znamení sledování co největší spolehlivosti. Ta je jedním z klíčových parametrů, které přitahují cestující, když to funguje dobře. A zaměříme se i na čistotu ve vozidlech,“ uvedl Kupka.

Automaticky již vracejí peníze při velkém zpoždění soukromí dopravci, naopak v zahraničí to není běžné. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) nebo Německou dráhu (DB) musí cestující žádat o kompenzaci formulářem.

Ve srovnání se svými zahraničními protějšky bývají ovšem České dráhy vyzdvihovány i díky své mobilní aplikaci. V ní se nově odbavení zjednodušilo. Zakoupení jízdenky má nově šest kroků místo dosavadních deseti a zákazník uvidí cenu za cestu co nejdříve, ne až na konci. „Vypadá to, že nejde o dramatickou změnu, ale opak je pravdou,“ míní ředitel Krapinec.

Elektronické jízdenky začaly České dráhy prodávat v roce 2005, původně ale pouze pro vlaky Supercity Pendolino. V roce 2007 je rozšířily na všechny dálkové vlaky, později i na regionální vlaky. Aplikace Můj vlak je ke stažení od roku 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 16 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...