Ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) vystřídal v čele resortu Vladimír Kremlík, který dosud působil jako náměstek Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Podle dopravních expertů ho v nové funkci čeká mnoho práce. On sám chce upřít pozornost na zrychlení přípravy staveb, chce se také brzy sejít s šéfy podřízených organizací.
Doprava má nového šéfa. Advokát Kremlík na ministerstvu již krátce pracoval
Poté, co převzal ministerstvo dopravy od Dana Ťoka, vyjmenoval Vladimír Kremlík řadu témat, kterým se chce věnovat. Například chce zlepšit organizaci provozu na dálnicích, aby se zmenšily kolony při nehodách, chce zajistit peníze pro Státní fond dopravní infrastruktury a chce pokročit s přípravou vysokorychlostních tratí i železniční tratě na pražské letiště.
Za prioritu číslo jedna ale Kremlík označil zrychlení přípravy a výstavby klíčové dopravní infrastruktury. „Prvním krokem je podívat se na stávající legislativu. Stávající legislativa je nedostatečná a je třeba ji změnit. V současné době je v legislativním procesu návrh novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. (…) Druhým krokem je podívat se na smluvní dokumentaci, kterou uzavírá ŘSD a podívat se, zda je napsaná tak, aby účinným způsobem hájila zájmy státu,“ řekl. Připustil ale, že to bude dlouhodobá práce. „Na ministerstvu dopravy neběžím dopravní sprint, ale dopravní maraton,“ dodal nový ministr.
Klidné spaní po nástupu nového šéfa resortu nemohou mít ředitelé podřízených organizací, jako jsou Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty, i když ministr ujistil, že nechce „činit žádné personální zemětřesení v resortu“, zároveň však možné změny nevyloučil. „Budu usilovat o zvýšení výkonnosti podřízených organizací ministerstva dopravy,“ řekl Kremlík. Prozatím se s jejich vedením sejde a bude chtít „znát jejich priority, znát jejich výsledky“.
Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) čeká Kremlíka složitá práce. „Bude mít moji permanentní podporu. Je to těžký, ostře sledovaný resort. Ale jsem přesvědčen, že má pan ministr manažerské schopnosti, aby to zvládl,“ ujistil.
Na ministerstvu dopravy Kremlík již působil
Šestačtyřicetiletý Vladimír Kremlík pochází z Čáslavi, vystudoval bakalářský obor sociální práce na Vysoké škole pedagogické v Hradci Králové (nyní Univerzita Hradec Králové), později absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy, kde také získal titul JUDr.
Začínal jako právník ve Fondu národního majetku (FNM), v roce 2002 krátce pracoval na Úřadu vlády, poté byl ředitelem sekce v ÚZSVM a následně i ředitelem vzdělávací a konzultační společnosti Institut sociálního rozvoje.
S ministerstvem dopravy, které nyní povede, má zkušenost. V roce 2007 tam byl správním ředitelem. Poté působil jako manažer v Letišti Praha a mezi roky 2008 a 2011 pracoval jako koncipient v kanceláři Rowan Legal. Poté zamířil do Advokátní kanceláře Volopich, Tomšíček & spol. Po složení advokátní zkoušky působil tři roky jako samostatný advokát.
Působil v Západočeské plynárenské i Letišti Praha
Během kariéry prošel orgány řady firem, během zaměstnání ve FNM působil mimo jiné v dozorčí radě Východočeské energetiky, společnosti Thermal-F nebo Západočeské plynárenské, byl také v představenstvu Českých aerolinií. Po příchodu na ministerstvo dopravy před 12 lety zasedal v dozorčí radě Řízení letového provozu a Letiště Praha, působil také ve správní radě společnosti ČD Cargo.
Několik let jako externista přednášel na České zemědělské univerzitě finanční právo, působil i jako konzultant Komory pro hospodářské styky se Společenstvím nezávislých států (SNS – organizace, která zastřešuje většinu bývalých republik Sovětského svazu včetně Ruska).
Před příchodem na FNM působil jako poradce tehdejšího místopředsedy Senátu za sociální demokracii Jaroslava Musiala a jako asistent tehdejšího místopředsedy vlády Pavla Rychetského. Od září 1999 byl také poradcem prvního místopředsedy Fondu národního majetku Jiřího Havla.
Chvíli radil premiéru Špidlovi
Z Fondu národního majetku v roce 2002 podle tisku odešel kvůli sporu, který vznikl mezi prezidiem a výkonným výborem v souvislosti s plánovanými transakcemi podniku ČEZ.
Fond předtím na mimořádné valné hromadě zabránil podniku v nákupu státních podílů v osmi regionálních distribučních společnostech a prodeji 66procentního podílu ČEZu provozovateli přenosové soustavy ČEPS. O prodeji rozhodla vláda, spojení distributorů s výrobou v dnešní ČEZ se později uskutečnilo.
Poté Kremlík, který v 90. letech vstoupil do ČSSD, patřil mezi poradce premiéra Vladimíra Špidly, z úřadu vlády ale po třech měsících přešel na nově vzniklý Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.